DERS ADI

: OSMANLI TÜRKÇESİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 5137 OSMANLI TÜRKÇESİ I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NESRİN SOFUOĞLU

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Osmanlı Türkçesi nin kaide ve kurallarını öğrencilere öğretmek ve Osmanlı Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyup anlar hale getirmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci bu dersi alınca Osmanlı Türkçesinin kural ve kaidelerine vakıf olur.
2   Yazı Çeşitlerini (Aklam-ı Sitte) öğrenir.
3   Çeşitli yazı çeşitleriyle yazılmış metinleri okuyabilir.
4   Osmanlı Türkçesiyle yazılmış metinleri sözlük yardımıyla çözümler.
5   Yüksek lisans çalışmalarında kendisine yardımcı olacak bilgileri elde eder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türkçenin Geçmişi ve Osmanlı Türkçesine Giriş
2 Osmanlıca Alfabe, transkripsiyon işaretleri, Yardımcı harfler
3 Osmanlı Türkçesinde İmla (Yazım)
4 Türkçe kelimelerde seslilerin yazılışları ve istisnalar
5 Kur'an imlasına uyan kelimeler ve Kef Çeşitleri
6 Ayın harfi, Vav-ı ma'dule, Elif-i maksure, Elif-i memdûde ve Hemze çeşitleri
7 Arapça ve Farsçada Çoğullar
8 Ara Sınav
9 Mezîdün fîh Sülasî masdarlar, ism-i fâil ve mef'ûlleri
10 İsm-i tafdil, İsm-i mensup, İsm-i alet, İsm-i mekan, Mubalağalı ism-i fail
11 Farsça ekler (ön ekler, son ekler)
12 Osmanlı Türkçesinde Kullanılan Sayılar, Ay ve Gün Adları (Takvim)
13 Osmanlı Türkçesi Matbu Metin Örnekleri
14 Osmanlı Türkçesi Elyazması Metin Örnekleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yay., İstanbul 1997.
2. Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri (I-II), Akçağ Yay., Ankara 2000.
3. Ali Kemal Belviranlı, Osmanlıca İmlâ Lügati 3, Marifet Yay., İstanbul tarihsiz.
4. Şemseddin Sami, Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yay., İstanbul 1317.
5. Faruk Kadri Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş, İstanbul 1985.
6. Fevziye Abdullah Tansel, Türkçe Dinî Metinler, Ankara 1971.
7. Mehmet Eminoğlu, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Ankara 1996.
8. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Ankara 1996.
9. Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu, İstanbul 2001.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Araştırma, Soru- Cevap, Ödev ve Uygulama, Ders Anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

----

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

----

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

necdet.sengun@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma: 09.00-11.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 145

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1555
ÖK.245
ÖK.345
ÖK.455
ÖK.5555