DERS ADI

: EKONOMİK COĞRAFYA VE TİCARET MODELLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İKT 5138 EKONOMİK COĞRAFYA VE TİCARET MODELLERİ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İktisat Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT AYÇIL YÜCER

Dersi Alan Birimler

İktisat Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Ekonomide kümelenme mekanizmalarının nasıl çalıştığını, ne anlama geldiğini anlamak ve uluslararası ticaret ve coğrafi iktisat modelleri yardımıyla bölgesel gelir ve ücret eşitsizliklerini açıklamak. Bu konudaki ampirik literatürü tanımak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mekânsal İktisat ın temel kavramlarının anlaşılması ve kümelenme, yoğunlaşma, birikimli süreçler gibi benzer terimlerin farklılıklarını ayırt etme
2   Mekân kavramının ticaret teorisindeki yerinin belirlenmesi ve klasik ticaret teorisinin bu noktadaki eksikliklerini tartışma
3   Ölçek ekonomilerinin ticareti açıklamadaki önemini ve ticaret teorisini bu bağlamda yeniden yorumlama
4   Coğrafi iktisat modellerinin ticaret teorisindeki yeri ve önemini kavrama
5   Ücret ve gelir eşitsizliklerini ticaret ve küreselleşmenin bölgesel boyutu ile ilişkilendirme
6   "Yeni" Ticaret teorisindeki modelleme tekniklerini öğrenme
7   Ekonomik Coğrafya konusundaki ampirik araştırmaları teorik modeller ile ilişkilendirme
8   Ülkeler arası ve ülke içi ticaret yapısının farklılaşmasını ve teori ile uyumlu ve uyumsuz noktalarını karşılaştırabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Teori ve Pratikte Mekân ve Kümelenme Kavramları; Ticaret-Mekân İlişkisi
2 Yerleşim teorileri, Klasik Uluslararası Ticaret Teorisi ve Yeni Ekonomik Coğrafya
3 Dixit-Stiglitz Tekelci Rekabet Modeli ve Kümelenme
4 Dixit-Stiglitz Tekelci Rekabet Modeli'nde Ulusal Pazar Etkisi
5 Merkez-Çevre Modeli: Kısa Dönem Dengesi
6 Merkez-Çevre Modeli: Uzun Dönem Dengesi
7 Merkez-Çevre Modeli: Uzun Dönem Dengesi
8 Ampirik Çalışmaların Ekonomik Coğrafya Literatüründeki Yeri
9 Ticaret Çekim Modeli
10 Endüstriyel Yoğunlaşmanın Ölçütleri, Belirleyenler Ve Uzmanlaşma
11 Bölgesel Ücret Eşitsizlikleri
12 Türkiye'nin Bölgeleri, Ticaret Yapısı Ve Ücret Eşitsizlikleri
13 Türkiye'nin Bölgeleri, Ticaret Yapısı Ve Ücret Eşitsizlikleri
14 Türkiye'nin Bölgeleri, Ticaret Yapısı Ve Ücret Eşitsizlikleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Combes, P. P., Mayer T. and Thisse, J. F. (2008). Economic geography. The integration of regions and nations. Princeton University Press.
Fujita, M., Krugman, P. and Venables, A. J. (1999). The Spatial Economy: Cities, Regions and International Trade. The MIT Press, Cambridge, MA.
Krugman, P. (1995). Development, Geography and Economic Theory. The MIT Press, Cambridge, MA.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin işlenişi, modellerin matematiksel çıkarımları ile birlikte temsil ettikleri anlam ve kavram bütünlüğünün sunulması olacaktır. Bu hedef doğrultusunda öğrencinin derse aktif katılımı ve yaratıcılığını kullanarak eleştirel bakışı önemlidir. Öğrencilerin ayrıca konu ile ilgili ampirik bir sorunsal çerçevesinde ödev hazırlamaları gerekmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aycil.yucer@deu.edu.tr
aycily@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Öğrenci Sunumları 13 1 13
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Ödev Hazırlama 1 10 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 137

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.15324
ÖK.253
ÖK.3435
ÖK.453453
ÖK.534
ÖK.64424
ÖK.7543
ÖK.85444