DERS ADI

: BİLİM FELSEFESİ VE ETİĞİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 6050 BİLİM FELSEFESİ VE ETİĞİ ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇENT FEVZİ ÇAKMAK

Dersi Alan Birimler

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Doktora

Dersin Amacı

Bilimsel düşüncenin mantığını ve ne türden bir felsefe problemi olarak ele alındığını, felsefe tarihindeki bilim bilgisinin niteliğine ilişkin görüşleri de inceleyerek göstermek. Aynı zamanda, bilim ahlakının önemi ve değeri üzerine, felsefe tarihinin temel etik kuramlarını da inceleyerek tartışmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   ilimsel düşüncenin bir felsefe problemi olarak ele alınması
2   Felsefe tarihinin temel etik kuramlarını inceleyerek tartışabilme
3   Bilim ahlakının önemi ve değerinin vurgulanması
4   Bilginin niteliğine ilişkin görüşleri inceleyerek ortaya koyabilme
5   Bilimsel yayın etiği ilkelerini uygulamak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilim Felsefesi ve Etiğe kavramsal giriş
2 Etik yaklaşımların tarihsel gelişimi
3 Etik açıdan araştırma tasarımı,
4 Araştırmalarda toplumsal sorumluluk
5 Araştırma ile ilgili uluslararası duyarlılık
6 Araştırma sürecinde Türkiye de mevzuat,
7 Etik kurulların işleyişi ve çalışma biçimi,
8 Ara Sınav
9 Araştırmalarda insan denek kullanmanın gerekleri
10 Araştırma kavramı ve çevre
11 Bilimsel yayın etiği ilkeleri
12 Sunum ve Tartışma
13 Tartışma
14 Tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

T. Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı (Alan Yay.), T. Khun, Aasal Gerilim (Kabalcı Yay.), P. Feyeraband, Yönteme Hayır (Ara Yay.), P. Feyeraband, Akla Veda (Ayrıntı Yay.), K. Poper, Bilimsel Keşiflerin Mantığı (YKY), N. Copernicus, Gökcisimleri Üzerine (YKY), C. Yıldırım, Bilim Tarihi (Remzi Kitabevi), A. Koyre, Yeni Çağda Bilimin Doğuşu (Ara Yay.), C.A. Ronan, Bilim Tarihi (Tübitak Yay.)
Yardımcı Kaynaklar
C. Yıldırım, Bilim Felsefesi (Remzi Kitabevi), C. Yıldırım, Bilimin Öncüleri (Tübitak Yay.), B. Russel, Sorgulayan Denemeler (Tübitak Yay.), G. Basalla, Teknolojinin Evrimi (Tübitak Yay.), A. Pieper, Etiğe Giriş (Ayrıntı Yay.), A. MacIntyre, Etik'in Kısa Tarihi (Paradigma Yay), W. Frankena, Etik (İmge Yay.), I. Kuçuradi, Etik (Türkiye Felsefe Kurumu Yay.), H. Tepe, Etik ve Meslek Etikleri (Türkiye Felsefe Kurumu Yay.)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Literatür tarama, vaka çalışmaları, sunum ve tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 Ara sınav, %60 final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını
saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına
eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Fevzi ÇAKMAK
Dokuz Eylül Üniversitesi
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü
Tınaztepe Yerleşkesi, 35390
Buca/İZMİR

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 11:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 12 12
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.15
ÖK.2
ÖK.35
ÖK.4
ÖK.54