DERS ADI

: KUR'AN TARİHİ PROBLEMLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİT 5062 KUR'AN TARİHİ PROBLEMLERİ SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kur an Tarihindeki problemlerin daha net ve somut bir şekilde ortaya konulması.
Kur an Tarihindeki Problemlerle ilgili hususların derinliğine incelenmesi.
Meselenin ilk kaynaklarda nasıl yer aldığının tespit edilmesi.
Sorunların objektif bir bakış açısıyla değerlendirilmeye çalışılması.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Konuyla ilgilenenler Kur an metninin oluşum safhalarını daha net bir şekilde göreceklerdir.
2   Bu süreçte meydana gelen olayları daha somut bir şekilde öğreneceklerdir.
3   Zihinlerindeki problemlerle ilgili tüm detayları ve çözüm yollarını algılayacaklardır.
4   Konuyu daha iyi kritize edeceklerdir.
5   Problemlerin çıkış nedenlerini kavrayacaklardır.
6   Geriye dönük bir tarih inşası yapabileceklerdir..

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İlk yazılı vahiy metinleri
2 Hz. Ömer in Müslüman olması hadisesi
3 Mekke dönemi vahiy katipliği müessesesi
4 Mekke döneminde vahiy yazanlar
5 Mekke döneminde yazılan metinlerin muhafazası
6 Batılı alimlerin Mekke dönemiyle ilgili itirazları
7 Vahiylerin Mekke den Medine ye nakli
8 Medine döneminde vahiy katipliği müessesesi
9 Medine döneminde vahiy yazanlar
10 Vahiylerin yazımında katiplerinin yanıldığı iddiası.
11 Arza meselesi
12 İki şahitlik sorunu
13 Genel Değerlendirme
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ANA KAYNAKLAR
1. Ziya ŞEN, Kur an ın Metinleşme Tarihi.
2. Zerkânî, Muhammed Abdülazîm (ö. 1122/1710), Menâhilu l-'İrfân fî Ulûmi l-Kur'ân, (thk. Ahmed Şemsuddîn), I-II, Beyrut 1409/1988.
3. Zerkeşî, Bedruddîn Muhammed b. Abdillah (ö. 794/1391), el-Burhân fî Ulûmi l-Kur'ân, (thk. Muhammed Ebu'l-Fazl İbrâhîm), Beyrut 1391/1972.
4. Abdussabûr Şâhîn, Târîhu l-Kur'ân, yy. 1414/1994.
5. Selahattin Sönmezsoy, Kur'ân ve Oryantalistler, Ankara 1988.
6. Hayrettin Öztürk, Kur'an'ın Yazılması ve Toplanması, Samsun 1999.
7. Hayrettin, Öztürk, Kur'an-ı Kerim in Kıraatinde 7 Harf Meselesi, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi II (2002), sy. 3. (http://www.dinbilimleri.com/dergi/cilt2/sayi3/makale/yediharf.pdf).
8. Ömer Özsoy, Kur'an ın Metinleşme Tarihi, Bir Giriş Denemesi, Ankara 2002.
YARDIMCI KAYNAKLAR
1- Ebû Şâme el-Makdisî, el-Mürşidü l-vecîz (nşr. Tayyar Altıkulaç), Ankara 1406/1986
2- İbn ebi Davud, Kitabu l-Mesahif.
3- Mahmut Ramyar, Kur an Tarihi.



Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Metin okuma ve açıklama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ziya.sen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 14:00 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 117

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.12
ÖK.234
ÖK.344
ÖK.454
ÖK.554
ÖK.64