DERS ADI

: İSLAM MEZHEPLERİ TARİH II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5118 İSLAM MEZHEPLERİ TARİH II SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Toplumlarda oluşan dini mezhebi farklılaşmaların sebeplerini araştırıp buna objektif bakış açısı kazandırarak dini en doğru şekilde anlamaya yardımcı olmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam Mezhepleri Tarihi nin temel kaynakları, yöntemi ve kavramları hakkında bilgi sahibi olur.
2   İtikadi ve siyasi İslam mezheplerinin ortaya çıkışında etkili olan belli başlı faktörleri (dinî metinler, siyaset, toplumsal değişme, insan unsuru, eski kültür ve medeniyetler gibi) öğrenir.
3   Dinin anlaşılması ve yorumlanmasında insanların farklı bakış açılarına sahip olabileceklerini kabul eder; İslam düşüncesi içerisindeki farklı anlayış ve görüşleri öğrenir
4   İslam tarihi boyunca ortaya çıkan fırkaların teşekkül süreçleri, inanç ve fikirleri, mensupları, edebiyatı, yayıldıkları bölgeler ile İslam düşüncesine katkıları hakkında bilgi sahibi olur.
5   İslam mezhepleri ile İslam arasındaki ilişkiyi analiz edebilme becerisini kazanarak mezheplerin dinle özdeşleştirilemeyeceğini, farklı mezheplere mensup olanların birbirlerine karşı hoşgörü ve anlayışla davranmaları gerektiğini kavrar

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Vehhabilik
2 Gulat-ı Şia
3 Gulat-ı Şia
4 Nusayrilik
5 Dürzilik
6 Kadıyanilik
7 ARA SINAV HAFTASI
8 ARA SINAV HAFTASI
9 Yezidilik
10 Bahailik
11 Alevilik
12 Bektaşilik
13 Alevilik Şiilik Karşılaştırması
14 Alevilik Şiilik Karşılaştırması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. E. Ruhi FIĞLALI, Günümüz İslam Mezhepleri, İzmir 2008.
2. Abdülkâhir el-Bağdâdî, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. E. Ruhi Fığlalı, Ankara 1991.
3. W. Montgomery WATT, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri, çev. E. Ruhi Fığlalı, Ankara 2010.
4. Sönmez KUTLU, Mezhepler Tarihine Giriş, İstanbul 2008.
5. M. Saffet SARIKAYA, İslâm Düşünce Tarihinde Mezhepler, İstanbul 2011.
6. Mehmet S. HATİBOĞLU, İslâm da İlk Siyasî Kavmiyetçilik: Hilâfetin Kureyşliliği, Ankara 2005.
7. Sönmez KUTLU, Mürcie Mezhebi: Doğuşu, Fikirleri, Edebiyatı ve İslam Düşüncesine Katkıları , GÜÇİFD, I/1, s. 168-210.
8. Osman AYDINLI, Mu'tezile Ekolü Teşekkülü, İlkeleri ve İslam Düşüncesine Katkıları , Ma'rife, III/3, s. 27-54.
9. E. Ruhi FIĞLALI, Abdullah b. Sebe , DİA, I, 133-134; Cemel Vak ası , DİA, VII, 320-321; Hâricîler , DİA, XVI, 169-175; Gadîr Hum , DİA, XIII, 279.
10. Mustafa FAYDA, Bedevi , DİA, V, 311-317.
11. E. Ruhi FIĞLALI, İmamiye Şiası, İstanbul 2008

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma soru- cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Öğrenciler İtikadi ve siyasi İslam Mezhepleri hakkında bilgi, beceri ve yetkinliklerini geliştirirler

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

bulent.unal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 14:00 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 3 10 30
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 141

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.33
ÖK.44
ÖK.53