DERS ADI

: TARİHİ ÇİNİ VE SERAMİK ESERLERİN RESTİTÜSYONU I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 6139 TARİHİ ÇİNİ VE SERAMİK ESERLERİN RESTİTÜSYONU I SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT SERAP IŞIKHAN

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Öğrencilere, taşınmaz ve taşınabilir olarak gruplandırılan çini ve seramiklerin kültürel değerleri gözetilerek, gerek mimari yüzeylerde bulunan gerek arkeolojik obje niteliğindeki çini ve seramiklere yönelik koruma çalışmasında, çini ve seramik eserlerin belgeleme ve restitüsyon çalışmalarında alan araştırması yapılarak proje hazırlama aşaması; fotoğraflama, hasar tespit plan çizimlerinin yapılması ayrıca koruma, koruma ilkeleri, koruma bilinci ve etiği konularında kuramsal bilgilendirmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarih değer taşıyan gerek mimari yüzeylerde bulunan gerek arkeolojik obje durumundaki çini ve seramiklerin korunmasında etik bilince sahip olarak belgeleme yapabilmesi,
2   Mimari yapılarda yüzey süslemesi olarak ya da obje olarak kullanılan tarihi çini ve seramik eserlerde koruma çalışması yapabilmek için teknik bilgi ve donanıma sahip olabilmesi,
3   Tarihi çinilerde belgeleme aşamalarında (çizim, fotoğraf..v.b .) alanıyla ilgili teknolojik kaynakları kullanabilmesi,
4   Tarihi çini ve seramik eserlerin belgeleme çalışmasında alanıyla bağlantılı disiplinlere ait kuramsal ve uygulamalı konularda bilgi sahibi olabilmesi,
5   Tarihi çini ve seramik eserlerin belgeleme çalışmasında alanıyla bağlantılı disiplinlerde uygulanan teknikleri kendi alanında kullanabilmesi becerisine sahip olabilmesi,
6   Projelendirdiği çalışmayı etkin bir şekilde sunabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse ilişkin yayınların ve ders içeriğinin tanıtımı
2 Koruma saklama ve koruma kültürü
3 Koruma kültürünün dünyadaki gelişimi ve uluslararası kuruluşlar
4 Koruma kültürünün Türkiyedeki gelişimi, Osman Hamdi bey ve döneminin koruma anlayışı
5 Cumhuriyet döneminde kültürel varlıkların korunması ve koruma ile ilgili temel kavramlar
6 Korumada belgelemenin önemi,
7 Belgeleme yöntemleri ve fotogrametri,
8 Tarihi çini ve seramiklerin korunmasında temel ilkeler,
9 Tarihi çini ve seramiklerin korunmasında disiplinlerarası çalışmanın önemi,
10 Koruma uygulamalarında belgelemeye yönelik yapılan restitüsyon çalışmalarının önemi ,
11 Türkiye de Koruma çalışması yapılan yapıların incelenmesi,restorasyon önceki ve sonraki durumu
12 Türkiye de Koruma çalışması yapılan yapıların incelenmesi ve tespitlerde bulunmak.
13 Türkiye de Koruma çalışması yapılan yapıların incelenmesi ve tespitlerde bulunmak.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AHUNBAY, Zeynep;Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,İstanbul,3.Baskı,2004,183 S. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları:28
BEKTAŞ, Cengiz; Koruma Onarım, İstanbul 2001, 319S. Litaratür Yayıncılık:57
MADRAN,Emre-ÖZGÖNÜL,Nimet; Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması,TMMBO Yayını,I.Baskı,2005
IŞIKHAN,Serap; Türkiye de Tarihi Yapılardaki Çinilerin Korunmasına İlişkin Yapılan Çalışmalar ve İzmir Milli Kütüphane ve Opera Binası Çinilerinin Koruma Projesi,İzmir 2008,S.152 (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi)
Yardımcı kaynaklar:
AKIN,Nur; Osman Hamdi Bey Asar-ı Attika Nizamnamesi ve Dönemin Koruma Anlayışı Üzerine , Osman Hamdi Bey Dönemi Sempozyumu 17-18 Aralık 1992, Türk Tarih Vakfı Yayını,İst.1993
AYTAÇ, Mustafa; Eski Anıtların Korunması Konusunda Fotogrametrinin Rolü , Milliyet Dergisi, İst.1986
AYTAÇ, Mustafa; Abidelerin Korunması Konusunda Fotogrametri Uygulaması ,Röleve ve Restorasyon Dergisi, Sayı:4,1982, s.101

Diğer ders materyalleri: Bilgisayar, barkovizyon.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Hem kuramsal hem de uygulamalı olan bu derste çini ve seramik eserlerde belgeleme konusunda tanımlar genel olarak tekrar edildikten sonra, koruma kültürünün dünyadaki ve Türkiye deki gelişimi, bu alanda hizmet veren belli başlı ulusal ve uluslararası kuruluşlar tanıtılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 PRJ Proje
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.20 +PRJ * 0.30 +DKL * 0.20 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + PRJ * 0.30 + DKL * 0.20 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Hem kuramsal hem de uygulamalı bir ders olduğu için, teorik konularda önceden verilen ve derste işlenen ders notları üzerinden, uygulama kısmında verilen konunun öğrenci tarafından yapılan araştırma ve belgeleme çalışmaları konularını da kapsayan bir ara sınav ve final yapılması planlanmaktadır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır. Proje değerlendirmesi öğrencinin yaptığı sunum, 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

vedat.kacar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 2 26
Vize sınavına hazırlık 3 10 30
Final sınavına hazırlık 3 10 30
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 13 2 26
Sunum hazırlama 13 2 26
Vize sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 192

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.1344
ÖK.2543222
ÖK.35413232
ÖK.42412
ÖK.554332
ÖK.6432