DERS ADI

: KANITLAYICI SÖYLEM VE İNANDIRMA

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 6028 KANITLAYICI SÖYLEM VE İNANDIRMA SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇENT ÖZGE CAN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Amacı

Sözbilim hakkında yeterli bilgiye sahip olmak. Sözbilimin farklı dilsel yapılardaki kuruluşları hakkında bilgi sahibi olmak. Sözbilimin özel bir alanı olan kanıtlama hakkında bilgi sahibi olmak ve kanıtlamanın gündelik yapılardaki özelliklerini incelemek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sözbilimin kısa tarihi hakkında bilme.
2   Sözbilimin temel bölümlerinin neler olduğunu öğrenme.
3   Farklı söylem türleri hakkında bilgi edinme.
4   Kanıtlamanın ne olduğunu ve kaç tür kanıtlama olduğunu öğrenme.
5   Farklı dilsel yapılardaki sözbilimsel anlatımlar ve kanıtlama biçimleri hakkında uygulamalı çalışmalar yapabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sözbilim ve tarihçesi
2 Sözbilimin bölümleri (Buluş, Düzenleyiş, Anlatma biçimi, bellek, hareket)
3 Söylem türleri (Övgü-yergi söylemi, Yargılayıcı söylem, Karar almaya yönelik ya da tartışmacı söylem)
4 Betiler (Anlam betileri, Sözcük betileri, Düşünce betileri, Kuruluşla ilgili betiler)
5 Sözbilimsel kanıtlama (logos Özsunum-, ethos Etkileyim-, pathos Uslamlama-)
6 Logos içerikli söylemlerin değerlendirilmesi
7 Pathos içerikli söylemlerin değerlendirilmesi
8 Konuların gözden geçirilmesi ve genel tekrar
9 Ethos içerikli söylemlerin değerlendirilmesi
10 Kanıtlama ile ilgili uygulamalar
11 Yarı mantıksal kanıtlar, Görgül kanıtlar, Zorlayıcı ya da kötü inancın kanıtları, Etkileyim üzerine kurulan kanıtlar
12 Farklı söylemlerde kanıtlama türleri
13 Farklı söylemlerde kanıtlama türleri
14 Genel tekrar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ADAM, Jean-Michel (2000) Linguistique Textuelle. Des Genres de Discours Aux Textes, Paris: Nathan-Université.
AMOSSY, Ruth (2000) L Argumentation dans le Discours, Paris: Nathan-Université
BARTHES, Roland (1985) L ancienne rhétorique: aide mémoire L Aventure Sémiologique, Paris: Editions du Seuil.
BERGEZ, D; P. BARBÉRIS; P.-M. DE BIASI; M. MARINI; G. VALENCY (1990) Introduction aux méthodes Critiques pour l Analyse littéraire, Paris: Dunod.
BERTRAND, Deniz (1999) Parler Pour Convaincre. Rhétorique et Discours, Paris: Gallimard.
CANU, Alain (1992) Rhétorique et Communication, Orne: Éditions d Organisation
GUIRAUD, Pierre (1979) La Stylistique, Paris: PUF, Collection: Que sais-je , No: 646.
GÜNAY, V. Doğan (2013) Söylem Çözümlemesi, İstanbul: Papatya Yayınları.
GÜNAY, V. Doğan (2013) Metin Bilgisi, Genişletilmiş 4. baskı, İstanbul: Papatya Yayınları.
GÜNAY, V. Doğan (2007) Sözcükbilime Giriş, İstanbul: Multilingual Yayınları
MAINGUENEAU, Dominique (1997) Éléments de Linguistique pour le Texte Littéraire, Paris: Dunod
MEYER, Michel (1993) Question de Rhétorique: Langage, Raison et Séduction, Paris: Le Livre de Poche.
MEYER, Michel (2005) Qu est-ce que l Argumentation , Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, Collection: Chemins philosophiques.
PERELMAN, Chaim; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie (2008) Traité de l'Argumentation: La Nouvelle Rhétorique, Bruxelles: Editions de l'Université de Bruxelles.
REBOUL, Oliver (2001) Introduction à la Rhétorique, Paris: PUF, collection: premier cycle.
ROBRIEUX, Jean-Jacques (2001) Rhétorique et Argumentation, 2. baskı, Paris: Nathan-Université.
SUHAMY, Henri (1988) Les Figures de Style, Paris: PUF, Coll. Que sais-je , No: 1889.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-5: Ara sınav ve finalde hazırlanacak olan makaleler üzerinde değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. V. Doğan Günay
Edebiyat Fakültesi B Blok B319

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 09:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 178

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.12333333
ÖK.22333333
ÖK.333333333
ÖK.4444333
ÖK.555555555555