DERS ADI

: METİN TÜRLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 6081 METİN TÜRLERİ SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR KAMİL İŞERİ

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Amacı

Bilimsel söylemin temel özelliklerini tanıtmak ve bu temel özellikleri yabancı dil olarak Türkçe alanında yazılmış akademik metinleri incelemek amacıyla kullanabilmesini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bilimsel söylem çalışmalarını ve temel özelliklerini tanıyabilme
2   Türkçe alanında yazılmış bilimsel metinlerin özelliklerini saptayabilme
3   Merkezleme kuramını tanıma ve Türkçe yazılmış akademik metinlerde merkezleme kuramını kullanabilme
4   Türkçe yazılmış bilimsel metinlerde konu ve konu sürekliliğini saptayabilme
5   Türkçe yazılmış bilimsel metinlerin üstsöylemsel özelliklerini inceleyebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilgilendirici metinler hakkında genel bilgiler
2 Bilgilendirici metinlerinin özellikleri
3 Bilimsel metinlerin özellikleri
4 Bilimsel metinlerde kaçamaklama stratejisi
5 Uygulama örneği
6 Türkçe bilimsel metinlerin özellikleri ve normlar
7 Uygulama örneği
8 Konuların gözden geçirilmesi ve genel tekrar
9 Bilimsel metinlerde merkezleme kuramı
10 Uygulama örneği
11 Türkçe bilimsel metinlerde konu sürekliliği
12 Uygulama örneği
13 Türkçe bilimsel metinlerin retorik düzenlemeleri
14 Genel tekrar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ÇAKIR, Hamide (2011) Türkçe ve İngilizce Bilimsel Makale Özetlerinde Bilgiyi Kurgulama ve Yazar Kimliğini Kodlama Biçimleri, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi
ÇALIŞIR, Sevgi (2007) Türkçede Bilimsel Metinlerde Olumsuzluk, Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Eskisehir: Anadolu Üniversitesi.
FİDAN, Özden (2002) Türkçe Bilimsel Metinlerde Üstsöylem Belirleyicileri, Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
FİDAN, Özden (2008) Türkiye de Dilbilim Alanında Öğrenciler Tarafından Yazılan Araştırma Yazılarının Giriş Bölümlerinde Türe Özgü Yapılanmalar, Yayımlanmamıs Doktora Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
TÜRKKAN, Bilge (2005) Türkçe Bilimsel Metinlerde Belirginlik ve Gönderimsel Bağdaşıklık: Merkezleme Kuramı Çerçevesinde Bir Yaklaşım, Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
UZUN, Leyla; HUBER, Emel (yay. haz.) (2002) Türkçede Bilgi Yapısı ve Bilimsel Metinler, Essen: Die Blaue Eule Verlag.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav ve finalde hazırlanacak olan makaleler üzerinde değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Edebiyat Fakültesi C-Blok c157

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 09:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 2 12 24
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 194

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1555555
ÖK.2554555
ÖK.3554555
ÖK.4555555
ÖK.5555555