DERS ADI

: OYUN ANALİZİNDE YÖNTEMLER I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSA 6041 OYUN ANALİZİNDE YÖNTEMLER I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HÜLYA NUTKU

Dersi Alan Birimler

Sahne Sanatları Doktora
Opera Sanat Dalı Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Doktora düzeyindeki öğrencilerin tüm dönemlere ve türlere ilişkin okudukları ve/ya da okumakla yükümlü olacakları metinlere farklı analitik yaklaşımlarla değerlendirmeye gitmeleri, (tragedya-komedya-melodram-fars) akımlara göre(Realizm, Romantizm, Gerçeküstücülük, Dışavurumculuk vb gerçekci ve karşı gerçekci akım eserlerinin farklı incelenme teknikleri, çağdaş eğilimler açısından epik, absurd, in-yer face, modern, postmodern ve postabsurd eserlerin incelenmesindeki analiz yöntemleri...Yazar, dönem, tema, kısaca ele alınan sorunların tiyatral anlamda getirdiği farklılıklar kadar, metinlerin incelenmesinde tarihsel, feminist, sosyal eleştiri vb. Bakış açılarıyla, metne farklı noktalardan yaklaşma biçimi okur merkezli,yapı bozumcu, göstergebilimsel vb..yaklaşımlar gibi...

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tiyatro oyunlarının türlere göre oyun analizi
2   Tiyatro oyunlarının akımlara göre oyun analizi
3   Tiyatro oyunlarının çağdaş eğilimlere göre analizi
4   Tiyatro oyunlarında yazar- dönem- ele alınan sorun/ve ya da temaya göre analizi
5   Yönelimler, eleştirel bakış açısı ve kuramsal dramatrgi açısından metin analizi yapabilme becerisi, yorumlama ve farklı noktalardan değerlendirebilme yetisi kazandırmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Oyun yapısı denince ne anlıyoruz
2 Yazarın tematik seçimleri ile dönemin ilişkisi nasıldır (örnek)
3 Metni farklı biçimlerde okuma deyince ne anlıyoruz (örnek)
4 Metnin kuramsal ve uygulamalı dramaturgi açısından ele alınış biçimleri arasındaki ayrımın, metnin özgünlüğü ile yorumsal-yaratıcılık açısından nasıl biçimlendiğini düşünüyorsunuz
5 Metin bireyden topluma/toplumdan bireye nasıl şekillenir
6 Antik bir oyunu okurken ki kavramsal kriterlerin metni okumada ele alınışı ve bir model oyun...
7 Türlerin saptanması metni okumada nasıl bir yol göstericidir Farklı metinlerden örneklemeler
8 Akımların metinlerin oluşumundaki etkisi nedir Yazarın metni oluşturmasında akımın öne alınışına ilişkin bir örnekleme
9 Klasik bir metni oluşturan kalıcılık faktörünün incelenmesi: Shakespare / Çekhov /Moliere üç adet örnekleme
10 Vize sınavı
11 19.yy sanayileşme ve endüstri devrimi tiyatroya ne getirmiştir Anti kahraman olgusu yazımda ne gibi değişikliklere neden olmuştur örnekler
12 Tiyatroda eğilimler dönemi 20 yy tiyatrosu metinleri genel özellikleri
13 Modern, çağdaş metinden ne anlıyoruz Kahramanın evrimi nasıl olmuştur
14 Modern metnin özellikleri ve bir model oyun
15 Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Dönemlere ilişkin saptanan tüm oyunlar en az 10 adet
Yardımcı kaynaklar: Nutku,Özdemir, Dram Sanatı, DEÜ Yay.
Nutku,Özdemir. Modern Tiyatro Akımları,Dost Yay,Ank,1963
Kuçuradi, İonna, Sanata Felsefeyle Bakmak,Şiir-Tiyatro yay,Ank,1979
Şener,Sevda,Oyundan Düşünceye
Martin Esslin, Dram Sanatının Alanı,çev:Özdemir Nutku
Şener,Sevda, Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı, YKY,İst,1997
Şener,Sevda,Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Eskişehir Anadolu Üniv yay.
Boris Suchov,Gerçekciliğin Tarihi,Çev:Aziz Çalışlar,Adam yay,İst,1982
Şener,Sevda, Yaşam-Oyun İlişkisi,Dost yay, Ank,2010
Kott,Jan, Çağdaşımız Shakespeare,çev:Teoman Güney,Mitos Boyut yay.İst,1999
Referanslar:
Diğer ders materyalleri: internet verileri, oyunlarla ilgili yazılı materyaller, kütüphane taramaları, oyun okuma tekniği üzerine makaleler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kuramsal bilgilendirme, uygulama örnekleri vermek, araştırma, kaynak tarama ve verilen örneklerin doktora adayları tarafından değerlendirilme ve yorumlamasına ilişkin özgün yaklaşımlar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Quiz/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Kuramsal bilginin doğru algılanmasının ardından, araştırma ve kaynaklara ulaşma çabası, oyun okuyarak literatürü genişletme çabası, seçilen modellere yönelik analiz yapabilme ve bunu özgün düşüncelere dönüştürerek yorum yapabilme yetisi, kuramsaldan uygulamalı dramaturgiye gidişte ciddi ve disiplinli yaklaşım

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme yöntemleri geçerlidir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Oyun bilgisine sahip olan doktora adayının metni farklı biçimlerde okuyarak metnin anahtar noktalarının gizli kaldığı anları,durumları saptama becerisi, dramaturg olmanın da ötesinde tiyatro sanatına felsefeyle bakabilme bilinci uyandırmak...

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hulya.nutku@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 12.00-13.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 3 14 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 6 5 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Sunum Hazırlama 2 15 30
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55