DERS ADI

: İLK DÖNEM TASAVVUF TARİHİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5151 İLK DÖNEM TASAVVUF TARİHİ I SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT SÜLEYMAN GÖKBULUT

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Tasavvuf düşüncesinin ve kurumlarının tarihî süreç içerisindeki oluşum, gelişim ve dönüşümünü kavratmak, tasavvuf tarihinin önemli şahıs ve olaylarını tanıtmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hz. Peygamber'in zahidane hayatını bilir.
2   Tasavvufun ortaya çıktığı dönemdeki sosyal ve siyasal olayları bilir.
3   Tasavvufun nasıl ortaya çıktığını kavrar.
4   Belli başlı tasavvuf merkezlerini ve mekteblerini tanır.
5   Zühd ve tasavvuf döneminin önde gelen şahsiyetlerini bilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Tasavvuf Tarihinin Dönemleri:
2 Âyet ve Hadislerde Zühd
3 Hulefa-yı Raşidin Dönemi Olayları ve Zühd Hayatının Yaygınlaşması
4 Mutasavvıflar İçin Örnek Şahsiyetler Olarak Ashab-ı Suffe
5 Zahidler ve İlk Sufiler
6 Zühd Mektebleri ve Özellikleri
7 ARA SINAV HAFTASI
8 ARA SINAV HAFTASI
9 Tasavvuf Dönemi Belli Başlı Şahsiyetleri: Haris Muhasibi
10 Bayezid Bistami
11 Cüneyd-i Bağdadi
12 Hallac-ı Mansur
13 Zünnûn-ı Mısrî
14 Ebu Süleyman ed-Dârânî, Hamdun Kassâr

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. Louis Massignon, Doğuş Devrinde İslam Tasavvufu, (çev: M. Ali Aynî), İstanbul 2006.
2. Hucviri, Keşfü'l-Mahcub Hakikat Bilgisi, (Haz: S. Uludağ), İstanbul 1982.
3. Kuşeyri, Risale, (Haz: S. Uludağ), İstanbul 1999.
4. Hasan Kamil Yılmaz, "Tasavvufi Açıdan Ashab-ı Suffa", Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi, yıl: 3, sa: 7, Eylül- Aralık 2001, 9-31.
5. Süleyman Uludağ, Bayezid-i Bistami Hayatı-Menkıbeleri Fikirleri, TDV Yayınları, Ankara, 1994.
6. Süleyman Uludağ, "Bayezid Bestami", DİA,
7. Süleyman Ateş, Cüneyd-i Bağdadi ve Mektupları,
8. Yaşar Nuri Öztürk, Hallac-ı Mansur ve Eseri, İstanbul 1997.
9. Mustafa Tatçı, Hallac-ı Mansur Menakıbnamesi, İstanbul 2008.
10. Massignon, Hallac-ı Mansur'un Çilesi, Ardıç Yayınları, İstanbul 2006.
11. Süleyman Ateş, Cüneyd- i Bağdadi / Hayatı, Eserleri ve Mektupları, ty, yy.
12. Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, İstanbul 2006.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım ve Soru-cevap yöntemiyle, ele alınan konuların analiz ve değerlendirilmesi yoluna gidilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suleyman.gokbulut@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 14:00 - 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 179

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.13
ÖK.24
ÖK.34
ÖK.42
ÖK.53