DERS ADI

: MODERN OYUN YAZIM TEKNİKLERİ VE METİNLER ARASI İLİŞKİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSA 5115 MODERN OYUN YAZIM TEKNİKLERİ VE METİNLER ARASI İLİŞKİ I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HÜLYA NUTKU

Dersi Alan Birimler

Sahne Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin Amacı: Günümüz tiyatrosunda modern ve postmodern metinlerin ve yazarlarının yazarlık tutumları, uyguladıkları teknikler, zaman mekan kullanımındaki gelişmeler, tartışma alanları, belirsizliklerin egemen olduğu alan kavramı, karakterlerdeki olumlu-olumsuz kavramlarının içiçeliği, izleği takip eden izleyici kavramı, yeni dramaturjik yaklaşımlar, okur ya da izleyici merkezli yapıtlar ve bu yapıtları oluşturan temel özellikler

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öncelikle modern metnin özellikleri
2   Sonra postmodern metni oluşturan özellikler
3   Modern ve Postmodern metin yazımındaki temel kavramlar ve uygulanışına ilişkin metin örnekleri
4   Metinlerarası ilişkiler
5   Örnek metinlerle çağdaş tiyatroyu 20.- 21.yy tiyatrosunu yazarlardan örneklerle değerlendirmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Modern, modernite, çağdaşlık kavramlarının tanımlanması
2 Modern metin Modern Tiyatro deyince ne anlıyoruz
3 Modern metnin temel özellikleri (aklın bilimin yolgöstericiliği)
4 Modern metin örnek incelemeler : Uyarca/ V.Frank/ Sonsuz Döngü/ Amy nin Bakışı/Beş parmak Egzersizi/ Kahramanlar Alanı/ Dünyanın Başkenti Mr.Speer vb.leri
5 Modernizme karşı postmodernite mi Modernizmin sonu postmodernite mi Aklın karışıklığına karşı duygunun öne çıkışı
6 Postmodernitenin ortaya çıkışında romantizmin rolü
7 Postmodern metnin özellikleri
8 Postmodernitenin oyunculuk sanatına yansıması
9 Postmodernitede mekan algısının konumu
10 Vize sınavı
11 Postmodernizmin temelini oluşturan yazarlar: ilk kilometre taşı olarak Beckett in Godot yu Beklerken oyununun ele alınışı
12 Pastij Kolaj-brikolaj, ironi, çoğulculuk vb...kavramlar
13 Palemsest-Karnaval, üst kurmaca vb...kavramlar
14 Alıntı, çalıntı, gizli alıntı vb...kavramlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Aktulum Kubilay, Metinlerarasılık//Göstergelerarasılık,Kanguru Yay.Ank.2011
Aktulum,Kubilay, Metinlerarası İlişkiler,Öteki Yay,Ank,1999
Aktulum,Kubilay, Kopuk Yazı/Kopuk Yapıt,Öteki Yay, Ank 2002
Aktulum, Kubilay, Parçalılık/Metinlerarasılık, Öteki yay,Ank,2004
Yardımcı kaynaklar: Şener,Sevda, Oyundan Düşünceye
J.L.Borges in,Roland Barthes ın,Julia Kristeva nın, Baudrillard `simülasyon kuramı ,Tahsin Yücel in,Riffaterre in,G.Deleuze,J.Derrida,P.Feyereband,M.Foucault,F.Guattari,E.Hobsbaw, J.Lacan,J.F.Lyotard,,S.Connor,U.Eco.I.Hassan,F.JamesonC.JencksN.Zeka,G.TuranM.Sarup,F.Keyman,M.Küçük,S.N.Platt, G.Lukacs ve benzerlerinin modernite ve postmodeniteye ilişkin yapıtları
Nutku Özdemir,Gösterim Terimleri Sözlüğü, İnkilap-Aka Yay.İst,1998
Yamaner,Güzin, Postmodernizm ve Sanat, algı yayın, Ank,2007

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kuramsal bilgilendirme, model oyunlardaki teknik özellikler üzerine bilgilendirme, yazım tekniklerindeki ilginç örneklerin değerlendirilmesi, metinlerarası ilişkilerdeki özgün metin, yeni metin arayışları üzerine yorum ve bilgilendirme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Quiz/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Modern-postmodern metin tekniklerini kavrama, bu konuda özgün yorum ve beyin fırtınası yapabilme becerisi. Metne yönelişte yazarların biçem farklılıklarını ortaya koyup bu bağlamda model metinlerden sunum yapabilme

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirmeye ilişkin tüm veriler, saptanan yöntem geçerlidir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin kuralı gereği devamlılık, katılım, metin okumada süreklilik, temel kavramların ışığında sunum yapmak ve özgün düşünceyi savunabilme yetisi, disiplin

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hulya.nutku@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

salı:12.00-13.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 3 14 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 6 5 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Sunum Hazırlama 2 15 30
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.335
ÖK.45
ÖK.553