DERS ADI

: SANAT VE TOPLUMSAL CİNSİYETİN ÜRETİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 5029 SANAT VE TOPLUMSAL CİNSİYETİN ÜRETİMİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT ÖZLEM BELKIS

Dersi Alan Birimler

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Toplumsal yapıda üretilen ve toplumun bilinçaltında pekiştirilen toplumsal cinsiyetlere ait kalıpyargıların izlerini, yaşamın ifadesi ve aynası olarak sanat yapıtlarının içinde bulmak, incelemek ve tartışmaya açmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Toplumsal cinsiyet tanım ve kalıpyargılarını anlama,
2   Toplumsal cinsiyet kalıpyargılarının izlerini yazınsal yapıtlarda, özellikle sahne ve gösteri sanatları yapıtlarında inceleyerek tarihsel ve toplumsal bağlamda çözümleyebilmek,
3   Bu çözümlemeyi bugünle ilişkilendirip irledeyerek yorumlayabilmek, böylece sanat aracılığıyla toplumun ortak bilincindeki kalıpyargıların bugünkü uzantıları üzerine fikir yürütebilmek,
4   Üretilmiş metinlerden hareketle bugünün toplumsal cinsiyet kalıplarını sorgulamaya açmak, kalıpyargıları görünür kılma becerisini geliştirmek,
5   Üretilmiş sanat yapıtları üzerinden yapacağı yorumu yazılı bir eleştiri biçiminde ortaya koyabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: toplumsal cinsiyet, kalıpyargılar ve sanat ilişkisi.
2 Sanatı üreten, sanata konu olan ve sanatı tüketen açısından sanat ve cinsiyetler. Toplumun bilinçaltında / ortakbilincinde cinsiyet kalıpyargıları ve sanat.
3 Feminist eleştiri ve feminist sanat eleştirisi. Neden hiç büyük kadın dahi sanatçı yok : L. Nochlin, P. Mathews, N. Salomon yaklaşımları.
4 ÖDEV VE SUNUM ÜRETİLECEK BAŞLIKLAR ÜZERİNE TARTIŞMALAR.
5 Kadının doğasındaki dualite (iyilik ve kötülük), metinlerden örnekler.
6 Türk Tiyatrosunda çarpık batılılaşma örneği olarak kadın. Pandorradan Aylaya, mitolojiden Cevat Fehmi Başkuta.
7 Modernlik ve muhafazakârlık kıskacında kadının çalışması sorunu bağlamında kadın erkek eşitliği tartışması, H. R. Gürpınarın Kadın Erkekleşince adlı oyunu.
8 Türk modernleşmesi, feminizm, kadınlar, kadın yazarlar. Fatma Aliye ve Nezihe Muhittin.
9 Kadın günah ilişkisi. Puccini Operaları örneğinde kadın, ölüm ve günah.
10 Ataerkil onay gören kadın: ANNE. Türk Tiyatrosunda annelik, çocuksuz kadın, çalışan anne örnekleri
11 Kadın ve toplumsal cinsiyet eşitsizliği üzerine yeni bir alfabe gerekliliği: Erkek ve kadın yazarlardan örnekler.
12 ÖDEV SUNUMLARI
13 ÖDEV SUNUMLARI
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AKSOY, N. (2009). Kurgulanmış Benlikler (Otobiyografi, Kadın, Cumhuriyet), İletişim, İstanbul.
ANTMEN, A. (ed., 2008). Sanat ve Cinsiyet Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri, İletişim Yay. İstanbul.
BADINTER, E. (2011). Kadınlık mı Annelik mi (çev. A. Ekmekçi), İletişim Yay. İstanbul.
BEAUVOIR, S. D. (1991), , İkinci Cins 3 cilt (çev. B. Onaran), İstanbul, Payel Yayınları.
BELKIS, Ö. (2007). Romandan Operaya Prevosttan Pucciniye Manon Lescaut, Devlet Opera ve Balesi Manon Lescaut Oyun Dergisi, İzmir, 12/2007, ss. 30 40.
BELKIS, Ö. (2010). Kadının Ölmesi Gerekir, Yedi (Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi), sayı. 4, 7 / 2010, ss. 55 62.
BELKIS, Ö. (2010). Sevim Burakın Oyun Metinlerinde Kadınlar, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, sayı 14, 9 / 2010, ss. 27 44.


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, sınıf tartışmaları, öğrencilerin yapacakları çalışmalar ve sunumlar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

To be announced.

Değerlendirme Kriteri

To be announced.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrencilerin dersten önce ilgili materyali okuması ve sınıf içi tartışmalara katılması beklenmektedir.
4. Öğrenciler öğretim üyesince dağıtılan konularda sunumlar yapacaklardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozlem.belkis@deu.edu.tr
Tel: 0232 412 92 49

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

To be announced.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Ödev Hazırlama 1 14 14
Sunum Hazırlama 1 14 14
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 158

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.1333
ÖK.24253
ÖK.3545544
ÖK.45454554
ÖK.54554555