DERS ADI

: EDİMBİLİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 3056 EDİMBİLİM ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Dil Bilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Dil Bilimi

Dersin Amacı

Bu derste öğrencilerin dil kullanımını kuramsal ve uygulamalı örnekler üzerinde kapsamlı olarak incelemeleri; belli bir iletişim durumunu bağlamı, konuşucunun anlamını ve konuşucu-dinleyici arasındaki mesafeyi (toplumsal, fiziksel, konumsal vb.) göz önünde bulundurarak nasıl yorumlamaları gerektiğini kavramaları hedeflenmektedir

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bağlam içerisindeki anlamı ayırt edebilme
2   Niyetlenen anlamla ilgili sorunları ortaya çıkarabilme
3   Karşılıklı konuşma metinlerini ya da yazılı metinleri edimbilimsel açıdan çözümleyebilme
4   Edimbilimin temel kavram ve kuramlarını söyleyebilme
5   Edimbilimin temel kavram ve kuramlarını açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Edimbilimin tanımı, tarihçesi ve diğer disiplinlerle ilişkisi
2 Gösterim ve türleri
3 Gönderim, çıkarım ve eş-metin
4 Önvarsayım ve gerektirim
5 İşbirliği ilkesi ve konuşmanın ilkeleri
6 İletişim bağlamının bileşenleri: dil kullanıcıları
7 İletişim bağlamının bileşenleri: dilsel kanal ve dilsel bağlam
8 Ara Sınav
9 İletişim bağlamının bileşenleri: bağlamın üretilmesi
10 Dolalı ve dolaysız söz-eylemler
11 Kibarlık ve saygınlık
12 Karşılıklı konuşma çözümlemesi: duraklamalar, örtüşmeler, ikili çiftler
13 Edimbilimsel farklındalık
14 Genişölçekli ve küçükölçekli edimbilimsel sorunlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Leech, Geoffrey N. (1983). Principles of Pragmatics.London: Longman.
2- Levinson, Stephen C.(1983). Pragmatics. Cambridge: CUP
3- Verschueren, J. (1999). Understanding Pragmatics. USA: Oxford UP
4- Yule, G. (1996). Pragmatics. Oxford: OUP

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt
4. Uygulama etkinlikleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.40 + OD * 0.10 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + OD * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1,2,4,5: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 3: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

DEÜ Edebiyat Fak. Dilbilim Böl.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders programına göre belirlenecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 2 12 24
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Ödev Hazırlama 2 6 12
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 119

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15555
ÖK.255555
ÖK.355555
ÖK.45
ÖK.55