DERS ADI

: ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TUİ 6095 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

Turizm İşletmeciliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇENT GÜRHAN AKTAŞ

Dersi Alan Birimler

Turizm İşletmeciliği Doktora

Dersin Amacı

Dersi izleyenlerin araştırma yöntemlerini öğrenmelerini sağlamak dersin temel amacıdır. Bu amaçla sorun alanın tespiti, öncelikli verilerin toplanması, değişkenlerin belirlenmesi, hipotezlerin oluşturulması, araştırma tasarımın yapılması, dağılım eğrileri, örneklemin oluşturulması, ölçekler, güvenilirlik ve geçerlik analizi, ki kare testi, t testi, ANOVA, korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizleri ele alınacak ve katılımcıların bu istatistiksel testlerde yeterliliği, araştırma projesi önerisinin oluşturulması ele alınacaktır. Kalite konusunda araştırma yöntemlerinin nasıl uygulanacağı ve sonuçlarının ne şekilde analiz edileceği, ders kapsamında irdelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Araştırma yöntemlerine yönelik temel kavramları ana hatlarıyla belirtebilmek.
2   Araştırma sürecinde veri toplama tekniklerini açıklayabilmek.
3   Araştırma sürecinde hipotez oluşturabilmek.
4   Araştırmanın tasarımını yapabilmek.
5   Kantitatif araştırmada kullanılan ölçekleri tanımlayabilmek.
6   Kantitatif veri analizlerini açıklayabilmek.
7   Araştırma yapabilmek.
8   SPSS istatistik programı ile veri analizi yapabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Araştırma Yöntemlerine Giriş: Uygulamalı ve temel araştırmalar
2 Bilimsel Araştırma: Bilimin yapı taşları, tümdengelim tümevarım
3 Araştırma Süreci: Ön verilerin toplanması, kaynak taraması, sorunun tanımlanması
4 Araştırma Süreci: Değişkenler, kuramsal yapının belirlenmesi, varsayımların oluşturulması
5 Araştırma süreci: Araştırmanın tasarımı, çalışmanın amacı, araştırmanın tipi, araştırmacının rolü, analiz birimi, zaman boyutu, deneysel tasarım
6 Değişkenlerin Ölçülmesi: Ölçekler, sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oran ölçekleri, veri toplama yöntemleri, kantitatif veri toplama araçları, tasarımları
7 Örneklem: Ana kütle, örneklem, dağılımlar, olasılığa dayalı olan ve olmayan örneklemler, SPSS e giriş, kodlama, veri girişi
8 Veri Analizi: Güvenilirlik ve güvenilirlik analizi
9 Veri Analizi: Geçerlilik ve açıklayıcı faktör analizi
10 Veri Analizi: Ki kare ve t testi / ANOVA, korelasyon analizi
11 Veri Analizi: Çoklu regresyon
12 Araştırma Raporu: Rapor oluşturma ve araştırma projesi yazma
13 Sunumlar
14 Sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
Uma Sekaran, Research Methods for Business: A Skill Building Approach, Wiley, 2003.
Sheridan J. Coakes vd., SPSS: Analysis without anguish using SPSS version 13.0 for Windows, Wiley, 2006.
Hair, Joseph F., Jr., Rolph E. Anderson, Ronald L. Tatham, and William C. Black, Multivariate Data Analysis, 6th edition. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall, Incorporated, 2006.
Tabachnick, Barbara and Linda S. Fidell, Using Multivariate Statistics, 4th ed. Allyn & Bacon, 2001.
Ann Bowling, Research Methods in Health, Maidenhead, Open University Pres, 2005.
Yahşi Yazıcıoğlu, Samiye Erdoğan, SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Detay Yayıncılık, Ankara, 2004
İbrahim Kılıç, Ayhan Ural, Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2004

Yardımcı kaynaklar:
International Journal of Social Research Methodology
Dokuz Eylül Üniversitesi, SBE Dergisi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Soru cevap, sunum, örnek olay incelemesi, grup çalışması, alan çalışması.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.20 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrencilerin genel başarı durumlarına ve öğretim üyesinin inisiyatifine bağlı olarak, notların dönüşümünde çan-eğrisi hesaplamaları kullanılabilir. Bu durumda, öğrencinin çan eğrisi hesaplamalarına katılabilmeleri için her sınavdan en az 25 puan almaları gerekmektedir. Eğer bir sınav sorusu yanıtsız bırakılmışsa o sorunun değeri sınav sonucundan çıkarılacaktır. Yalnızca yanıt verilmişse (bu yanıta nasıl ulaşıldığını gösteren hesaplamalar yoksa) soru değerinin %25 i ile puanlandırılacaktır.
2. Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (i) derslere katılım durumuna, (ii) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (iii) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.
3. İki not arasındaki sınırda olan notlar için iyi bir katılım, notunuzu bir üst düzeye taşıyacaktır.
4. Örnek olay analizi bir işbirliği çabası gerektirir. Her grup üyesinin grup çalışmasına yaklaşık olarak eşit katkı sağlamasını garantilemek grubun sorumluluğundadır. Örnek olaylar, öğretim üyesi ve grup üyeleri tarafından notlandırılacaktır. Grubun her üyesinin dönem sonunda kendisinin ve diğer grup üyelerinin katkısını değerlendirmesi istenecektir.
5. Örnek olay, alan araştırmaları ve çalışma raporları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğü, sonuçların doğruluğu, rapor içeriğinin kapsamlılığı ve analizin derinliği, netlik ve organizasyon, format, noktalama, dil bilgisi gibi sunum mekanikleri ve görsellerin kaliteleri üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Cep telefonları sınav esnasında hesap makinesi olarak kullanılamayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 8 112
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 35 35
Ödev Hazırlama 1 30 30
Sunum Hazırlama 1 12 12
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 254

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.155
ÖK.24
ÖK.34
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.7455
ÖK.84