DERS ADI

: TARİH FELSEFESİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 5115 TARİH FELSEFESİ I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT TAHSİN KOÇYİĞİT

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Antik çağdan başlayarak 19. Asırda bağımsız bir felsefe ve tarih disiplini özelliği kazınıncaya kadar Tarih Felsefesi'nin geçirdiği gelişim evrelerini, İslam dünyasındaki farklı görüşler ve daha ziyadede Batıda gelişen yaklaşım ve ekoller çerçevesinde sorgulamak ve öğrencilere tarihin genel anlamı, insanın eyleminin mahiyeti ve bunların tarih yazımı ile ilişkisi hakkında genel, eleştirel bir kavrayış kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarih Felsefesi kavramı üzerinde sorgulamacı ve kavrayıcı bir tartışma yapmak
2   Greklerdeki döngüsel tarih anlayışından Hıristiyanlıktaki çizgisel tarih anlayışına geçişin Tarih Felsefesinin Gelişimine olan etkisi üzerinde bir formasyon sağlamak
3   İslam Ortaçağında gelişen tarih anlayışı ve bilhassa İbn Haldun'un çalışmaları sayesinde Tarih Felsefesinin nasıl bağımsız bir disiplin olarak temellendirilmeye başlandığını ortaya koyabilmek
4   Baştan beri `tikel'in bilgisi olarak kabul edilen `Tarih ile `genel'in bilgisi `Felsefe'yi `Tarih Felsefesi' altında bir araya getirmek için bilhassa Yeniçağ ve aydınlanmadan itibaren yapılan çok canlı tartışmaları ve ortaya çıkan 'Tarih Felsefesi' ekol ve akımlarını tanımak
5   Aydınlanma ile başlayan Tarih Felsefesinin yükselişinin Alman İdealizmi ile doruğa çıktığını önemli Tarih felsefesi tezleri ve ünlü temsilcileriyle öğrenmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 `Tarih Felsefesi' Kavramı Hakkında Genel Bir Tartışma
2 Greklerde Tarih Anlayışı ve Döngüsel Tarih
3 Yahudilik ve Hıristiyanlıkta Tarih Fikri ve `Çizgisel Tarih`
4 Ortaçağ İslam Dünyasında Tarih anlayışı: İbn Haldun Yahut Bir `Tarih Felsefesi'ne Doğru'
5 Yeni Çağ ve Aydınlanmada Tarih ve Tarih Felsefesinin Bir Disiplin Olarak Ortaya Çıkışı
6 Tarih ve Anlama: Herder'in Tarih Felsefesi
7 19.Yüzyıl: Tarih Yüzyılı
8 ARA SINAV
9 Kant'ta Hipotetik Tarih
10 Alman İdealizmi: Fichte'de `Tarih ve Ben'
11 Alman İdealizmi: Tarihte Özgürlükle Zorunluluğun Özdeşliği ve Schelling
12 Alman İdealizmi: Hegel'de `Tarih ve Akıl'
13 Alman İdealizmi: Schleirmacher'de `Tarih ve Hermeneutik'
14 Romantik Tarih Anlayışı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Doğan Özlem, Tarih Felsefesi
- Kubilay Aysevener, Tarih Felsefesi
- Hans Meyerhof, Zamanımızda Tarih Felsefesi
-Şahin Uçar, Tarih Felsefesi Meseleleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma soru- cevap, ödev ve uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

---

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kocyigitt@msn.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 16:00 - 18:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 145

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.155
ÖK.2555
ÖK.355
ÖK.4555
ÖK.555