DERS ADI

: MİMARİ ÇEVRE VE İNSAN

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5141 MİMARİ ÇEVRE VE İNSAN SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT İLKNUR TÜRKSEVEN DOĞRUSOY

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Dersin amacı, lisansüstü öğrencilerin insan ve yapılı çevre ilişkilerini inceleyen araştırmalar hakkında bilgilenmesini sağlamak, mimari tasarım etkinliğini interdisipliner bakış açısıyla irdeleyebilme, değerlendirebilme ve yorumlayabilme yetilerini arttırmaktır. Ayrıca ders, çevre psikolojisi ile ilgili araştırmaları yürütmek için gerekli kuramsal ve yöntemsel alt yapıyı oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İnsan-mekan ilişkilerini açıklayan temel kuramları analiz edebilme
2   İnsan-çevre arasındaki disiplinlerarası ilişkiyi yorumlayabilme
3   Mimari çevre, kentsel çevre, kamusal mekan ve insan etkileşimini temel kuramlar aracılığı ile çözümleyebilme
4   Çevre psikolojisi ile ilgili araştırmaları analiz edebilme
5   Çevre psikolojisi ile ilgili bir araştırmayı kurgulayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, dersin amaç, hedef ve içeriğinin aktarılması
2 Çevre psikolojisi nedir Tarihçe, temel kavram, tanım ve özellikler
3 Çevre psikolojinin temel kuramları I, Çevre-Davranış kuramları. Verilen okumalar üzerinden tartışmalar
4 Çevre psikolojisinin temel kuramları II, Çevresel algılama ve değerlendirme kuramları. Verilen okumalar üzerinden tartışmalar
5 Kentsel mekanda insan davranışının çevre-davranış teorileri üzerinden çözümlenmesi;
6 Mimari mekanda insan davranışının çevre-davranış teorileri üzerinden çözümlenmesi;
7 Öğrenci sunumları
8 Çevre psikolojisi araştırmalarının analizi (çevresel algı)
9 Çevre psikolojisi araştırmalarının analizi (çevresel biliş)
10 Çevre psikolojisi araştırmalarının analizi (çevresel tercih)
11 Çevre psikolojisi araştırmalarının analizi (çevresel doyum)
12 Kuram ve araştırma ilişkisinin tartışılması
13 Kuram ve tasarım ilişkisinin tartışılması
14 Öğrenci sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bell, P. A. , Greene, T. C., Fisher, J. D., Baum, A. (2001). Environmental Psychology, Taylor and Francis: New York
Gifford, R. (1997). Environmental Psychology, Principles and Practice, Optimal Books: USA
Göregenli, M. (2010). Çevre Psikolojisi, İnsan-Mekan İlişkileri, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul
Winter D. N. &Koger, S. (2004). The Psychology of Environmental Problems, Erlbaum: USA
Ünlü, A. (1998). Çevresel Tasarımda İlk Kavramlar, İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi: İstanbul.
Türkseven Doğrusoy, İ. (2003). Mimari Bir Eleman Olan Pencerelerin/Açıklıkların İnsan-Mekan İlişkileri Bağlamında İrdelenmesi, Ofis Mekanları İçin Bir Deneme, Yayımlanmamış doktora tezi, DEÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmirTürkseven Doğrusoy&Türeyen M. (2007). A field study on determination of preferences for windows in office environments,Building and Environment, 42, 10, pp. 3660 3668.

Zeisel J. (2006). Inquiry by Design, Norton:USA

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler / Uygulama
Derslerin konuyla ilgili kuramsal bilgi aktarımları ve powerpoint gösterimleri yapılacaktır.
2. Ödevler
Öğrenciler kendi araştırma konuları ile ilgili sunum ve araştırma dosyası hazırlayacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 ODV ÖDEV
3 AOD ARAŞTIRMA ÖDEVİ
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.30 +ODV * 0.20 + AOD * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sunum: % 30, ÖÇ3, ÖÇ4
Ödevler: %20, ÖÇ1, ÖÇ2
Araştırma dosyası: % 50, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu bulunmaktadır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. İlknur Türkseven Doğrusoy
ilknur.turkseven@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Öğrenci Sunumları 2 3 6
Proje Hazırlama 1 60 60
Sunum Hazırlama 2 20 40
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 9 4 36
Ödev Hazırlama 2 12 24
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 202

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.111
ÖK.211
ÖK.31111
ÖK.41111
ÖK.5111