DERS ADI

: YERLEŞMELER TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 1191 YERLEŞMELER TARİHİ ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ AYŞEGÜL ALTINÖRS ÇIRAK

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama
Kentsel Koruma Planlaması Tezsiz Bilimsel Hazırlık (YL)
Kentsel Koruma Planlaması Bilimsel Hazırlık (YL)
Şehir ve Bölge Planlama Tezsiz Bilimsel Hazırlık (YL)
Şehir ve Bölge Planlama Bilimsel Hazırlık (YL)

Dersin Amacı

Bu ders öğrencilerin barınma ihtiyacının ve yerleşmelerin ortaya çıkma nedenlerini, gelişimlerini, zamana ve coğrafyaya bağlı olarak mekansal rasyonellerin değişme ve etkilenme biçimlerini kavramalarını; ilk insan yerleşmelerinden başlayarak 20.yy ortasına kadar süreçte insan yerleşmelerini gelişme koşulları ile birlikte tanımlamayı, dönüşümündeki nedensellikleri tarihsel olarak açıklamayı ve yerleşme sistemini, sosyo-kültürel ve ekonomik ilişkiler çerçevesinde tartışmayı sağlamayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yerleşme ve barınağın ilk oluşum ve gelişim sürecini tarihsel süreç içinde tanımlayabilecek (Bilgi)
2   Yerleşmelerin ve kentlerin tarihsel süreç içinde mekana ve zamana bağlı farklılıklarını tarifleyebilecek (Bilgi)
3   Mekanın oluşmasında sosyo-kültürel ve ekonomik nedenlerin etkisini ve gerekçelerini listeleyebilecektir (Bilgi)
4   Kentlerin oluşum ve gelişim sürecini tarihsel süreç içinde listeleyebilecek (Bilgi)
5   Kentlerin tarihsel süreç içinde gelişme ve büyüme sürecine yönelik açıklama biçimlerini anlatabilecek (Bilgi)
6   Tarihsel süreç içinde yerleşme türlerini ve yerleşmelerin mekânsal elemanları açıklayabilecek (Bilgi)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kent Planlama Disiplini Açısından Tarih Analiz ve Metodolojisinin Önemi ve Yerleşmelerin Oluşumunda Temel Kavramlar
2 Anadolu'da Konut ve Yerleşme I Paleolitik / Mezolitik Çağ (MÖ 10000-8000) Neolitik ve Kalkolitik Çağ (MÖ 8000-3500)
3 Anadolu'da Konut ve Yerleşme II: Tunç Çağı (MÖ 3500-1200)
4 Mezopotamya ve Mısır Uygarlıklarında Kent Kavramı ve Kentsel Unsurlar: Sümer, Akad, Babil, Eski Mısır Uygarlığı Kentleri
5 Klasik Dönem ve Helenistik Uygarlıklarda Kent ve Kentsel Unsurlar
6 Roma Uygarlığı
7 Ara Sınav
8 Ortaçağ Kentleri I- Ortaçağ'da Kırsal ve Kentsel Yapılar ve Onları Etkileyen Sosyo-Ekonomik ve Kültürel Unsurlar
9 Ortaçağdan Bu Yana Fiziki Mekanın Biçimlenmesinde Etkili Olan Üsluplar: (Romanesk /Gotik / Rönesans / Barok / Romantizm / Modernizm)
10 Ortaçağ Kentleri II: Güney Avrupa-İtalya Kentleri (Pisa / Cenova / Venedik) ve Kuzey Avrupa-İngiltere Kentleri, Deniz Aşırı Açılım ve Merkantilist Dönem
11 Batı Avrupa'da Endüstri Devrimine Yol Açan Toplumsal ve Ekonomik Süreçler: İngiltere (Manchester)
12 Endüstri Devrimine Tepkiler I: Ütopist Yaklaşımlar / Sağlık Yasalarındaki Gelişmeler / Haussmann'ın Paris Operasyonu
13 Endüstri Devrimine Tepkiler II : / Sağlık Yasalarındaki Gelişmeler / Haussmann'ın Paris Operasyonu
14 Haussmann'cılığın Uzantısı Biçimindeki Kent Planlama Uygulamalarına Tepki Olarak Gelişen Yeni Akımlar ve Cite Industriel ve City Efficient Hareketleri ile Kent Planlama Eğitiminin Başlaması
15 Final Sınavları Haftası
16 Final Sınavları Haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Lewis Mumford (2007), Tarih Boyunca Kent, Kökenleri, Geçirdiği Dönüşümler ve Geleceği, (Çev.G.Koca, T.Tosun), Ayrıntı, İstanbul.
Yardımcı kaynaklar:
Leland Roth (2006), Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
Gordon Child (1974), Tarihte Neler Oldu , Odak Yayınları, Ankara.
Sevgi Aktüre (1994): Anadolu'da Bornz Çağı Kentleri, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Tarihten Günümüze Anadolu'da Konut ve Yerleşme, (1996), Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul.
Referanslar:
Diğer ders materyalleri: Ders ile ilgili diğer okumalar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar biçiminde işlenecektir. Öğrenciler verilen kaynakları okumuş olarak derse gelerek, derse devam ederek, aktarılan görsel sunum destekli konferans sunumları dinleyerek ve düzenlenen teknik gezilere katılarak öğrenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tarif etme, Anlatma ve Tanımlama (Bilgi)
Ara Sınav Değerlendirmesi ile ölçülmektedir
Anlatma, Açıklama, Listeleme (Bilgi) Final Sınavı ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, okuma listesi üzerinden konferans sunumlar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aysegul.altinors@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 10.30-12.00 ve 15.00-17.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 1 5
Teknik Gezi 2 6 12
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 69

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.611