DERS ADI

: GÖSTERGEBİLİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 4027 GÖSTERGEBİLİM ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Dil Bilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR KAMİL İŞERİ

Dersi Alan Birimler

Dil Bilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı göstergenin dizge ilişkisi bağlamında algılanmasını ve kullanılmasını sağlamaktır. Göstergenin dizgedeki öteki göstergeye göre değer ve anlam kazandığını, dizgelerin de diğer dizgelerle ilişki içinde bulunup buna göre değer ve anlam kazandığını sergileyerek, göstergenin değişkenliği ve devingenliği gösterilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Göstergenin ne olduğunu ayrıntılı bir biçimde belirtebilmesi ve göstergebilimin neyle uğraştığını tanımlayabilmesi
2   Toplumsal örgütlenme biçimleri, bu alanlardaki dizgeler ve çeşitli ilişki ağlarını tanımlayabilmesi
3   Bir dizge ve ilişkiler içinde yer alan değerleri ilişkilendirebilmesi ve göreceliliğini açıklayabilmesi
4   Her bir göstergenin dizgedeki öteki göstergelere göre anlam kazandığını sunabilmesi
5   Her bir dizgenin öteki dizgelere göre anlam kazandığını tespit edebilmesi
6   Çeşitli dizge kurma yöntemlerini bilmesi ve dizge kullanımlarını gösterebilmesi
7   Çeşitli göstergelerin çözümlemesini ve yorumlamasını yapabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Göstergebilim Nedir ve Neyle Uğraşır Gösterge Nedir Dizge Nedir Doğa ve Kültür. İletişim ve Dil. Dünya ve Biz.
2 Göstergebilimin Tarihçesi ve Eski Dönemler. Göstergebilim Terimi. Eski Yunan: Eflatun ve Aristoteles. Mevlana. John Locke ve Giambattista Vico. Saussure, Peirce ve Sonrası. Göstergebilimin Özerkleşmesi: 1950 lerde Neler Oldu
3 Göstergebilimin İşlemleri. Temel Bilimsel Kavramlar. Terim, Terimce, Üstdil. Araştırma Nesnesi, Bağlam, Yöntem, Örnekçe. Kuram, Paradigma.
4 Birimler ve İşlemler. Saussure ün Göstergesi ve Dizgesi. Dilsel Göstergenin Tanımı. Şifre ve Nedensizlik İlkesi. Şifrenin Uzlaşımsallığı, Yaptırımcılığı ve Değişebilirliği. Nedensizlik İlkesinin İstisnaları.
5 Saussure ün Dizgesi. Ses Dizgesi. Anlam Dizgesi. Dizi ve Dizim: Tümce Kurgusu Metin Kurgusu. Çizgisellik. Artzamanlılık ve Eşzamanlılık.
6 Dizge ve Söylem Peirce in Göstergesi. Gösterge. Gösterge Türleri. Göstergeleştirmenin Dinamikleri
7 Düzanlam ve Yananlam. Düzanlam: Kavramalanı ve Anlambirimcikler. Yananlam. Eklemlenme ve Bağlam.
8 Uygulama 1: Edebiyat.
9 Uygulama 2: Tanıtım.
10 Uygulama 3: Karikatür.
11 Uygulama 4: Resim.
12 Uygulama 5: Toplumsal Davranış Dizgesi Öpme.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Erkman-Akerson, Fatma (2005) Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual.
2. Kıran, Zeynel (1996) Dilbilim Akımları. Ankara: Onur Yayınları.
3. Rifat, Mehmet (1990) Dilbilim ve Göstergebilimin Çağdaş Kuramları. İstanbul: Düzlem Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Alıştırmalar/Uygulamalar
4. Çözümleme
5. Tartışma ve Değerlendirme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Vize
2. Final

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-7: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Arasınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilir ve/ya fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

burcu.karaman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 3 24
Uygulama 5 3 15
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 2 14 28
Diğer 1 24 24
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15555
ÖK.2555
ÖK.35555
ÖK.45555
ÖK.55555
ÖK.6555555
ÖK.7555555