DERS ADI

: TEZHİPLİ YAZMA ESERLERDE KOMPOZİSYON ÖZELLİKLERİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 6119 TEZHİPLİ YAZMA ESERLERDE KOMPOZİSYON ÖZELLİKLERİ I SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT GÜL GÜNEY

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Tezhipli yazma eserlerde serlevha, zahriye, surebaşı vb. gibi sayfa tezhiplerinde görülen tezhipli alanların kompozisyonlarının analizi öğretilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tezhip sanatında kullanılan simetri, serbest ve ulama kompozisyonlarının özelliklerinin belirlenmesi
2   Tezhip kompozisyonlarının bilgisayar ortamında yeni üretimlerde bulunabilmesi
3   Tezhip kompozisyon analizlerinde oluşabilecek problemleri çözme ve yeni kompozisyonlar üretebilmesi,
4   Tezhip sanatı ile ilgili sanatsal ve kültürel bilgiye sahip olması
5   Analizini yaptığı en az bir yazma eser üzerinde sunum yapabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Tezhip Sanatı ile İlgili kaynaklar
2 Türk Tezhip Sanatı tarihsel gelişimi
3 İç pervaz tezhip kompozisyonları(serbest, simetri, ulema)
4 Dış Pervaz tezhip kompozisyonları (serbest, simetri, ulema)
5 A4 format içinde hatayi gurubu ve rumi, bulut, hayvan motifleri ile daire alan kompozisyonu
6 A4 format içinde hatayi gurubu ve rumi, bulut,vb. motiflerle dikdörtgen alan kompozisyonu
7 Celi yazı etrafı Kompozisyonları
8 Celi yazı Kompozisyonları
9 Hilye, tuğra kompozisyonları
10 Kompozisyonların eskiz aşaması (motif ve kompozisyon aşaması)
11 Kompozisyonların eskiz aşamasına devam
12 Kompozisyonların tamamlanması
13 Tamamlanmış kompozisyonların kontrolü
14 Dosya teslimi ve değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Onbin Yıllık İran Medeniyeti İkibinYıllık Ortak Miras, T.SM.,Şubat 2010, 335s.
1400.Yılında Kur an-ı Kerîm, İstanbul 2010.
Gül Güney ders notları, basılı ve görüntülü yazma eser tezhip örnekleri.
Duncan Haldane : Islamıc Book Bindings, England 1983
Zeren Tanındı: Kitap ve Tezhibi, Osmanlı Uygarlığı, Ankara 2004, s.865-891
Banu Mahir: II. B.Devri Saray Nakkaşhanesinin Osmanlı Tezhip Sanatına Katkıları, Türkiyemiz,S: 60,s.4-13.
F.Çağman: M. Sinan Döneminde Ehl-i Hiref Teşkilâtı ,T. Mimarlığı ve Sanatı, İstanbul1988,s.73-77; Saray Nakkaşhanesi ,İst. 1989,s.35-46.
İ. Hakkı Uzunçarşılı: Osmanlı Saray Teşkilatı, Ankara 1988.
S. Ünver: Karamemi Hayatı, Eserleri ,
İlhan Özkeçeci; Türk Tezhip Sanatı, Konya 2005 ,s.
Lale Uluç : Şirazlı Ustalar, Osmanlı Okurlar, 2009.
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988s.


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Her öğrenci çeşitli yazma eserlerden görsel olarak tespit ettiği kompozisyonlardan yola çıkarak özgün tezhip kompozisyonları üretecektir. Kompozisyonlar asetata çekilip dosya içinde sunulacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 PRJ Proje
3 DKL Derse Katılım
4 BNS Başarı Notu ODV * 0.40 + PRJ * 0.30 + DKL * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders; 2 kredi ile teorik ; , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Yıl içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de final sınavı yapılmaktadır. Sınavlarda, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların, hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir. Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tezhip Anasanat dalı
gul.guney@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Sunum Hazırlama 1 15 15
Tasarım Projesi 13 4 52
Ödev Hazırlama 2 15 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 201

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.15
ÖK.2555
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.55