DERS ADI

: TEFSİRİN TEDVİNİ: OLGUNLAŞMASI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİT 5060 TEFSİRİN TEDVİNİ: OLGUNLAŞMASI SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kur an da açık olarak belirtilmeyen, isim, zamir, ism-i mevsûl zaman, mekân, coğrafya ve kişi isimlerinin açıklanmasında ortaya çıkan problemlerin çözümlenmesinin yöntemlerini göstermek, anlaşılmasını sağlamaktır Kur an ın isimler örgüsünün bağlantılarını, bu bağlantıların arkasındaki anlamların gerekçelerini kavratmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kur'an'daki isimleri öğrenmek,
2   Açık isimlerin gizlenmesinin gerekçelerini kavramak,
3   Kur an ın içeriğinin kavranmasını sağlamak,
4   Kur'ân'ın anlaşılmasında ve yorumlanmasında tarihi mekân, zaman ve coğrafya isimlerinin anlaşılması, yorumlanması için belirli ilkeleri kavrayabilme yeteneği kazandırma,
5   Kur'an dil ilişkisinin kavranmasını sağlamak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mübhematın tanımı ve kaynakları
2 Usûlü tefsirde konunun ele alınışı,
3 İlk dönem tefsir örneklerinde mübhemat,
4 Mübhemat terminolojisinin belirlenmesi,
5 Dil anlam ilişkisinin belirlenmesi,
6 Temel İslam bilimlerinde mübhemat,
7 Müfessirlere göre kapalı lafızlar,
8 Kapsam bakımından lafızlar,
9 Nazım yönüyle lafızlar,
10 Mugayabat-ı Hamse,
11 Fizik ve metafizik mübhemler,
12 Vücuh ve nezair yönüyle lafızların ele alınması
13 Ödevlerin değerlendirilmesi,
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1-Cerahoğlu, İsmail, Tefsir Usulü, Ankara, 1988,
2-ez-Zehebî, Muhammed Huesyin, et-Tefsir ve l-Müfessir n, I-II, Kahire, 1976;
3- Yaşar, Hüseyin, Kur an da Anlamı Kapalı Ayetler, İst.1997,
4-Suyuti Celaleddin Müfhimatü l-Ekran fi Mübhematü l- Kur an, Tah. İyâd Hâlid et_Tabbâ , Beyrut, 1986,
5- Albayrak Halis, Mübhematü l-Kur an İlmi ve Tefsirdeki Yeri, Ankara ilahiyat Fakültesi Dergisi, XXXII, Ankara, 1992,
6- Koç , Turan, Kur an Dili Açısından Söz Anlam İlişkisi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Kur an ve Dil -Dilbilim ve Hermenötik- Sempzoyumu, 17-18 Mayıs Van, 2001,
7-İbnu Abbas, Garibü l-Kur an fi Şi ri l-`Arab Süâlâtü Nâfi bin el-Ezrak ilâ `Abdillha bin Abbas, Tah. Muhammed Abdurrahim- Ahmed Nasrullah, Beyrut, 1993-1413,
8- ez-Zerkânî, Muhammed Abdulazim Menâhilu l-irfan fi Ulumi l-Kur an, Beyrut 1988,
9- Süheylî Ebu l-Kâsım Abdurrahmân b. Abdullâh, et-Ta rîf ve l-İ lâm fima Ubhime mine l_Esmâi ve l -A lâm, Beyrut, 1987,

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Metin okuma, açıklama, soru cevap ve sunum.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl çalışması ve yarıyıl sonu sınavı performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

huseyin.yasar@deu.edu.tr /dr_hyasar@hotmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Günleri ve Saatleri: Cuma 15:00 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Ödev Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.14
ÖK.24
ÖK.34
ÖK.44
ÖK.54