DERS ADI

: KLASİK DÖNEM KELAM FELSEFE TARTIŞMALARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5177 KLASİK DÖNEM KELAM FELSEFE TARTIŞMALARI SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Ele aldıkları konular itibarıyla benzerlik arz eden Kelam ve Felsefenin, ortak konularına bakıştaki epistemolojik ve metodolojik farklılıklarını ortaya koymak; söz konusu disiplinlerin bilgi, varlık, tevhid, nübüvvet ve ahret konularında birbirlerine getirdikleri eleştirileri değerlendirmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   ÖÇ1: Kelam ve Felsefenin ortak konuları hakkında bilgi sahibi olur.
2   Kelam ve Felsefenin epistemolojilerindeki benzerlik ve farklılıklar hakkında bilgi sahibi olur.
3   Kelam ve Felsefenin metodolojilerindeki benzerlik ve farklılıklar hakkında bilgi sahibi olur.
4   Kelamın, temel inanç konularında İslam yönelttiği eleştiriler hakkında bilgi sahibi olur ve bunları değerlendirme imkanı kazanır.
5   Felsefenin, temel inanç konularında kelamcılara yönelttiği eleştiriler hakkında bilgi sahibi olur ve bunları değerlendirme imkanı kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Gazzâlî ve Tehafütü Tarihsel bağlam
2 İbn Rüşd ve Tehafütü Tarihsel bağlam
3 Hocazâde ve Ali Tûsî nin Tehafütleri
4 Âlemin hudûs veya kıdemi
5 Âlemin yaratıcısı hakkında
6 Allah ın Birliği
7 Allah ın sıfatları
8 İlahî bilginin mahiyeti
9 Feleklerin mahiyeti üzerine tartışmalar
10 İnsan ruhu üzerine tartışmalar
11 Cesetlerin haşri meselesi
12 Mucize meselesi
13 Yöntem açısından Kelam ve İslâm Felsefesi
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. Gazzâlî, Tehafütü l-Felâsife
2. İbn Rüşd, Tutarsızlığın Tutarsızlığı
3. Mübahat Türker, Üç Tehafüt bakımından Felsefe ve Din Münasebeti
Yardımcı kaynaklar:
1. Gürbüz Deniz, Kelam Felsefe Tartışmaları
2. Ahmet Erkol, İbn Rüşd ün Kelam Eleştirisi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav ile Final sınavı:
Ara sınav ile Final sınavında öğrenciye Kelam-Felsefe ilişkisi ile ilgili kavramlar, konular, tartışmalar ve kaynak eserler ve bunların belirgin özellikleri ile alakalı klasik tarzda sorular sorulur ve bunları cevaplandırması talep edilir.

Ödev:
Öğrenciden Kelam-Felsefe ilişkisi hakkında kavramlar, konular, tartışmalar vb., hakkında bilgiler toplayıp bilgisayar ortamında düzgün bir kompozisyon haline getirip matbu çıktı halinde sunması talep edilir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

murat.memis@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 14:00 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 18 18
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 25 25
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 168

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.13
ÖK.2344
ÖK.333
ÖK.433
ÖK.54