DERS ADI

: BİÇİMSEL ANLAMBİLİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 6093 BİÇİMSEL ANLAMBİLİM SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR KAMİL İŞERİ

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Amacı

Dersin amacı, Üretici Dilbilgisi alanyazınında ele alındığı biçimiyle Biçimsel Anlambilimin temel araçlarını tanıtmak ve bu alt alanın işleyiş düzeni hakkında bilgiler sunup bu bilgileri tartışmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Biçimsel Anlambilimin temel araçlarını tanıyabilmeleri
2   Bu araçları kullanarak alanyazını tartışabilmeleri,
3   Olay anlambiliminin ne olduğunu ayrıntılı betimleyebilmeleri,
4   Olay anlambilimi alanyazını ve Türkçe üzerinden tartışılan makaleleri irdeleyebilmeleri,
5   İlgili konularla ilgili özgün bir çalışma ya da bir araştırma yazısı yazabilmeleri beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Doğruluk-Koşullu Anlambilim ve Fregean İzlek Kümeler ve Gösterimler
2 Fregean İzleğin Uygulanması Anlambilimsel Türler ve Gösterim Alanları
3 Anlambilim ve Sözdizim Tür-Güdümlü Yorumlama, Üye Yapısı
4 Sözel Olmayan Yüklemleler, Niteleyiciler, Belirli Betimlemeler
5 İlgi Tümceleri, Değişkenler ve Değişken Bağlama Yüklemleme olarak İlgi Tümceleri, Çoklu Değişken, Sözdizimsel Sınırlama
6 Niceleyiciler ve Niceleyicilerin Doğası Genelleştirilmiş Niceleyiciler, BelÖ, Niceleyici Belirleyiciler
7 Niceleme ve Dilbilgisi Nesne Konumundaki Niceleyiciler, Açısal Anlam Bulanıklığı, Ters Açı, Öncül İçeren Silme, Adılsıl Bağlayan Niceleyiciler
8 Arasınav Sunum
9 Niceleyici Taşıma Üzerindeki Sözdizimsel ve Anlambilimsel Kısıtlar I EÖ-niceleme
10 Niceleyici Taşıma Üzerindeki Sözdizimsel ve Anlambilimsel Kısıtlar II BelÖ, İÖ, SÖ niceleme
11 Bağımlı ve Gönderimsel Adıllar ve Eksiltme Bağımsız Değişkenler olarak G-Adıllar, Eşgönderim/Bağlama, Eksiltme
12 Sözdizimsel ve Anlambilimsel Bağlama Eşdizinleme, Bağlama İlkesi, Güçsüz Kesişim
13 E-türündeki Gönderge
14 İçlemsel Anlambilime Giriş

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

de Swart, Henriette. 1998. Introduction to Natural Language Semantics. Stanford: CSLI Publications.
Bach, Emmon. 1989. Informal Lectures on Formal Semantics. SUNY Press.
Farkas, Donka. 1981. Quantifier scope and syntactic islands. In Hendrick, R. C. Masek, M. Miller. (eds.), Papers from the Seventeenth Regional Meeting of the Chicago Linguistics Society. Chicago: University of Chicago.
Grice, H. Paul. 1968. Logic and conversation. In Grice, H.P. Studies in the Way of Words. Harvard University Press: Cambridge.
Karttunnen, Lauri. 1971. Presuppositions of compound sentences. Linguistic Inquiry 4.2:169-193.
Karttunnen, Lauri. 1976. Discourse referents. In McCawley, J. (ed.) Syntax and Semantics 7. Academic Press: New York.
Heim, Irene. 1982. Ch. 1 of The semantics of definite and indefinite NPs. Ph.D. thesis, UMass Amherst.
Heim, I., & Kratzer, A. (1998). Semantics in generative grammar (Vol. 13). Oxford: Blackwell.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 20 5 100
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 143

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1555555
ÖK.2555555
ÖK.3555555
ÖK.4555555
ÖK.5555555