DERS ADI

: MALİ DÜŞÜNCELER TARİHİ VE OSMANLI MALİYESİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MAL 6109 MALİ DÜŞÜNCELER TARİHİ VE OSMANLI MALİYESİ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Maliye Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HAKAN AY

Dersi Alan Birimler

Maliye Doktora

Dersin Amacı

Tarihi mali olayları, düşünceleri ve sistemleri dönemler itibariyle inceleyip değerlendirmek, tarihin çeşitli dönemlerinde devletlerin değişen kamusal hizmet fonksiyonlarını ve finansman yöntemlerini ortaya koyarak mali düşüncelerin ve görüşlerin yeniden değerlendirilmesi konusunda öğrencilere bilgi ve yorum kabiliyeti kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İlkçağlardan günümüze kadar devletin temel mali fonksiyonlarını(görevlerini) tanımlamak.
2   Devletin farklılaşan fonksiyonlarını mali açıdan sınıflayarak kamusal hizmet finansmanının nasıl yapıldığını teşhis etmek.
3   Yunan, Roma, Mısır gibi ülkelerde ve Hıristiyanlık, Yahudilik ve İslam inançları açısından tarihi mali sistemlerin mali uygulamalarını örneklerle açıklamak.
4   Orta çağda mali olay ve düşünceleri karşılaştırır, diğer dönemlerle aralarındaki farkları açıklamak.
5   Osmanlı Devletinin uyguladığı özgün mali modellerin başarı/başarısızlığının neden ve sonuçlarını özetlemek.
6   Dünya tarihi açısından çok önemli yere sahip Osmanlı Devleti mali uygulamaları hususunda yargıda bulunmak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarihte vergi olayı: İlkçağlarda vergi sistemleri
2 Sümer-Mısır ve Hititler de mali olaylar
3 Eski Yunan ve Roma da mali olaylar
4 Orta çağda mali olaylar ve düşüncelerin gelişimi
5 Bütçe hakkının doğuşu ve gelişimi
6 Dinler açısından Mali olaylar(Yahudilik,Hristiyanlık ve İslam da)
7 Osmanlı Devleti nin mali yapısı:Mali sistemi ve ekonomik faaliyetleri.
8 Osmanlı Devleti nin mali yapısı:Mali sistemi ve ekonomik faaliyetleri.
9 Osmanlı Devlet inde kamu gelirleri
10 Osmanlı Devletinde toprak mülkiyeti ve dirlik rejimi
11 Osmanlı Devlet inde mali örgüt, vergi toplama sistemleri ve vergi muafiyetleri
12 Osmanlı Devlet inde mahalli idareler
13 Osmanlıda mali bunalımın nedenleri, reformlar ve dış borçlanmanın analizi
14 Osmanlı Devlet inde kamu giderleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Tabakoğlu, A., (1986), Türk Iktisat Tarihi, Dergah Yayinlari, Istanbul
Hakan Ay, Maliye Tarihi, İzmir-2010
Yardımcı Kaynaklar:
1. Sayin, A.V., (1999), Tekalif Kavaidi, T.C. Maliye Bakanliği ,Ankara
2. Sayin, A.V., (2000), Tarihi Mali, T.C. Maliye Bakanliği ,Ankara
3. Lafhenburger, H., (1964), Vergiler Ve Tarihi,
4. Filiz Giray, Maliye Tarihi, Ezgi Kitabevi, Bursa 2006
5. Mustafa Akdağ, Türkiyenin İktisadi ve İçtimi Tarihi, Cem Yayınevi, 1995 İstanbul
6. Nihat Falay, Maliye Tarihi, Filiz Kitabevi, 1989 İstanbul
7. Şevket Pamuk, Osmanlı Ekonomisi ve Dünya Kapitalizmi, 1984 Ankara
8. Nihad S.Sayar, Türkiye İmparatorluk Dönemi Siyasi, Askeri, İdari ve Mali Olayları, 1978 İstanbul
9. Doğan Şenyüz, éAşar´ın Vergi Tekniği Yönünden Değerlendirilmesi, Uludağ Ü. İİBF Dergisi Cilt 6, Sayı 1 Nisan 1985
10. Nezih Varcan, Maliye Tarihi, Eskişehir 1996

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, dersin sorumlu öğretim üyesi tarafından interaktif bir şekilde ders anlatma yöntemin yanı sıra öğrencilerin araştırmaları ve konuya ilişkin tartışmalarıyla yürütülür. Bu bağlamda, dersi almakla yükümlü olanların derse katılımı ve derse devamları oldukça önemli olup, dönem içi ve dönem sonu performanslarını belirleyebilecek önemli bir faktördür. Bunun yanı sıra öğrencilerin, kendilerine önceden verilecek olan ilgili kaynakları okumaları ve derse aktif şekilde katılmaları performanslarını olumlu etkileyecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dersin öğrenme çıktıları, yukarıda belirtilen değerlendirme kriterlerinin tamamı ile ölçülmektedir.
Değerlendirme kriterlerinin belirlenmesinde, derse katılımın ve derse hazırlıklı gelmenin dönem sonu performansının belirlenmesinde önemli bir katkısı olduğu dikkate alınmıştır

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

goztepe36@hotmail.com, 533 378 90 48

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi- Çarşamba : 15.00- 17.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 137

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.11
ÖK.2111
ÖK.311
ÖK.411
ÖK.511111
ÖK.611111