DERS ADI

: GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE YÖNETMENLİK I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSA 5103 GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE YÖNETMENLİK I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HÜLYA NUTKU

Dersi Alan Birimler

Sahne Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Geçmişte yönetmenin görevini üstlenen yazardan, oyuncuya olan tarihsel gelişim,daha sonra 19. Sonu 20. Yüzyıl başa Saxe Meiningen Dükü II.Georg la başlayan yönetmenliğin tarihini 20.yy dan günümüze 2000li yıllara getiren gelişmelerin ışığında dünya çapında yönetmenleri ele alan ayrıca Türk Tiyatrosu nda yönetmenliğin gelişimi ve çağımızın Türk Tiyatro yönetmenlerini değerlendiren bir ders

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yönetmenliğin tarihçesi ve ilk yönetmen Tiyatro Dükü Saxe Meiningen Dükünden günümüze yönetmenlik
2   Rejide kurallar ve getirilen yenilikler
3   Dünya çapında yönetmenlerin tanıtımı ve temel özellikleri
4   Türkiye de yönetmenliğin tarihi
5   Oyunculuk sistemlerindeki gelişmeleri de dikkate alarak, Genel bir rejisör ve reji kavramları üzerine değerlendirme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yönetmenliğin tarihçesinde yönetmenin işlevini üstlenen yazar ve oyuncunun işlevi
2 İlk yönetmen Saxe Meiningen Dükü Tiyatro Dükü nün getirdiği yenilikler ve tiyatroda yönetmenin önemi
3 Andre Antoine-Darülbedayi serüveni
4 Gordon Craig-tiyatroda üst kukla kavramı ve mekanın önemi
5 Adolphe Appia-tiyatroda ışık-gölge ve derinliğin üçboyutun önemi
6 Otto Brahm-kuramsal bağlamda rejiye yönelik düşünceler
7 Stanislavski Dançenko işbirliği ve Moskova Sanat Tiyatrosu
8 Jacques Copeau
9 Max Reinhardt- oda tiyatrosu (aydınlar için) onbinlerin tiyatrosu stadyum tiyatro (halk için tiyatro)
10 Vize sınavı
11 Politik Tiyatro ve Erwin Piscator (Dünya savaşının tiyatroya etkisi)
12 Meyerhold (Biyomekanik teknik ve sokak tiyatrosu, agit-prop tiyatro)
13 Bertolt Brecht ve epik tiyatro (yönetmen-yazar-oyunculuk methodu açısından değerlendirme
14 Konuya ilişkin sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Nutku,Özdemir, Modern Tiyatro Akımları,Dost yayınevi,Ank,1963
Nutku, Özdemir, Oyunculuk Tarihi 1.2. cilt, Dost Yayınları,Ank.
Nutku,Özdemir, Stanislavski nin Sahnelediği Martı,AÜ DTCF Yay
Genez Mualla, Charles Dullin in Sahnelediği Cimri, AÜ DTCF Yay
Çalışlar, Aziz, Stanislavski nin Sahnelediği Üçkızkardeş, Mitos Boyut Yay.
Piscator, Erwin, Politik Tiyatro
Meyerhold, çev:Ali Berktay, Mitos Boyut Yay.
Nutku, Özdemir, Epik Tiyatro,Özgür Yay,İst.1996
Seven,Ayşın Candan, 20.Yüzyılda Öncü Tiyatro ,YKY,İst.
Yardımcı kaynaklar:
Referanslar:
Diğer ders materyalleri:Appia(ışıklama üzerine broşür),Darülbeyi üzerine belgeler, Max Reinhardt la ilgili broşürler, görsel malzeme, Stanislavski üzerine kitaplar, oyunlardan resimler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Önce kuramsal bilgilendirme, tarihsel gelişim, reji anlayışındaki değişiklikler, yönetmenlerin buna katkıları, örneklemelerle yönetmenliğin 20 yüzyılın ortasında vardığı nokta, genel değerlendirmeye yönelik sunum ve ödevler

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Quiz/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Konuyla ilgili kitapların okunması, verilerin toplanması, varsa görsel malzemelere ulaşılması,kaynak kullanmadakı zenginlik, yorumların ve yaratıcı fikirllerin özgün düşünce ve yorumlarla buluşmasının sağlanması

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme yöntemleri geçerlidir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Kaynak kullanımı,görsel malzemeye ulaşma, internet verileri, ödev,sunum disiplini

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hulya.nutku@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 12.00-13.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 6 5 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 2 15 30
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.13
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.5