DERS ADI

: AMERİKAN GOTİK GELENEĞİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 2010 AMERİKAN GOTİK GELENEĞİ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT YEŞİM BAŞARIR

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Gotik edebiyatın temel unsurları esas alınarak Amerikan gotik edebiyatını oluşturan başlıca metinleri Avrupa gotik geleneğiyle karşılaştırmalı olarak incelemek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Gotik edebiyat tarihini, gotik romanın Avrupa'da ortaya çıkışını hazırlayan sosyal ve kültürel sebepleriyle birlikte ele alabilme
2   Gotik romanın ilk örneklerini, modern gotik metinlerin çözümlenmesinde ve gotik tarzın geçirdiği evrimi anlamada bir "edebi şablon" olarak kullanabilme
3   Geçmişten günümüze gotik roman ve kısa öyküleri biçimlendiren ortak geleneksel anlatım modellerinin kuramsal çatısını tanımlayabilme
4   Fantastik roman, bilim kurgu, gerilim romanı gibi gotik romanla akraba olan diğer edebi türler ve gotik roman arasında benzerlik ve farklılık bağlantıları kurabilme
5   Amerikan gotik roman ve öykücülüğünde önemli yazarlar ve yapıtları hakkında fikir yürütebilme.
6   Avrupa ve Amerikan gotik edebiyat gelenekleri arasındaki ayrılıkları, altta yatan toplumsal ve bölgesel farklara göre değerlendirebilme.
7   Gotik tarzın mimarlık, güzel sanatlar, müzik, popüler kültür gibi edebiyat dışı alanlardaki farklı izdüşümlerini yorumlayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Gotik Gelenek Edebiyatta ve Sanatta Gotik
2 Halk Masallarında Gotik Motifler Washington Irving, "The Legend of Sleepy Hollow"
3 Bir Tuhaflık Modeli olarak Kadın Edgar Allan Poe, "Ligeia"
4 Bir Tuhaflık Modeli olarak Kadın Edgar Allan Poe, "The Fall of the House of Usher"
5 Bir Tuhaflık Modeli olarak Kadın Nathaniel Hawthorne, "Rappaccini's Daughter"
6 Çılgın Bilim Adamı ve Yasak Arayış Nathaniel Hawthorne, "The Birthmark"
7 Çılgın Bilim Adamı ve Yasak Arayış Nathaniel Hawthorne, "Dr. Heidegger's Experiment"
8 Bir Tuhaflık Modeli olarak Doğa Edgar Allan Poe, "The Black Cat" Ambrose Bierce, "The Damned Thing"
9 Bir Tuhaflık Modeli olarak Doğa Ray Bradbury, "The Wind"
10 Hayaletler ve Ruhlar Edgar Allan Poe, "Tell-Tale Heart" Ambrose Bierce, "The Moonlit Road"
11 Hayaletler ve Ruhlar Henry James, "The Romance of Certain Old Clothes"
12 Gulyabaniler ve Vampirler H.P.Lovecraft, "The Outsider"
13 Gulyabaniler ve Vampirler Anne Rice, "Freniere"
14 Tuhaf Toplumlar Herman Melville, "The Tartarus of Maids" Shirley Jackson, "The Lottery"

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders materyalleri dersin öğretim elemanı tarafından sağlanacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler: Konunun kuramsal zeminini oluşturma ve üzerine bina edilecek materyalin tanıtımı yönünden dersler, öğretim stratejileri arasında doğrudan etkileşim içeren temel formattır. Konuya esas teşkil eden kavram ve terminolojinin aktarımında merkezi öneme sahiptir.
2. Sınıf Tartışmaları: Derste işlenen kuramsal malzeme ve ilgili metinlerin farklı durumlara uygulanabilirliğini sorgulama ve bilgiyi somutlaştırma sürecidir. Her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilir.
3. Görsel sunumlar ve filmler: Dersin ana malzemesini tanımlayıcı resimler, çizimler, fotoğraflar, haritalar gibi görsel bilginin sunumu ve konuyla ilgili kısa filmlerin ve belgesellerin sınıf içinde gösterimidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ1 1. Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ1 * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ1 * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar, derste ele alınan malzemenin ana profilini oluşturan anahtar kelime ve kavramların doğru kullanımını ölçmeye ve edinilen temel düşünce modellerini sorgulamaya yöneliktir.

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav, dönem başından sınav tarihine kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar.
2. Yarıyıl Sonu Sınavı, Ara Sınav tarihinden dönem sonuna kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar ve ara sınavın kapsadığı konulara göndermeler içerir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Öğrenciler sınav sırasında hiçbir kitap, ders notu vb. kullanamazlar.
3. Öğrenciler sınav sırasında sözlük kullanamazlar. Sorularda yer alan kelimeler ders metinlerinde işlenen ve/ya öğrencinin bilgisi dahilinde olması beklenen kelimelerdir.
4. Sınavlarda her türlü kopya girişimi, disiplin işlemi ile sonuçlanır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yesim.basarir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi, 14:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 118

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.14553
ÖK.255554
ÖK.3433555
ÖK.43444
ÖK.555444
ÖK.644355533
ÖK.755424