DERS ADI

: TEFSİR YÖNTEMİ OLARAK MEANİ'L-KUR'AN GELENEĞİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 6443 TEFSİR YÖNTEMİ OLARAK MEANİ'L-KUR'AN GELENEĞİ SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Kur'an'ın anlaşılması, yorumlanması için çeşitli yöntemler geliştitilmiştir bunlardan biri de meani'l-Kur'anlardır. Kur'an'ın kavramlarını, ayetlerini başka birinden aktarma yöntemiyle değil de doğrudan Arapçanın dil verilerine, kurallarına, dil mantığına göre açıklayan eserlere bu ad verilnektedir. Erken dönemde ortaya konan dil verilerine dayanan bu tefsir türünü öğrencinin doktora düzeyinde tanıması yöntem çeşitliliğini kazanmasının yanında sağlıklı bir yorum tekniğini öğrenmiş olacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Erken dönemden başlamış olan dilsel yorumu anlatma ve kavratma
2   Erken zamanlardaki luğavi yorumları anlama
3   meani'l-Kur'an'ın başlangıç dönemindeki sorunları bilme ve çözme yeteneği kazanma
4   Kur'an'ın anlaşılmasında ve yorumlanmasında tar,htek, bilgileri modern dönemde yeniden anlama yorumlama
5   Dilsel anlayışla yazılan tefsirlerle diğer tefsirler arasındaki farkı anlama

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Meani'l-Kur'an Kavramının anlamı ve Giriş
2 Dilsel tefsirin ortaya çıkışı
3 ilk dönem lugavi tefsir örnekleri
4 ekolün kurucuları yöntem ve amaçları
5 ekolün kültürel kaynakları
6 filolojik tefsirin kabul görme sorunları
7 dilsel tefsir ekolünün olumlu ve olumsuz yönleri
8 ara sınav
9 Ferra'nın bu tefsire katkısı
10 Ferra'nın yöntemi
11 Zeccac'ın bu tefsire katkısı
12 Zeccac'ın yöntemi
13 Yöntemlerin karşılaştırılması
14 Ödev değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


1-Cerahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara, 1988,
2-ez-Zehebî, Muhammed Huseyin, et-Tefsir ve'l-Müfessirin, I-II, Kahire, 1976;
3-Abdulkâdir Muhammed Salih, et-Tefsîr ve'l-Müfessirin fî Asri'l-Hadis, Beyrut, 2003,
4-Ma'rife, Muhammed Hâdî, et-Tefsir ve'l-Müfessirin, fî Sevbihi'l Gaşîb, I-II, Meşhed, 1997;
5- İsmail Aydın, Kur'an'ın Filolojik Yorumu
6- Halil Çiçek 20. yy'da Kur'an İlimleri Çalışmaları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

metin okuma ve açıklama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 40 40
Kitap Okuma 2 30 60
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 189

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5