DERS ADI

: RİVAYET VE DİRAYET İLİMLERİNDE YÖNTEM II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5176 RİVAYET VE DİRAYET İLİMLERİNDE YÖNTEM II SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT AHMET TAHİR DAYHAN

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Rivayet ve Dirayet ilimleri üzerine yapılacak olan araştırmalarda ihtiyaç duyulan teknik bilgi ve yöntem hakkında bir önceki dönem dersine kıyasla daha ileri düzeyde bilgi kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hadis-Sünnet ilimleriyle ilgili çalışmalarda gerekli olan bilimsel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olur.
2   Hadisleri nakletme (Rivayet) ve anlama-yorumlama (Dirayet) ilimlerinin eski ve yeni kaynakları hakkında yeterli düzeyde bilgi edinir.
3   Basılı ve dijital kaynakları tanıma ve kullanma ile ilgili olarak yeteneklerini geliştirir. Yazılım ve donanım konusunda gerekli altyapıyı edinir.
4   İnternet ortamında ve ilgili bilgisayar programlarında bilimsel bilgiye ulaşma ve ulaştığı bilgiyi derleyip değerlendirebilme konusunda teknik beceri edinir.
5   Örnek metin, ses kaydı ve videolar üzerinden akademik ortamda sıkça rastlanan Yöntem yanlışlarını kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Temel İslam Bilimleri'ne dair çalışmalarda sıkça görülen yöntem sorunları
2 İslam Bilimlerinde Yöntem'le ilgili temel kavramların tanımı
3 İslam Medeniyetini ortaya çıkaran ilimler
4 İslami ilimlerde bilgiye ulaşma yolları, bilginin kaynakları
5 İslami ilimlerde gaye problemi, mânevî ve teknik donanım
6 Öğrenci ve öğretmenin ilim ahlâkı
7 Rivayet ve Dirayet ilimlerinde metodolojik alt yapı sorunu
8 Ara sınav
9 Rivayet-Dirayet ilimlerini elde etmede teknolojik imkanlar
10 Bilimsel kaynaklara sanal alem vasıtasıyla ulaşma yöntemi
11 İslami-bilimsel içerikli dijital programlar ve kullanım şekilleri
12 Dini bilginin elde edilmesi ve sunumu konusunda karşılaşılan yöntem sorunları
13 Tez ve makale yazımında uyulması gereken kurallar
14 Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Burhanuddin ez-Zernuci, Ta lîmü l-Müteallim (İslam da Eğitim Öğretim Metodu), Çev: Yunus Vehbi Yavuz, İstanbul 2003.
2. Bedruddin İbn Cemâa, İslâmî Gelenekte Eğitim Ahlâkı, Çev: Muhammet Şevki Aydın, Diyanet Vakfı Yay., Ankara 2012.
3. Hasan Onat, Sönmez Kutlu, Mehmet Paçacı, İslam Bilimlerinde Yöntem, Ankuzem, Ankara 2005.
4. Nûreddin es-Sâbûnî, Mâtürîdiyye Akaidi, Çev: Bekir Topaloğlu, M.Ü.İ.F. Vakfı, İst. 2015.
5. İbn Abdilberr, Câmiu Beyâni l-İlmi ve Fadlih, Beyrut 1994.
6. el-Mektebetü ş-Şâmile , Cevâmiu l-Kelim , el-Câmiu l-Kebîr , el-Câmi li l-Hadîsi n-Nebevî , el-Mevsûatü l-Fıkhiyye , Câmiu l-Fıkhi l-İslâmî , Mevsûatü Ruvâti l-Hadîs gibi bilimsel içerikli dijital programlar.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersle ilgili olarak seçilmiş dokümanlar üzerinde çalışma, Yöntem problemleri üzerinde araştırma, projeksiyon vasıtasıyla görsel ve işitsel sunum, bilgisayar programlarının uygulamalı gösterimi, karşılıklı tartışma ve değerlendirme.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar yazılı usulde (klasik veya test); yarıyıl içi çalışma (ödev) sözlü anlatım şeklinde yapılır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin yazılı sınavlar (vize, final) ile yarı yıl içerisinde verilen ödevlerden 100 üzerinden aldığı puanların, değerlendirme yönteminde belirlenmiş olan yüzdeler üzerinden hesaplanarak toplanması.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam, verilen ödevleri ve görevleri dikkatli şekilde ve zamanında yerine getirmek esastır. Öğrenci derste kendisini ifade edebilecek, gerektiğinde diğer arkadaşları ile birlikte ekip çalışması yapabilecek, branşıyla ilgili basılı ve dijital kaynaklarla irtibat halinde olacak, internet başta olmak üzere teknik ve teknolojik imkanları kullanma becerisine sahip olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Telefon: 0 535 783 03 06
e-mail: dayhan@excite.com
Blog: http://deuif.blogspot.com
Facebook: http://www.facebook.com/ahmettahir.dayhan
Youtube: http://www.youtube.com/deuif

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Hafta içi her gün.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Uygulama 14 1 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Ödev Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.125
ÖK.234
ÖK.343
ÖK.45
ÖK.5