DERS ADI

: İSLAM İ TARİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5154 İSLAM İ TARİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilerin İslam kelamının gelişme seyrini ve temel kelami kavramların oluşum sürecini tanımasını sağlamak ve İslam kelamının ana sorunları hakkında klasik metinleri İngilizcesinden okuma ve anlama becerisi kazanması. Konular: İslam ilahiyatı olarak kelam ve ilgili kavramlara giriş, kelam ilminin ortaya çıkışı ve hazırlayan şartlar. Kelam ilminin konularının belirlenmesi, Felsefi ilahiyat (metafizikle) öteki dinlerin ilahiyatları ile karşılaşmalar. Belli başlı kelam okullarının temel görüşleri. Cebriye, Mutezile, Eşari, Maturidi, Zahiri ve Selefi kelami görüşlerden örnek metinler.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam da kelam ilminin mana ve mahiyetini tanır
2   Klasik kelamın oluşma süreci ve konularını açıklar.
3   Temel kelam okullarını ve ihtilaflı sorunları kavrar.
4   Kelam ilminin içerik ve yöntemlerine dair eleştirileri tanır ve ilişkilendirir.
5   Kelam ilminin içerik ve yöntemlerine dair eleştirileri tanır ve ilişkilendirir.
6   Kelam ilminin ve kelami tartışmaların İslam düşüncesi ve kültür tarihindeki etkileri üzerinde akıl yürütmeyi geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: İslam düşüncesinde bilgi ve bilim kavramı
2 Bilimin Epistemolojik Temeli: İnsan doğası ve yetenekleri, bilginin imkanı ve bilginin değeri
3 İslam bilimleri açısından bilginin niteliği ve doğrulaması ve şartları
4 Başlıca Müslüman filozofların felsefe ve doğa bilimlerinin yöntemi içeriği ve sınırlarına dair görüşleri
5 Konusuna, insani yeteneklere ve öğrenme sırasına göre bilgi ve bilimlerin sınıflandırlması
6 İslam Felsefesinde ve Kelamında bilgi anlayışları
7 İslam Felsefesinde bilim tasnifleri : Razi, Harezmi
8 ARA SINAV
9 Kindi ve Farabi nin bilimleri tasnifi
10 İhvanu's- Safa Risalelerinde bilimler ve yöntemleri
11 İbn Sina nın bilim felsefesi
12 Gazali'nin bilimlerin değeri ve bilim yöntemi anlayışı
13 İbn Rüşd doğa bilimlerinin yöntemi hakkındaki görüşleri
14 Bilim felsefelerinin karşılaştırması ve gözden geçirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Shihadeh, Ayman From al-Ghazali to al-Razi: 6th/12th Century Developments in Muslim Philosophical Theology Arabic Sciences and Philosophy, vol. 15 (2005) pp. 141 179
Shehadi, Fadlou. Metaphysics in Islamic Philosophy (1982)
Yardımcı kaynaklar: Winter, Tim. Cambridge Companion to Classical Islamic Theology

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, metin ve kavram tahlili, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl sonu sınavı ile dersin içeriğine katılım ve tartışma performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

osman.bilen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 16:00 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Kitap Okuma 5 6 30
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.13
ÖK.23
ÖK.33
ÖK.43
ÖK.53
ÖK.63