DERS ADI

: TÜRK DEMOKRASİ TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TCT 5036 TÜRK DEMOKRASİ TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HAKKI UYAR

Dersi Alan Birimler

Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türkiye nin yakın dönem demokratikleşme sürecini ve bunun geçirdiği aşamaları değerlendirebilmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Demokrasi Tarihi nin kapsamı ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olması (D1)
2   Osmanlı Devleti nden devralınan siyasal ve demokratik mirasın kavraması (D2)
3   Cumhuriyetin ilk yıllarındaki modernleşme ve demokrasinin alt yapısını oluşturma çabalarını açıklaması (D2)
4   Türkiye nin demokratikleşme sürecini, Batı nın demokratikleşme süreciyle kıyaslayarak incelemesi (D3)
5   Osmanlı ve Cumhuriyet in demokratikleşme sürecindeki kırılma noktalarını analiz etmesi (D4)
6   Cumhuriyet döneminde demokrasinin yaşadığı sorunların nedenlerini analiz etmesi (D4)
7   Türkiye nin demokrasi tarihini, dünya ve Avrupa ülkeleriyle kıyaslayarak değerlendirmesi (D6)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Demokrasi kavramı, tarihsel kökenleri
2 Osmanlı da demokrasi arayışları: I. ve II. Meşrutiyet
3 Birinci Meclis, TpCF ve SCF denemeleri, Tek parti döneminde seçimler, bağımsız milletvekilliği, Müstakil Grup
4 Birinci ve İkinci Dünya Savaşı arasındaki dönemde dünyada demokrasi
5 Çok partili hayata geçiş ve Demokrat Parti dönemi 1
6 Çok partili hayata geçiş ve Demokrat Parti dönemi 2
7 Türkiye de askeri darbeler
8 Türkiye de anayasalar
9 Türkiye de seçimler ve seçim sistemleri
10 1960-1980 arası Türkiye de siyasal ve sosyal gelişmeler 1
11 1960-1980 arası Türkiye de siyasal ve sosyal gelişmeler 2
12 Türk demokrasisinin sorunları ve imkanları
13 Genel Değerlendirme
14 Sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye (1945-1980), Hil yay., İstanbul, 1996.
Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, İletişim yay., c. 1-15.
Niyazi Berkes, Siyasi Partiler, Yurt ve Dünya yay., İstanbul, 1946.
Ali Birinci, Hürriyet ve İtilaf Fırkası, Dergah yay., İstanbul, 1990.
Tevfik Çavdar, Türkiye nin Demokrasi Tarihi, 1839-1950, İmge yay., Ankara, 1995.
Tevfik Çavdar, Türkiye nin Demokrasi Tarihi, 1950-1995, İmge yay., Ankara, 1996.
Necdet Ekinci, II. Dünya Savaşından Sonra Türkiye de Çok Partili Düzene Geçişte Dış Etkenler, Toplumsal Dönüşüm yay., İstanbul, 1997.
Frederick W. Frey, The Turkish Political Elite, The MIT Pres, Cambridge, 1965.
Alpay Kabacalı, Türkiye de Gençlik Hareketleri, Altın Kitaplar yay., İstanbul, 1992.
Hakkı Uyar, Vatan Cephesi, Boyut Kitapları, İstanbul, 2012
Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, Afa yay., İstanbul, 1996.
Hakkı Uyar, Tek Parti Dönemi ve CHP, Boyut Kitapları, İstanbul, 2012

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Sunum
2. Seminer Ödevi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 4-5: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.
3. ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2.Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 301 87 43
hakki.uyar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 144

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.133333
ÖK.233334
ÖK.333334
ÖK.433334
ÖK.533334
ÖK.633334
ÖK.733334