DERS ADI

: KELAMIN HAZIRLIK DÖNEMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5167 KELAMIN HAZIRLIK DÖNEMİ SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kelâm İlminin ortaya çıkışını önceleyen dönemin bütün tarihsel şartlarını dikkate alarak öğrenmek ve dolayısıyla sistematik Kelâm konularının doğru bir şekilde anlaşılmasına zemin hazırlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslâm öncesi Arap toplumunun düşünce ve inanç yapısı hakkında bilgi sahibi olur.
2   İslâm ın geldiği dönemde Arap toplumunda var olan Yahudî dinî düşüncesinin yapısı ve bunun Müslümanlarla ilişki düzeyi hakkında bilgi sahibi olur.
3   İslâm ın geldiği dönemde Arap toplumunda var olan Hıristiyan dinî düşüncesinin yapısı ve bunun Müslümanlarla ilişki düzeyi hakkında bilgi sahibi olur.
4   Yunan Felsefesi ile Gnostik düşüncenin İslâm Kelamı üzerindeki etkisi hakkında bilgi sahibi olur.
5   Tarihsel ve sosyolojik şartların Kelam ilmi üzerindeki etkisini görme imkanı kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslâm öncesi Arap toplumunun düşünce yapısı-I
2 İslam öncesi Arap toplumunun düşünce yapısı-II
3 Müslümanlarla Yahudîler arasındaki ilk Kelâmî münasebetler-I
4 Müslümanlarla Yahudîler arasındaki ilk Kelâmî münasebetler-II
5 Müslümanlarla Hıristiyanlar arasındaki ilk Kelâmî münasebetler-I
6 Müslümanlarla Hıristiyanlar arasındaki ilk Kelâmî münasebetler-II
7 Kura n-ı Kerim de Hıristiyanlar ve Yahudîler
8 Müslümanlar ve Yunan Felsefesi-Tabiatçı ekol
9 Müslümanlar ve Yunan Felsefesi-Sistemciler
10 Müslümanlar ve Yunan Felsefesi-Stoacılar
11 Müslümanlar ve Gnostikler arasındaki ilişkiler
12 İslâm ve Eski İran Dinleri
13 İslâm ve Hind kültür çevresi
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. M.M.Şerif, İslâm Düşüncesi Tarihi I-IV
2. Neşet Çağatay, İslam Öncesi Arap Tarihi ve Cahiliye Çağı
3. Zekiye Sönmez, İslam ın ortaya çıktığı Dönemde Arap Yarımadasında Hıristiyanlık
4. Kitab-ı Mukaddes
Yardımcı kaynaklar:
1. Macit Gökberk, Felsefe Tarihi
2. DİA, ilgili maddeler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Ders Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri: murat.memis@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Günleri ve Saatleri: Cuma 14:00 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 18 18
Final Sınavına Hazırlık 1 23 23
Ödev Hazırlama 1 25 25
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 166

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.12
ÖK.22
ÖK.32
ÖK.42
ÖK.5222