DERS ADI

: RİVAYET VE DİRAYET İLİMLERİNDE YÖNTEM I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5187 RİVAYET VE DİRAYET İLİMLERİNDE YÖNTEM I SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT AHMET TAHİR DAYHAN

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Rivayet ve Dirayet ilimleriyle ilgili olarak yapılacak araştırmalarda bilimsel standartlara uygun teknik bilgi ve yöntem becerisi kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hadis ve Sünnet araştırmalarında gerekli olan bilimsel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olur.
2   Hadisleri nakletme (Rivayet) ve anlama-yorumlama (Dirayet) ilimlerinin eski ve yeni kaynakları hakkında yeterli düzeyde bilgi edinir.
3   Basılı ve dijital kaynakları tanıma ve kullanma ile ilgili olarak yeteneklerini geliştirir. Yazılım ve donanım konusunda gerekli altyapıyı edinir.
4   İnternet ortamında ve ilgili bilgisayar programlarında bilimsel bilgiye ulaşma ve ulaştığı bilgiyi derleyip değerlendirebilme konusunda teknik beceri edinir.
5   Örnek metin, ses kaydı ve videolar üzerinden akademik ortamda sıkça rastlanan Yöntem yanlışlarını kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Temel İslam Bilimleri'ne çağdaş yaklaşımlarda ve akademyada sıkça görülen yöntem sorunlarına genel bir bakış
2 İlim-Bilim, İrfan, Fıkıh, Marifet, Hakikat, Hikmet, Usul, Üslup, Edeb, Sünnet-Bid at gibi temel kavramların tanımı
3 İslam Medeniyetini ortaya çıkaran ilimler ve ortak yapıları
4 İslami ilimlerde bilgiye ulaşma yolları, bilginin kaynakları, esbâb-ı ilm, ilimlerin tasnifi
5 İslami ilimlere başlarken sahip olunması gereken ön koşullar, ilmin gayesi ve niyet, maddî mânevî donanım, teknik donanım
6 İslam tarihinde "el-Âlim ve'l-Müteallim" edebiyatı, öğrenci ve öğretmenin ilim ahlâkı
7 Rivayet ve Dirayet ilimlerinde metodolojik alt yapı sorunu
8 Ara sınav
9 Rivayet-Dirayet ilimlerinde ve İslami araştırmalarda internet ortamının ve dijital kütüphane imkanlarının kullanım yöntemi
10 Dini olan ve olmayan bilimsel kaynaklara (kitap, makale) bilgisayar ve akıllı telefon vasıtasıyla ulaşmanın kısa yolları
11 Piyasada mevcut dijital programlar ve kullanım şekilleri
12 Sanal alemde dinî bilginin sunum ve değerlendirilmesi konusunda karşılaşılan yöntem ve usul problemleri
13 Tez yazımında uyulması gereken kurallar, Microsoft Word programının kullanım yöntemi, gerekli araçları edinme yolları
14 SSS (sıkça sorulan sorular), genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Sönmez Kutlu, İslam Bilimlerinde Bilgi Üretme Süreçleri, İslam Bilimlerinde Yöntem (İlitam, Anküzem), Ankara 2005, ss. 109-123.
2. Muhammed Imâra, Bilgi Kaynağı Olarak Nebevî Sünnet, el-Müslimü'l-Mu`âsır dergisi, XV, no 59, Şubat 1991, s. 15-31; Çev: İbrahim Hatiboğlu, http://nebevisunnet.blogspot.com.tr
3. Alevî b. Ahmed es-Sekkâf, Muhtasaru l-Fevâidi l-Mekkiyye, Beyrut 2004.
4. İbn Abdilberr, Câmiu Beyâni l-İlmi ve Fadlih, Beyrut 1994.
5. Adnan Koşum, Nassları Anlama ve Yorumlamada Yöntem Sorunu: Fazlur Rahman Örneği, İstanbul 2004.
6. Mehmet Zeki Bakırcıoğlu, el-Mektebetü ş-Şâmile Kullanma Kılavuzu, Erzurum 2011.
7. Cevâmiu l-Kelim , el-Câmiu l-Kebîr , el-Câmi li l-Hadîsi n-Nebevî , el-Mevsûatü l-Fıkhiyye , Câmiu l-Fıkhi l-İslâmî , Mevsûatü Ruvâti l-Hadîs gibi bilimsel içerikli dijital programlar.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersle ilgili olarak seçilmiş dokümanlar üzerinde çalışma, Yöntem problemleri üzerinde araştırma, projeksiyon vasıtasıyla görsel ve işitsel sunum, bilgisayar programlarının uygulamalı gösterimi, karşılıklı tartışma ve değerlendirme.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar yazılı usulde (klasik veya test); yarıyıl içi çalışma (ödev) sözlü anlatım şeklinde yapılır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin yazılı sınavlar (vize, final) ile yarı yıl içerisinde verilen ödevlerden 100 üzerinden aldığı puanların, değerlendirme yönteminde belirlenmiş olan yüzdeler üzerinden hesaplanarak toplanması.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam, verilen ödevleri ve görevleri dikkatli şekilde ve zamanında yerine getirmek esastır. Öğrenci derste kendisini ifade edebilecek, gerektiğinde diğer arkadaşları ile birlikte ekip çalışması yapabilecek, branşıyla ilgili basılı ve dijital kaynaklarla irtibat halinde olacak, internet başta olmak üzere teknik ve teknolojik imkanları kullanma becerisine sahip olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Telefon: 0 535 783 03 06
e-mail: dayhan@excite.com
Blog: http://deuif.blogspot.com
Facebook: http://www.facebook.com/ahmettahir.dayhan
Youtube: http://www.youtube.com/deuif

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Hafta içi her gün.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Uygulama 14 1 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 40 40
Final Sınavına Hazırlık 1 50 50
Ödev Hazırlama 1 30 30
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 220

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.1
ÖK.2234
ÖK.335
ÖK.4
ÖK.5