DERS ADI

: SAHA JEOLOJİSİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
JEO 3600 SAHA JEOLOJİSİ ZORUNLU 2 2 0 6

Dersi Veren Birim

Jeoloji Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HASAN SÖZBİLİR

Dersi Alan Birimler

Jeoloji Mühendisliği
Jeoloji Mühendisliği (İ.Ö)

Dersin Amacı

Jeoloji haritası yapabilme becerisi için gerekli olan gereçlerin kullanımını ve çalışma yöntemlerinin uygulamalarını ve jeolojik rapor hazırlamayı öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Arazide jeolojik öğelerle ilgili gözlem yapabilme. (KAVRAMA)
2   Jeoloğun arazi gereçlerini kullanabilme. (UYGULAMA)
3   Arazideki jeolojik öğeleri topografya haritasına aktarabilme. ( UYGULAMA)
4   Arazide kaya birimlerini ayırtlayabilme. ( ANALİZ )
5   Arazide litostratigrafik istif kurabilme. (ANALİZ)
6   Arazideki jeolojik yapıyı yorumlayabilme.( ANALİZ)
7   Arazi çalışması verilerini değerlendirebilme. (ANALİZ)
8   Jeolojik rapor hazırlayabilme. (SENTEZ)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Saha jeolojisinin tanımı ve kapsamı
2 Saha çalışmasının planlanması
3 Jeoloğun saha gereçleri
4 Mostradaki temel işlemler
5 Jeolojik harita yapımı
6 Tektonik etkilerle oluşan yapılarda saha çalışmaları
7 1. Ara sınav
8 Kıvrımları haritalama yöntemleri
9 Fayları haritalama yöntemleri
10 Tortul kayalarda saha çalışmaları
11 Magmatik kayalarda saha çalışmaları
12 Başkalaşım (metamorfik) kayalarında saha çalışmaları
13 Saha çalışmalarında elde edilen verilerin değerlendirilmesi ve leolojik rapor yazımı
14 2. Ara sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ANA KAYNAKLAR:
Emre, T., 1997, Genel Jeoloji Çalışmalarında Rapor Hazırlama (Saha Jeolojisi II): DEÜ Müh.Fak. yayın no: 69, 3. baskı,82s.
Emre, T., 1997, Saha Çalışmaları (Saha Jeolojisi I), Ders Notları (yayımlanmamış), 64 s.
Altınlı, E., 1982, Saha Jeolojis Derlemesi: İÜ yayın no:2993, Yerbilimleri Fak. yayın no:6, İstanbul, 600s.
Önalan, M., 2000, Sahada Yerbilimi Çalışmaları (Saha Jeolojisi): İÜ Basimevi ve Film Merkezi, İstanbul, 599 s.

YARDIMCI KAYNAKLAR:
Atabey, E., (ed), 2003, Jeoloji El Kitabı:JMO yayınları:41, Ankara, 159 s.
Compton,R.R.,1962, Manuel of the field jeology: John Wiley and Sons, New York, 378p.
Karasar, N., 2011, Araştırmalarda Rapor Hazırlama, 16. Basım, Nobel Yayın Dağıtım/ Eğitim Bilimleri Dizisi, İstanbul,152 s.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Yüz yüze eğitim sırasında, ders içeriğinde belirtilen konuların görsel ve işitsel olarak anlatımı ve bu konularla ilgili arazi uygulamalarının yaptırılması.
Anlamak ve uygulayarak öğrenmek ve uygulama konularını kapsayan kişisel arazi ödevini hazırlamak.

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Öğrenme çıktılarının içerdiği kuramsal bilgiler ara sınavlarda (1. ve 2. vize) ve yılsonu (final) sınavında ölçülecektir (ÖÇ 1-8).
2. Günlük arazi uygulamaları, çalışma sonrası yapılacak arazi uygulama sınavında ölçülecektir (ÖÇ 1,2, 3,5 ve 6).
3. Kişisel arazi ödevi sırasında yapılan tüm uygulama konuları (yer bulma, pusula kullanımı, gözlem yapma, defter tutma, kaya birimi ayırtlama, dokanak niteliğini saptama, dokanak çizimi) arazide ödev denetlenirken ölçülecektir (ÖÇ 1-6) . 4. Arazi verilerinin derlenmesi ve rapor yazımı rapor değerlendirilerek ölçülecektir (ÖÇ 7 ve 8).
5. "Ödev" notu, yukarıdaki 2. 3. ve 4. maddelerdeki değerlendirmelerin (sömestr başında ilan edilecek oranlarda) ortalamasından elde edilecek nottur.
6. Ödev notu (yüz üzerinden) 50 nin altında olanlar yılsonu sunavına giremezler.

Değerlendirme Kriteri

Arazi çalışmalarının (ÖÇ 1,2,3,4,5 ve 6) değerlendirilmesinde temel ölçüt (kriter); öğrencinin bu konulardaki uygulamaları yardım almadan yapabilmesidir.
Raporun değerlendirilmesinde (ÖÇ 7 ve 8) temel ölçüt (kriter); öğrencinin sunduğu rapordaki verilerin ve
rapor hazırlamak için yaptığı arazi çalışmalarının özgünlüğü (başkasından alınmamış, bizzat öğrencinin yaptığı çalışmalar olması) ve temel jeolojik hata içermemesidir.
Rapor yazımında (ÖÇ 8) "rapor yazım kurallarına" uyulmalıdır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Arazi ödevini her öğrenci bireysel çalışmalarıyla kendisi hazırlamalı, sonuçta hazırlayacağı raporu kendisi kaleme almalıdır.
Rapordaki, fotoğraf dışındaki tüm şekilleri (harita,kesit,kroki) öğrenci kendisi çizmeli ve raporu el yazısıyla yazmalıdır.
Ödev (Uygulama) notu arazi çalışmalarının tümünün ve raporun değerlendirilmesi sonucu belirlenir.
Yılsonu sınavına girebilmek için arazi uygulamalarının ve rapor sunumunun başarılı olarak tamamlanması gerekir.


Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr.Tahir EMRE: Telefon: Büro:3017322; Cep: 0532 490 12 83; e-posta: tahir.emre@deu.edu.tr
Prof.Dr.Hasan SÖZBİLİR: Telefon: Büro: 301 73 19; Cep: 0532 760 37 55; e-posta: hasan.sozbilir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Prof.Dr.Tahir EMRE: Pazartesi: 15 00-16 00 ve Perşembe: 15 00-16 00
Prof.Dr.Hasan SÖZBİLİR:Pazartesi:13 00-14 00 ve Perşembe: 13 00- 14 00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Uygulama 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 2 12 24
Ödev Hazırlama 1 48 48
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Vize Sınavı 2 2 4
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 158

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.155
ÖK.25535
ÖK.355
ÖK.4555
ÖK.555
ÖK.652355
ÖK.755
ÖK.85555