DERS ADI

: İŞLEVSEL DİLBİLİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 6087 İŞLEVSEL DİLBİLİM SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR KAMİL İŞERİ

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin dili işlevsel bir bakış açısıyla inceleyen kuramları kavramalarını ve bu kuramlar arasındaki ilişkiyi benzerlikleri ve karşıtlıkları açısından tartışmalarını ve belli kuramlar çerçevesinde dilbilimsel bir araştırma yapmalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dile biçimsel ve işlevsel yaklaşım arasındaki farkları belirtebilmesi
2   Dile biçimsel ve işlevsel yaklaşan kuramları belirtebilmesi
3   Dile işlevsel yaklaşan kuramları açıklayabilmesi
4   Dile işlevsel yaklaşan kuramları arasındaki farklılıkları tartışabilmesi
5   İşlevsel dilbilim kuramları çerçevesinde yapılmış çalışmaları değerlendirebilmesi
6   İşlevsel dilbilim kuramları çerçevesinde bir araştırma yapabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1 Dile biçimsel ve işlevsel yaklaşım
2 2 Dile biçimsel ve işlevsel yaklaşan kuramlar
3 3 Dile işlevsel yaklaşım: İlevsel Dilbilgisi ve Dizgeci İşlevsel Dilbilgisi
4 4 Anlamsal roller
5 5 Kültür bağlamı: Metin türü Durum bağlamı: Kesit dil
6 6 Söylem-anlambilim: Metin bağlaşıklığı sözcük-anlambilim
7 7 İleti olarak tümce: Tema-rema
8 8 Ara sınav
9 9 Değiş-tokuş olarak tümce
10 10 Temsil olarak tümce
11 11 Dilbilgisel Eğretileme
12 12 Örnek metin incelemeleri
13 13 Örnek metin incelemeleri
14 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bloor, T. ve Bloor, M. (2004). The Functional Analysis of English. London: Arnold.
Dik, S. C. (1978). Functional Grammar. New York: North-Holland.
Eggins, S. (1994). An Introduction to Systemic Functional Linguistics. London and NY: Continuum.
Ercan, G. S. (2008). Türkçe tarih ders kitaplarında nedenselliğin kurgulanması (Doctoral dissertation, DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü).
Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse. NY: Routledge
Halliday, M.A.K. (1994). An Introduction to Functional Grammar. London: Arnold.
Halliday, M. ve Matthiessen, C. M. (2014). An introduction to functional grammar. Routledge.
Kıran, Z. (1996). Dilbilim Akımları. Ankara: Onur
Rıfat, M. (2000). XX. yy.da dilbilim ve göstergebilim kuramları 1. İstanbul: Om Kuram.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum ve tartışma
2. Soru-Yanıt
3. Haftalık okumalar
4. Sunum
5. Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ve ödev, sunum ve sınıf içi tartışmalarla değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev, sunum ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Öğrenclerin ders öncesi verilen metinleri okuyarak dersteki tartışmalara katılmaları beklenmektedir.
4. Ara sınav, ödev, sunum ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Ödev Hazırlama 1 25 25
Sunum Hazırlama 1 25 25
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 213

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15555555
ÖK.25555555
ÖK.35555555
ÖK.45555555
ÖK.55555555
ÖK.65555555