DERS ADI

: MEŞRUTİYETİN BİRİKİMİ:CUMHURİYETİN ARKA PLANI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TCT 5021 MEŞRUTİYETİN BİRİKİMİ:CUMHURİYETİN ARKA PLANI SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT BİLGİN ÇELİK

Dersi Alan Birimler

Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Tarık Zafer Tunaya nın II. Meşrutiyet i cumhuriyetin laboratuarı olarak değerlendirdiği dikkate alınacak olursa Meşrutiyetin sağladığı birikimin önemi daha iyi anlaşılacaktır. Bu dönem, Osmanlı modernleşmesinin son durağı olarak değerlendirilebileceği gibi, ulus devlete geçiş sürecinin de başlangıcı olarak kabul edilebilir. Cumhuriyetin kadrolarının meşrutiyet deneyiminden kazandıklarının devrim sürecine etkisinin anlaşılabilmesi, meşrutiyet döneminin siyasal, kültürel ve sosyo-ekonomik birikiminin irdelenmesi ile mümkün olabilir. Bu nedenle Meşrutiyet döneminin özelliklerini ve sorunlarını bilmek, Cumhuriyeti anlamayı kolaylaştıracaktır. Türk Siyasal hayatının en önemli aşamalarından biri olan Meşrutiyetin demokrasi, özgürlükler ve parlamenter yaşamın gelişimindeki katkısının yanı sıra bu dönemde yaşanan kimlik ve ideoloji arayışlarının yarattığı sorunların iç ve dış gelişmelere etkisi de dönemin incelenmesi ile anlaşılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Meşrutiyetin Türk Siyasi Tarihindeki yerini ve önemini açıklayabilir
2   Meşrutiyetin ilanını hazırlayan siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel koşulları yorumlayabilir.
3   Osmanlı Modernleşme sürecinde siyasi örgütler ve siyasi düşüncenin gelişimini irdeleyebilir
4   Meşrutiyet dönemi siyasi çekişmeleri ve tartışmalarının sağladığı birikimi analiz edebilir
5   Osmanlı Devleti ile Türkiye Cumhuriyeti arasında süreklilik/kopuş sürecini sunumları ile değerlendirebilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yakınçağ Osmanlı Tarihinin Kaynakları
2 Tanzimat ın Birikimi
3 Jön Türk Örgütü ve Siyasi Düşünceleri
4 1908: Bir Devrim mi İhtilal mi
5 Seçim Deneyimi ve Siyasi Rekabetin Yansımaları
6 İttihat ve Terakki nin Yapısı ve İdeolojisi
7 Muhalefet Partilerinin Genel Özellikleri
8 Ara Sınav
9 İktidar-Muhalefet İlişkileri/ Öğrenci Sunumu
10 Rejim Karşıtı Bir Hareket: 31 Mart ve Analizi/ Öğrenci Sunumu
11 Bir Kimlik Arayışı: Meşrutiyetin Kültürel Birikimi/ Öğrenci Sunumu
12 İmparatorluktan Ulus Devlete Doğru/ Öğrenci Sunumu
13 Genel Değerlendirme
14 Sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım,
Tartışma
Seminer

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 5: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.
3. ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 3018747, bilgin.celik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 13.00-13.30
Perşembe:13.00-13.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 3 42
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 2 28
Vize sınavına hazırlık 1 14 14
Final sınavına hazırlık 1 20 20
Ödev hazırlama 1 30 30
Sunum hazırlama 1 8 8
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.153554544
ÖK.255554545
ÖK.355554555
ÖK.454454545
ÖK.555454445