DERS ADI

: MEDİNE DÖNEMİ VE İLK İSLAM TOPLUMU

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 5252 MEDİNE DÖNEMİ VE İLK İSLAM TOPLUMU SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT TAHSİN KOÇYİĞİT

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

İslam ın Medine dönemi ve Hz. Peygamber in bu dönemdeki faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam tarihinin kaynakları, İslam öncesi dönemde Araplarda sosyal, dini ve toplumsal yapı, Hz. Muhammed in nübüvvet öncesi hayatı, vahyin gelişi ve tebliğ faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
2   Medine ye hicret ve Medine döneminin önemli olayları, Hz. Peygamberin savaşları hakkında sağlam ve doğru bilgi edinir,
3   Hz. Peygamber döneminde Müslümanların sosyal, kültürel ve siyasi hayatı, komşu ülkeler ve kabilelerle ilişkilerini öğrenir ve bunları İslam ın yayılması bakımından değerlendirir.
4   Bunlarla birlikte ayrıca çeşitli tarihi hadiseleri anlama ve yorumlamada tenkit ve analiz becerisi kazanır.
5   Hz. Muhammed´in hayatını, şahsiyetini ve insanlık tarihine katkılarını doğru bir şekilde öğrenir, kavrar, akademik zihinle yorumlar, tahlil eder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kadîm Yesrib ve Medine'nin Tarihi Kaynak ve Araştırmaları
2 Medine'deki ilk durumlar: Muhacirlerin iskânı, Kardeşleştirme, Mescid in inşası
3 Nüfus sayımı ve Medine Sözleşmesi
4 Hz. Muhammed'in Müşriklerle ilişkileri: Bedir-Uhud-Hendek savaşları
5 Hudeybiye andlaşması-Mekke'nin fethi-Huneyn savaşı
6 Yahudilerle ilişkileri; Kurayza, Nadir, Kaynuka, Hayber Yahudileri
7 Hıristiyanlarla ilişkiler: Necrânlılarla andlaşma, Tebuk, Mûte savaşları
8 Ara Sınav
9 Hz. Muhammed in Medine çevresi ve diğer Arap kabileleriyle ilişkileri
10 Hz. Muhammed döneminde idarî, askerî ve ekonomik yapı
11 Hz. Muhammed döneminde kadın, çocuk, aile ve sosyal yapı
12 Siret Yazıcılığında Modern Arayışlar
13 Oryantalistlerin Hz. Peygamber Tasavvurları ve Etkileri
14 Tekrar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1) İbn İshâk, es-Sîretu n-Nebeviyye,
2) İbn Hişâm, Sîretu n-Nebeviyye
3) İbn Sa d, Tabakât,
4) Vâkıdî, Meğâzî,
5) İbn Hacer, el-İsâbe,
6) İbn Şebbe, Tarihu Medine,
7) Semhûdî, el-Vefâ.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma soru- cevap, ödev ve uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

---

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kocyigitt@msn.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 16:00 - 18:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 15 15
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.143
ÖK.25
ÖK.34
ÖK.454
ÖK.54