DERS ADI

: KÜLTÜRLERARASI DİYALOG, ARACILIK VE MÜZİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZB 5036 KÜLTÜRLERARASI DİYALOG, ARACILIK VE MÜZİK SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR İBRAHİM YAVUZ YÜKSELSİN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dünyanın farklı coğrafyalarında yaşayan ancak tarihsel, etnik ve kültürel bakımdan ortak değerleri paylaşan toplulukların müzik kültürlerinin ve pratiklerinin belirli bir kuramsal çerçevede incelenmesi yoluyla öğrencilerin işitsel, görsel ve kuramsal bir birikim edinmelerini sağlamak, konu ile ilgili yabancı ve Türkçe kaynakları değerlendirerek analiz etme ve raporlandırma becerilerini kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   "Kültürel Aracılık ı disiplinlerarası perspektiften ele alıp kuramsal ve edimsel özelliklerini açıklayabilmesi,
2   Derste ele alınan müzik pratiklerinin kültürel, biçemsel ve teknik özelliklerini tanımlayabilmesi,
3   Özelde Romanları, genelde Çingenelerin ulusal ve ulusaşırı sosyokültürel çevrelerdeki önemlerini kavrayabilmesi,
4   Kültürel Aracılık ile ilişkili belirli bir problem özelinde araştırma yapıp, sonuçlarını sunabilmesi ve tartışabilmesi,
5   Alanı ile ilişkili uluslararası bilgileri izleyebilmesi ve değerlendirebilmesi.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kültürel Aracılığa Giriş: Terminoloji ve Kavramlar Dersin dönem planı, amaçları ve çıktıları açıklanarak `kültürel aracılık'a zemin oluşturan `aracılık' kavramının gündelik yaşamdaki karşılıkları (çevirmenlik, simsarlık, öğretmenlik, diplomatlık vb.) ve ortaya çıktığı koşullar üzerinde durulacak, Aracılıkla ilişkili kavramlar tanımlanacaktır.
2 Kültürel Aracılık: Kavramsal Model ve Tanımlamalar 1980'lerin başından itibaren yaygınlaşan `Kültürel Aracılık' kavramı tanımlanacak, Kültürel Aracı Kimdir Nasıl Olunur soruları tartışılacaktır.
3 Kültürel Aracılık Ortamı (Medium) Olarak Müzik ve Müzisyenlik Müziğin neden ve nasıl `kültürel aracılık' ortamı olduğu örneklerle ele alınarak tartışılacaktır.
4 Kültürlerarası Dialog: Kıbrıs Rum ve Türk Toplumları Örnekolayı Kıbrıs'taki Türk ve Rum toplumlarının ayrılma sonrasındaki kültürel ilişkileri ve günümüzdeki birleşme sürecine etkileri üzerinde durulacak, müziksel alandaki dialogun her iki toplum için ifade ettiği anlam ve önem örneklerle gösterilecektir.
5 Kültürel Aracılığın Amaç ve Yöntemleri Kültürel Aracılığın Aktarmak/Taşımak, uzlaştırmak, Güçlendirmek/Pekiştirmek, Korumak, Değiştirmek, Yeniden Üretmek olarak tanımlanan amaçları ve bu amaçların gerçekleştirilmesi için kullanılan yöntem ve teknikler tanımlanacaktır. Bu derste ayrıca öğrencilere bireysel ya da grup çalışması olarak yapacakları kültürel aracılıkla ilişkili birer araştırma problemi verilecektir.
6 Kültürel Aracılık Romanlar (Çingeneler) ve Müzik Romanların (Çingenelerin) yaşadıkları coğrafyalarda hizmetlerini (profesyonel müzisyenlik) sundukları toplumların müzik yaşamlarında oynadıkları vazgeçilmez rollerinin altında yatan ekonomik, politik ve kültürel nedenler ele alınarak onları neden kültürel aracılar olarak gördüğümüz açıklanacaktır.
7 Roman (Çingene) Müzisyenleri Kültürel Aracılığa Yönlendiren Özellikleri Profesyonel Roman/Çingene müzisyenlerin kültürel aracılık rolünü üstlenmelerini sağlayan özellikleri üzerinde durulacaktır. Bu özellikler: (a) Müzisyenlik özelinde grup kimliği: `Çalgıcı Romanı'; (b) Bilgi ve becerinin `informal aktarımı, (c) çok-kültürlü müzisyenlik modeli, (d) hareket halinde olma: devingenlik, (e) kültürel esneklik, (f) yaratıcı eğilimler
8 Kültürel Aracılık, Liminalite ve Müzik: Bergama Evlilik Ritüeli Örnekolayı Bergama yöresi evlilik ritüelleri örnekolayı ile profesyonel Roman müzisyenlerin geçiş ritüellerindeki (evlilik, sünnet, askerlik) kültürel aracılıkla bağlantılı icraları ele alınacaktır. Bu icralarının altında yatan toplumsal ve kültürel nedenleri
9 Bir Kültürel Aracılık yöntemi Olarak `Dönüştürme : Kırkpınar Yağlı Güreşleri örnekolayı. Edirneli davul-zurna çalıcısı Roman müzisyenlerin Kırkpınar Yağlı Güreşleri'ndeki `Kültürel Aracılık'la ilişkili davranışları analiz edilecek ve bir aracılık yöntemi olarak `dönüştürme görsel ve işitsel örneklerle somutlanacaktır.
10 Kültür Odaklı Çalışmalar ve Aracılık Kültür-merkezli çalışmalar yapan bilim insanı ve sanatçıların yaptıkları işin aynı zamanda neden `kültürel aracılık' olduğu üzerinden durulacak ve özellikle Etnomüzikologların, araştırandan araştırılana dönüşmeleri örneklerle açıklanacaktır.
11 Ödevlerin sunumu
12 Ödevlerin sunumu
13 Ödevlerin sunumu
14 Ödevlerin sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bochner, Stephen. (1981). The Social Psychology of Cultural Mediation , The Mediating Person: Bridges Between Cultures, Ed: Stephen Bochner, G K Hall & Co, pp:6-36.
Debrix, François. (2003). Introduction: Rituals of Mediation , Rituals of Mediation: International Politics and Social Meaning, Ed: François Debrix and Cynthia Weber, Minneapolis: University of Minnesota Press, pp: xxi-xlii.
Duygulu, Melih. (2006). Türkiye de Çingene Müziği: Batı Grubu Romanlarında Müzik Kültürü, İstanbul: Pan Yayıncılık.
Hall, Stuart 1998a. Kültürel Kimlik ve Diaspora , Kimlik: Topluluk, Kültür, Farklılık, Ed. John Rutherford, (Çev. İrem Sağlamer), İstanbul: Sarmal Yayınevi, ss. 173-192.
________ 1998b. Yerel ve Küresel: Küreselleşme ve Etniklik , (Mak Çev. S.Hakan Tuncel), Kültür, Küreselleşme ve Dünya Sistemi, Ed. Anthony D. King, (çev. GülcanSeçkin ve Ümit Hüsrev Yolsal), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, ss. 39-61.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler:
Ders anlatımı, kavramanın önemli ölçüde ek açıklamalar ve görsel-işitsel örneklerle pekiştirildiği bir ortamda yapılır ve ele alınan müzik pratiklerinin kültürel topluluklardaki inançsal, işlevsel, anlamsal vb. bileşenlerinin özellikleri ve ifade ediliş biçimleri öğrenilir ve tartışılır. Ders anlatımı, incelenen müzik pratiğine ilişkin audio ve video örnekleri içeren slaytlarla desteklenir.

Ödevler:
Ödevler, öğrencilere derste kazandırılan kavramsal perspektiften hareketle dersin kapsamı ile ilişkili belirli konularda araştırma yapmaya yönlendirmeyi ve elde edilen sonuçların sınıf ortamında sunularak, tartışılmasını hedefler. Ödevler, kapsamına göre bireysel ya da grup çalışması olabilir.
Bu dersi alan öğrenci ilgili yazının yanısıra internet ortamında yaptıkları sorgulamalarla Batı dışı ve Batı ile ilişkilenmiş müziksel yapılar hakkında nesnel bir bilinç kazanır. Bu yolla, müziğin kültürel bağlamıyla olan ilişkisinin önemini kavrar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BNS Başarı Notu ODV * 0.40 + DKL * 0.10 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.40 + DKL * 0.10 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca bir yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %50 sini yazılı sınavlardan elde edecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve sorular, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve gündelik yaşamda karşılaşılan müziksel problemleri içerecektir. Sınavlar, kapalı ya da açık uçlu sorulardan oluşur.

Dönem Ödevi:
Öğrencilere dönem ortasında kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri bireysel ya da grup çalışmasını gerektiren araştırma konuları verilecektir. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev dünyanın farklı bir coğrafyasında karşılaşılan müzik pratiklerine ilişkin veri toplamak, düzenlemek ve sunmak biçimindedir. Ödevler, bilgisayar ortamında Microsoft Word ve Powerpoint yazılımları kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde hazırlanacak ve hem basılı olarak dosya biçimde hem de toplanılan tüm görsel ve işitsel örnekleri içeren dijital bir kopyası öğretim üyesine teslim edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dönem ödevi:
Öğrencinin, öğretici tarafından anlatılan ya da kendi seçtiği müziksel konu üzerinde çalışması, bunları anlayıp aktarması başarı için esastır. Öğrencinin, seçtiği araştırma konusunda mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli görsel ve işitsel örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkeleri ve sunum kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine, (c) sunumdaki teknik, biçimsel ve sözlü anlatımın kalitesine ve (d) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-Posta: iyavuz@deu.edu.tr
Tel: 4129203

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dersin olduğu gün..

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 5 5
Tasarım Projesi 1 35 35
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 147

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15553554552522
ÖK.255232
ÖK.322222
ÖK.44245455555352
ÖK.5424543542