DERECE PROGRAMLARI

: Kentsel Koruma Planlaması Yüksek Lisans

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

İzmir'de mimarlık eğitimi ilk kez 1963 yılında Buca'da kurulan Ege Özel Mimarlık Mühendislik Yüksek Okulu'nda verilmeye başlanmıştır. Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi 3 Temmuz 1992 de kurulmuştur. Ancak Fakültenin ilk kuruluşu ve Alsancak taki binada faaliyete başlaması 1971 yılına kadar uzanmaktadır. Fakülte Eylül 2004 de Buca Tınaztepe Kaynaklar yerleşkesindeki yeni binasına taşınmış bulunmaktadır.
1971 yılında 12 öğrencisi ile mimarlık lisans eğitimine başlayan kurum, o günden günümüze kadar çeşitli kurumsal ve yasal oluşumlar çerçevesinde yeni yapılanmalar yaşamıştır. 1971 yılında başladığı mimarlık lisans eğitimini 1979 yılında şehir planlama lisans eğitimi ile geliştiren Fakültenin, Mimarlık ve Şehir Planlama bölümleri zaman içinde farklı fakültelerin oluşumunda da yer almışlardır. Fakültenin geçmişten bugüne kadar olan gelişiminde önemli kilometre taşları; Ege Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Fakültesi Mühendislik ve Mimarlık Akademisi (1971), Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi (1975), Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi (1982), Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi (1992) olarak özetlenebilir.

Kazanılan Derece

Kentsel Koruma Planlaması Yüksek Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

İkinci Düzey (Yüksek Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lisans Derecesi diploması, ülke çapında yapılan Lisansüstü Giriş Sınavından (ALES) ilgili alandaen az 55 puan, Enstitü giriş sınavından en az 65 puan, UDS/ KPDS sınavlarından en az 60 puan veya TOEFL vs gibi sınavlardan eşdeğer puan veya DEÜ Yabancı Diller Yüksek Okulu Seviye Sınavından en az 65 puan.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, Ana Bilim Dalı Başkanlığı'nın uygun görüşü ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile Enstitü Kurulu'nca belirlenen yatay geçiş koşullarını sağlamaları halinde Enstitülere bağlı programlara yatay geçişle öğrenci alınmaktadır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül'de aynı lisansüstü programa kayıt olduktan sonra hangilerinin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile kabul edilebilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

1 dönem zorunlu Kentsel Koruma Planlaması Bilimsel Hazırlık eğitimi (Bilimsel Hazırlık derslerinden bitirilen lisans alanına göre belirlenmiş olanları başarma zorunluluğu) ve 2 yıl Kentsel Koruma Planlaması Tezli Yüksek Lisans Eğitimi, her bir yılda 2 yarıyıl, her yarıyılda 16 hafta, 120 AKTS.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Programa Ait Özel Nitelikler:
* Kentsel Koruma Planlaması Tezli Yüksek Lisans Programı na başlayabilmek için, Kentsel Koruma Planlaması Bilimsel Hazırlık derslerini (Bilimsel Hazırlık derslerinden bitirilen lisans alanına göre tarif edilmiş olan ilgili dersleri) başarma zorunluluğu bulunmaktadır.
* Tam zamanlı ve gündüz eğitimi vermektedir, toplamda yirmi öğretim üyesi ders vermektedir,
* Proje dersleri ve teorik dersler ağırlıklı bir ders programına sahiptir,
* Proje derslerinde üretilen çalışmalar derinlemesine araştırma sürecini kapsar, uygulamaya yöneliktir ve elde edilen veriler doğrultusunda ders kapsamında öğrenciler tarafından üretilen bilgi proje çalışmalarında doğrudan kullanılır,
* Dönem sonu projeleri jüri sistemi ile değerlendirilir,
* Koruma alanın yapısı itibarı ile disiplinlerarası bir yapıya sahiptir. Bu durum eğitim programına yansımaktadır,
* Kentsel koruma planlaması konusunda uygulama alanında etkin olarak görev yapacak ve diğer ilgili disiplinlerle birlikte çalışmalar yürütebilecek uzmanları yetiştirmeye yöneliktir,
* Tarihsel kentsel alanlar üzerindeki hızlı kentleşme süreçlerinin getirdiği olumsuz etkilerin ve rant baskılarının giderilerek; mekânsal, toplumsal ve ekonomik anlamda iyileşme sağlayacak olan çözümlerin ve koruma uygulamalarının üretilmesine katkı sağlar,
* Tarihsel kentsel alanların geçirdiği tarihsel süreçlerin anlaşılması, mevcut ekonomik, sosyal ve kültürel pratiklerin kavranması ve alanın sorun ve potansiyellerinin belirlenerek çözüm önerilerinin uluslararası koruma ilkeleri temelinde disiplinlerarası bir çerçevede geliştirilmesine yönelik bir eğitim sunar,
* İnsana, doğaya ve tarihsel kültürel süreçlere duyarlı ve mesleki bilgi ve beceri sahibi, meslek etiği bulunan nitelikli insanlar ve koruma uzmanları yetiştirir,
* Tarihsel kentsel alanlardaki sorunların hangi süreçlerle ilgili olduğunu anlamaya ve bu alanların tarihsel niteliklerini tüm toplum kesimleri için bir hafıza alanı olarak yaşatma yönünde korumaya odaklanan araştırmaları gerçekleştirir,
* Tarihsel kentlere ilişkin bilgi üretmekte ve bu bilgiyi ilgili kurum, kuruluşlara ve topluma ulaştırabilmektedir,
* Farklı disiplinlerden gelen öğrencilerin kentsel koruma planlaması konusunda bilgi ve becerilerinin arttırılmasını ve kentsel koruma alanında uzmanlaşmalarını ve birlikte çalışabilmelerini sağlayamaya yöneliktir,
* Çift anadal ve yandal olanağı bulunmamaktadır.

Öğrencilere Sunulan Olanaklar:
- Bilgisayar laboratuarı (36 adet masaüstü bilgisayar)
- Teorik derslerin anlatıldığı sınıflarda projeksiyon sistemi (5 adet),
- Proje dersleri için ayrılan stüdyolarda (6 adet) çizim masaları,
- 1 adet seyyar projeksiyon aleti,
- Derslerde kullanılmak üzere 6 dizüstü bilgisayar,
- Derslerde kullanılmak üzere 1 adet mikrofon+kulaklık sistemi,
- 5 adet el GPS i, lisanslı Geomedia, lisanslı Netcad programı
- 1 adet tez ve pafta arşivi ile bölüm kitaplığı,
- Fakülte içerisinde 1 adet 280 kişilik konferans salonu,
- Fakülte bünyesinde Bilgisayar Uzmanı, Fotograf Uzmanı bulunmaktadır.

Yabancı Dilde Verilen Derslerin Oranı: %30

Temel Program Kazanımları

1   Tarihsel çevre koruma alanında uygulamaları yönlendiren temel teorik altyapı olan tarih bilincinin ve kültür varlıklarına karşı duyarlılığın kazandırılması
2   Tarihsel çevre koruma konusunda mesleki etik değerlere duyarlı ve sosyal adalet ilkeleri ve kamu yararını temel alan uygulamalar gerçekleştirme becerisinin kazandırılması
3   Tarihsel çevre koruma çalışmalarının gereksinim duyduğu analitik sürecin kavranması ve çalışmalarda gereken niteliksel ve niceliksel bilgileri kullanma becerisinin geliştirilmesi
4   Koruma alanının gereksinimlerini karşılayabilecek bütünleşik koruma stratejilerinin geliştirilmesi
5   Doğal ve kültürel varlıkları bütüncül bir bağlam içerisinde değerlendirilerek koruyabilme becerisinin geliştirilmesi
6   Koruma amaçlı imar planı sürecinde yer alan uzmanlık alanlarının birlikte çalışarak, farklı bakış açılarını tanıma ve anlama becerisi kazanmaları
7   Farklı kültürel yapıları tanıma, anlama ve kültürel yapı ve mekan üretim pratiği arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisi,
8   Tarihsel çevre koruma konusundaki yasal ve yönetsel yapılanmayla uygulamalar arasındaki ilişkiyi anlama ve irdeleyebilme becerisi
9   Tarihsel çevrelerin özgün mekansal ve sosyo-ekonomik gereksinimlerini analiz ve tespit edebilme ve bu gereksinimleri karşılayabilecek çözüm önerilerini ve koruma stratejilerini ortaya koyabilme becerisi
10   Tarihsel çevre koruma alanında ulusal ve uluslar arası akademik çalışmaları takip edebilme becerisi ve yayın, sunum, tartışma vb. iletişim yollarıyla akademik ifadelendirmenin kazandırılması
11   Koruma konusunda farklı ülke deneyimlerini mekansal, sosyal, kültürel ve ekonomik bağlamıyla kavrayabilme ve yorumlayabilme becerisinin kazandırılması
12   Koruma amaçlı imar planı sürecinde tarihsel alanların niteliklerine uygun planlama dili ve grafik anlatım tekniklerini geliştirebilme becerisi
13   Güncel /Çağdaş konulara ilişkin edinilen bilginin yorumlanarak koruma alanlarının problemlerinin çözümünde kullanılması
14   Koruma alanlarının süreçler içerisinde ortaya çıkan gereksinimlerini kavrayarak, bu gereksinimleri karşılamak üzere; yasal, yönetsel ve yöntemsel öneriler geliştirebilme becerisi

Mezunların İstihdam Profilleri

Programdan mezun olanların koruma planlaması çalışmaları yapan özel planlama ofislerinde ve yerel yönetimlerde iş olanağı bulmuş oldukları görülmektedir. Program mezunlarının kamu sektöründe (bakanlıklar ve bağlı taşra kuruluşlarında, belediyelerde) ve özel sektörde (özel bürolarda, değerleme şirketlerinde vb. ) iş olanağı bulmaları olanaklıdır.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Üçüncü düzey programlara başvurabilir.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Programın zorunlu derslerine ek olarak, öğrenciler danışmanlarının onayı ile kendi tez konularına uygun seçmeli derslere kayıtlanırlar. Gerekli durumlarda, danışmanının onayı ile başka programlardan (DEU veya diğer üniversiteler) da derslere kayıtlanabilirler.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 CON 5091 KENTSEL KORUMA PLANLAMASI ZORUNLU 4 4 0 12
G 2 PLN 5093 PLANCILAR İÇİN UYGULAMALI MATEMATİK ZORUNLU 2 2 0 7
G 3 FBE 5555 BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ ZORUNLU 3 0 0 5
G 4 PLN 5098 YÜKSEK LİSANS UZMANLIK ALANI ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 3
TOPLAM:   30
 
1 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 CON 5051 KENTSEL KORUMADA UYGULAMA SORUNLARI SEÇMELİ 2 0 0 5
G 2 CON 5053 KENTSEL MORFOLOJİ SEÇMELİ 2 0 0 5
G 3 CON 5061 KENTSEL MİRASIN KORUNMASI VE TURİZM SEÇMELİ 2 0 0 5
G 4 CON 5081 KENTSEL YAPI ÇEVRESİ VE DOĞA İLİŞKİSİ SEÇMELİ 2 0 0 5
G 5 PLN 5069 PLANLAMADA ARAŞTIRMA VE ANALİZ YÖNTEMLERİ SEÇMELİ 2 0 0 5
G 6 CON 5085 KÜLTÜREL MİRASIN YÖNETİMİ SEÇMELİ 2 0 0 6
G 7 CON 5087 KORUMADA KAVRAM VE YÖNTEMLER SEÇMELİ 2 0 0 6
G 8 CON 5089 KENT KÜLTÜRÜ TARİHİ SEÇMELİ 2 0 0 4
G 9 CON 5083 TARİHİ ÇEVRE KORUNMASINDA DÜNYA ÖRNEKLERİ SEÇMELİ 2 0 0 5
 
2 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 PLN 5096 YÜKSEK LİSANS SEMİNER ZORUNLU 0 2 0 3
B 2 CON 5092 KORUMA TARİHİ VE KORUMA KURAMLARI ZORUNLU 2 0 0 5
B 3 CON 5084 TARİHSEL ÇEVREDE YAPI VE DOKU ÖLÇEĞİNDE BELGELEME ZORUNLU 4 4 0 13
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 9
TOPLAM:   30
 
2 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 CON 5044 TARİHSEL ÇEVRELERDE KİMLİK VE SOSYO-KÜLTÜREL YAPI SEÇMELİ 2 0 0 6
G 2 CON 5052 KORUMA PLANLAMASINDA TASARIM İLKELERİ SEÇMELİ 2 0 0 5
G 3 CON 5062 KÜLTÜR TURİZMİ VE MİRAS İLİŞKİSİ SEÇMELİ 2 0 0 5
G 4 CON 5090 KENTLERDE ÇOK KATMANLI MEKANSAL YAPI SEÇMELİ 2 0 0 6
G 5 CON 5086 KORUMADA YASAL ÇERÇEVE SEÇMELİ 2 0 0 6
G 6 CON 5088 KENTSEL KORUMA ALANLARINDA ULAŞIM PLANLAMASI SEÇMELİ 2 0 0 6
G 7 CON 5082 DOĞA KORUMA VE PLANLAMA SEÇMELİ 2 0 0 5
 
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 30
TOPLAM:   30
 
3 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Sınavlar ve geçme notları ile ilgili olarak Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Fen Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları uygulanmaktadır.
Ders değerlendirme kriterleri, o dersi veren öğretim üyesi (üyeleri) tarafından tanımlanır ve bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda verilir.

Mezuniyet Koşulları

Tezli ikinci devre (Yüksek Lisans Derecesi) Programı dersler (en az 54 AKTS), seminer (3 AKTS), M. Sc. Research (3 AKTS) ve M. Sc. Thesis (60 AKTS), toplam 120 AKTS kredisinden oluşmaktadır. Öğrenciler minimum 2.50/4.00 Ağrlıklı Not Ortalaması'na sahip olmalı ve tüm dersleri en az CB / S / TP notları ile geçmelidir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Bölüm Başkanı : Prof.Dr.Hulya KOÇ
E-Posta : hulya.koc@deu.edu.tr
Telefon : +90 (232) 301 84 79 / +90 (232) 301 84 64
Adres: D.E.Ü. Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü
Tınaztepe Yerleşkesi Doğuş Cad. No:209 35160 Buca / İZMİR