DERS ADI

: BİLİM FELSEFESİ VE ETİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DDD 6001 BİLİM FELSEFESİ VE ETİK SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Denizcilikte Emniyet, Güvenlik ve Çevre Yönetimi Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT BURAK KÖSEOĞLU

Dersi Alan Birimler

Denizcilikte Emniyet, Güvenlik ve Çevre Yönetimi Doktora

Dersin Amacı

Bilimsel düşüncenin mantığını ve ne türden bir felsefe problemi olarak ele alındığını, felsefe tarihindeki bilim bilgisinin niteliğine ilişkin görüşleri de inceleyerek göstermek. Aynı zamanda, bilim ahlakının önemi ve değeri üzerine, felsefe tarihinin temel etik kuramlarını da inceleyerek tartışmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bilimsel düşüncenin bir felsefe problemi olarak ele alınması
2   Felsefe tarihinin temel etik kuramlarını inceleyerek tartışabilme
3   Bilim ahlakının önemi ve değerinin vurgulanması
4   Bilginin niteliğine ilişkin görüşleri inceleyerek ortaya koyabilme
5   Bilimsel yayın etiği ilkelerini uygulamak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilim Felsefesi ve Etiğe kavramsal giriş
2 Etik yaklaşımların tarihsel gelişimi
3 Etik açıdan araştırma tasarımı,
4 Araştırmalarda toplumsal sorumluluk,
5 Araştırma ile ilgili uluslararası duyarlılık
6 Araştırma sürecinde Türkiye de mevzuat,
7 ARA SINAV
8 Etik kurulların işleyişi ve çalışma biçimi,
9 Araştırmalarda insan denek kullanmanın gerekleri
10 Araştırma kavramı ve çevre
11 Bilimsel yayın etiği ilkeleri
12 Sunum ve Tartışma
13 Tartışma
14 Tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Temel Kaynaklar
T. Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı (Alan Yay.), T. Khun, Aasal Gerilim (Kabalcı Yay.), P. Feyeraband, Yönteme Hayır (Ara Yay.), P. Feyeraband, Akla Veda (Ayrıntı Yay.), K. Poper, Bilimsel Keşiflerin Mantığı (YKY), N. Copernicus, Gökcisimleri Üzerine (YKY), C. Yıldırım, Bilim Tarihi (Remzi Kitabevi), A. Koyre, Yeni Çağda Bilimin Doğuşu (Ara Yay.), C.A. Ronan, Bilim Tarihi (Tübitak Yay.)
Yardımcı Kaynaklar
C. Yıldırım, Bilim Felsefesi (Remzi Kitabevi), C. Yıldırım, Bilimin Öncüleri (Tübitak Yay.), B. Russel, Sorgulayan Denemeler (Tübitak Yay.), G. Basalla, Teknolojinin Evrimi (Tübitak Yay.), A. Pieper, Etiğe Giriş (Ayrıntı Yay.), A. MacIntyre, Etik'in Kısa Tarihi (Paradigma Yay), W. Frankena, Etik (İmge Yay.), I. Kuçuradi, Etik (Türkiye Felsefe Kurumu Yay.), H. Tepe, Etik ve Meslek Etikleri (Türkiye Felsefe Kurumu Yay.)

Referanslar:
Diğer ders materyalleri:

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Literatür tarama, vaka çalışmaları, sunum ve tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Çağdaş sorunlar konusunda bilgi sahipliği: Sınavlarda gösterilen performans, ve hazırlanacak ödevin sunumunda yararlanılan literatürün kapsam ve genişliği
2. Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı: atıf yapmada özen ve dürüstlük, bilimsel kurallara uygunluk.
3. Etkili iletişim yeteneği: meslektaşları ile ilişkilerdeki tutumu, açık ve anlaşılır ifadeler, nezaket kurallarına uyma, saygı, tartışma adabı.
4. Mültidisipliner takımlar içinde işlev görebilme: farklı uzmanlık alanlarından gelenler ile iletişim, dayanışma, ortak çalışma ve işbirliği yapabilme, çözüm üretebilme

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kubilay.aysevener@deu.edu.tr / Tel:3018736

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 158

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.4535
ÖK.555