DERS ADI

: KUR'AN'I ANLAMA VE DEĞERLENDİRMEDE YÖNTEM II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 6206 KUR'AN'I ANLAMA VE DEĞERLENDİRMEDE YÖNTEM II SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Bu derste, Kur'ân'ı anlama ve değerlendirmede dikkat edilmesi gereken temel ilkeler üzerinde durulacak, anlamayı etkileyen temel olgular inceleme konusu yapılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kur'ân'ı anlama ve değerlendirmede temel ilkeleri kavratma.
2   Kur'ân'ı anlama ve değerlendirmede karşılaşılan sorunları ve bunlara yönelik çözüm önerilerini analiz yapabilme
3   Kur'ân'ın anlaşılmasında ve yorumlanmasında tarih boyunca süregelen gelenekleri ve bunların temel özellik ve sorunlarını çözümleyebilme.
4   Bu konuda yazılan eserler arasındaki farklılıkları ayırt eder,
5   Kur an ın üslüp ve dil mantığını yorumlar,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kur'ân ayetlerine önyargılı yaklaşmama
2 Ayetlerin anlamlarını bir tek anlamla kayıtlamama
3 Kur'ân ayetlerinin zâhir bâtın yönlerini göz önünde bulundurma
4 Kur'ân ayetlerinin hakikat-mecâz
5 Nesh kavramı hakkında isabetli yaklaşım
6 Kur'ân ayetlerini bütünlük içerisinde ele almak
7 Kur'ân'da geçen sözcüklerin kelime ve istilah anlamlarını ayırt etme
8 Kur'ân ayetlerinin kastettiği asıl konuyu yakalama
9 Kur'ân'ın ilmî keşiflerle muvazeneli yorumu
10 Kur'ân'ın nüzûl gayesine muhalif uzatma ve tafsilatlardan uzak durma
11 Kur ân ayetlerinin inmiş olduğu dönem ve şartları istiş âr
12 Delile dayanmadıkça zâhirî mânâdan uzaklaşmamak
13 Kur ân ayetlerini zaman ve mekan kayıtlarından soyutlama
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Cüneyt Eren, Kurân-I Kerim'i Anlamaya Yönelik Metodlar, Ekev Yayınları Erzurum 2002. 194 S.12x20 Cm; Isbn: 9789758581315. Dili: Türkçe
2- Cüneyt Eren, Kur ân Etrafında İlmî Yorumlar, 334 Pp., İstanbul, Işık Akademi, 2011,
1- Cüneyt Eren, Kur ân Tefsirinde Sünneti Devre Dışı Bırakan Hareketler, Ekev Yayınları, Erzurum, 2000. 101 Sayfa; İthal; 14x20 Cm; Isbn: 9758151185; Dili: Türkçe
1- Cüneyt Eren, Klasik Kaynaklarda Anlama Kavramı, Erzurum Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Yıl: 11, Sayı: 26, Erzurum, 2004. (Yrd. Doç. Dr. H. İbrahim Tanç İle Birlikte)
2- Cüneyt Eren, Arap Belagatının Kuran-I Kerimin Anlaşılmasına Katkısı, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Yaz-Sonbahar, İzmir 2004.
3- Cüneyt Eren, Nahiv İlminin Tefsirle İlişkisi Ve Birbirleriyle Etkileşimi, Azerbaycan Milli Elmler Akademiyası Şarqşünaslıq İnstitusu Elmi Araşdırmalar Dergisi, I-Iv, 2003.


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Metin okuma ve açıklama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

cuneyt.eren@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 14:00 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 10 130
Kitap Okuma 13 3 39
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 245

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.14
ÖK.23
ÖK.34
ÖK.43
ÖK.53