DERS ADI

: GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE'DE İDEOLOJİLER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRL 5080 GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE'DE İDEOLOJİLER SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

İngilizce Uluslararası İlişkiler Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT İLKİM ÖZDİKMENLİ ÇELİKOĞLU

Dersi Alan Birimler

İngilizce Uluslararası İlişkiler Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Türk siyasi yaşamını şekillendiren ideolojileri, modern ideolojiler ve siyasi hareketlerin yükselişi ve gelişimi de arkaplanda olmak üzere tartışmaktır. Derste, başta liberalizm, milliyetçilik, muhafazakarlık, İslamcılık ve sosyalizm olmak üzere, çeşitli ideolojilerin Türkiye deki doğuşu ve gelişimi incelenecektir. Söz konusu fikir akımlarının genel resminin yanı sıra bu akımların temel temsilcilerinin görüşleri de ele alınacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   19. yüzyıldan bu yana Türkiye de siyasi hayatı etkileyen temel fikirler ve ideolojiler hakkında ileri düzeyde bilgi edinmek
2   Siyasetin tartışmalı doğasını kavrayabilmek üzere, siyasi konulara farklı yaklaşımları karşılaştırmak ve eleştirel bir bakış açısı geliştirmek
3   Siyasi kavramlar ve günlük siyasi pratikler arasındaki ilişkiyi anlayabilmek üzere, ideolojilerin geliştiği sosyal, siyasi ve entelektüel bağlamları tanımak
4   Sunum becerilerinde yetkinlik göstermek üzere akademik materyallerden ayrıntılı ve iyi ifade edilmiş sunumlar yapmak
5   Akademik yazma becerilerini geliştirmek üzere, iyi tasarlanmış bir akademik çalışma hazırlamak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş 19. yüzyılda ideolojilerin yükselişi
2 Osmanlı siyasi düşüncesi-I
3 Osmanlı siyasi düşüncesi-II
4 Kemalizm
5 Liberalizm
6 Muhafazakarlık
7 Sosyalizm
8 Milliyetçilik
9 İslamcılık
10 Liberteryan ideolojiler: Kimlik siyaseti
11 Ödev sunumları
12 Ödev sunumları
13 Ödev sunumları
14 Ödev sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

MARDİN, Ş. (1962), The Genesis of the Young Ottoman Thought, New Jersey: Princeton University Press
J. M. Landau (ed.), Atatürk and the Modernization of Turkey, Westview Press: Boulder
Niyazi Berkes, The Development of Secularism in Turkey, Montreal: McGill University, 1960.
HEYD, U. (1979), Foundations of Turkish Nationalism: The Life and Teachings of Ziya Gökalp, Hyperion Pres: Westport, Conn.
Irvin Cemil Schick and Ertugrul Ahmet Tonak (eds.), Turkey in Transition: New Perspectives, New York, Oxford University Press, 1987
TÜRKEŞ, M. (2001), A Patriotic Leftist Development-Strategy Proposal in Turkey in the 1930s: The Case of the Kadro (Cadre) Movement , International Journal of Middle East Studies, 33, pp. 91-114.
İREM, N. (2002), Turkish Conservative Modernism: Birth of a Quest for Cultural Renewal , International Journal of Middle East Studies, 34, pp. 87-112.
BORA, T (2003), Nationalist Discourses in Turkey , The South Atlantic Quarterly, Vol. 102, No. 2/3, pp. 433-51.
...

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, tartışmalar, ödevler ve öğrenci sunumları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınıf içi tartışmalara katılım ve sunum notun %30'unu teşkil edecektir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrenciler:
1) Derste ele alınan siyasi düşünürlerin temel kavram, varsayım ve fikirlerini açık ve tutarlı biçimde açıklayacaklardır.
2) Çeşitli ideolojileri ve düşünürleri belirli kriterler çerçevesinde karşılaştırmalı analiz edebileceklerdir.
3) Düşünürlerin yaşadığı siyasi ve sosyal bağlamı ve bu bağlamın teorilerindeki yansımasını tanımlayabileceklerdir.
4) Öğrenme materyalini ayrıntılı ve iyi düzenlenmiş şekilde sunacak ve tartışacaklardır.
5) İyi tasarlanmış bir araştırma ödevi teslim edeceklerdir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %70 ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrenciler öğrenme materyalini okumak ve sınıf içi tartışmalara katılmakla yükümlüdür.
4. Tüm ödevler zamanında teslim edilmelidir, aksi takdirde kabul edilmeyecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.saylan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Sunum Hazırlama 1 5 5
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Ödev Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 181

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.14
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55