DERS ADI

: DİL POLİTİKALARI VE DİL PLANLAMASI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 2044 DİL POLİTİKALARI VE DİL PLANLAMASI SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Dil Bilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT BURCU İLKAY KARAMAN

Dersi Alan Birimler

Dil Bilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı dünyada varolan dil politikaları, genel anlamda dil planlamacılığı ve buna bağlı olarak anadili ilkeleri ve Türkiye dışındaki başlıca uygulamalarını göstermektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Geçmişte yeralan ve günümüz dil politikalarını değerlendirebilmesi
2   Dil değişimi ve gelişimi hakkında temel kavramları tanımlayabilmesi ve bu konudaki görüşler ile ilgili değerlendirme yapabilmesi
3   Dünyada ve Türkiye de yeralan başlıca dil politikaları ve/ya dil devrimleri hakkında ülkesel bazda örnekler sunabilmesi
4   Dil planlaması ve dil politikaları hakkında evrensel görüşler edinip kendi görüşünü bildirmesi
5   Dil planlaması için uygulanabilecek yöntemleri sıralayabilmesi, irdelemesi, eleştirebilmesi ve uygulayabilmesi
6   Dillerin birbirleriyle sağlayabileceği etkileşimleri geçmiş örneklere dayanarak gösterebilmesi ve geleceğe yönelik olası etkileşimleri öngörmesi ve yorumlayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Anadili İlkeleri ve Uygulamalar
2 Dünyadan Örnekler: Macaristan Finlandiya Rusya
3 Fransa Almanya İngiltere
4 İtalya İspanya Portekiz
5 İsveç Norveç
6 Yunanistan Arnavutluk Makedonya
7 Amerika İsrail Endonezya
8 Türlü Yurtlarda Yazı ve Dil Sorunları: Romanya Japonya
9 Mısır ve Arabistan İran Hindistan
10 Moğolistan Kore Çin
11 Türkiye de Dil Planlaması: Dil Devrimine Kadar Türkçe Dil Devriminin Başlayışı ve Evreleri
12 Türk Dil Devrimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Aksoy, Ömer Asım (1962) Dil Üzerine Düşünceler Düzeltmeler. Türk Dil Kurumu Yayınları: 190. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
2. Ataman, Sebati (1981) Dil Çıkmazı. Kültür Bakanlığı Yayınları. Ankara: Yenigün Matbaası.
3. Dilaçar, Agop (1969) Türkiye de Dil Özleşmesi. TDK Tanıtma Yayınları Dil Konuları Dizisi: 17. Türk Dil Kurumu Yayınları: 295. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
4. Dilaçar, Agop (1978) Anadili İlkeleri ve Türkiye Dışındaki Başlıca Uygulamalar. Türk Dil Kurumu Yayınları: 443. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
5. Ercilasun, Ahmet Bican (1984) Dilde Birlik. İstanbul: Cönk Yayınları.
7. Gültekin, Mehmet Bedri (1983) Türkçenin Dünü ve Yarını. İstanbul: Kaynak Yayınları: 16.
8. Hatiboğlu, Vecihe (1973) Cumhuriyetin 50. Yılında Ölümsüz Atatürk ve Dil Devrimi. TDK Tanıtma Yayınları Dil Konuları Dizisi: 23. Türk Dil Kurumu Yayınları. 377. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Vize
2. Final

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Arasınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilir ve/ya fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

burcu.karaman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 80

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.255
ÖK.3555
ÖK.45555
ÖK.55555
ÖK.655