DERS ADI

: MİMARİ MEKANIN TEMEL BİLEŞENLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 2902 MİMARİ MEKANIN TEMEL BİLEŞENLERİ ZORUNLU 1 2 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ FERHAT HACIALİBEYOĞLU

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Bu dersin amacı mimari mekanın temel bileşenlerini (`kullanıcı', `mekan organizasyonu', `ölçek', `doku', `ışık', `renk', öğelerine ayrıştırarak ) tanıtmaktır. Bu suretle mimari tektonik bilgisi edinen öğrencinin, hedeflenen bir iç mekân etkisi tasarlama, tasarımlarına aktarma ve etkin ifade tekniklerini kullanabilmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarımın bileşenleri olarak aktarılan biçim, işlev, strüktür gibi temel kavramları sıralayabilme ve tanımlayabilme.
2   Mimari mekanın temel bileşenlerini (`kullanıcı', `mekan organizasyonu, `ölçek, `malzeme, `ışık, `ses, `renk', `doku' ) açıklayabilme, yorumlayabilme.
3   Bir mimari mekanı temel bileşenleri açısından analiz edebilme, çözümleyebilme.
4   Bir tasarım problemi içeriğinde tanımlanan bir mimari/mekansal etkiyi mimari mekanın temel bileşenlerini etkin kullanarak oluşturabilme.
5   Tasarladığı mekanın mimari/mekansal etkisini mimari iletişim tekniklerini kullanarak sunabilme, algılayana/müşteri/eleştirmene iletme ve savunabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 SEMİNER 0 Fotoğraf ve Videp SunumTeknikleri Ödev 0: Mimari Model Üzerinden Stop-Motion Tekniği ile Video Sunumu Hazırlama
2 SEMİNER 1 Mimaride Mekan Ödev 0: Değerlendirme Ödev 1: Bir Yüzey İki Mekan konusunun verilmesi
3 UYGULAMA 1 Ödev 1: Sınf içi çalışma ve değerlendirme
4 SEMİNER 2 Mimari Mekan ve Ölçek Ödev 1: Teslim ve değerlendirme Ödev 2: Mimari Mekan ve Ölçek konusunun verilmesi ve sınıf içi çalışma
5 UYGULAMA 2 Ödev 2: Sınf içi çalışma ve değerlendirme
6 SEMİNER 3 Mimari Mekan ve Işık Ödev 2: Teslim ve değerlendirme Ödev 3: Mimari Mekan ve Işık konusunun verilmesi ve sınıf içi çalışma
7 UYGULAMA 3 Ödev 3: Sınf içi çalışma ve değerlendirme
8 SEMİNER 4 Mimari Mekan ve Doku Ödev 3: Teslim ve değerlendirme Ödev 4: Mimari Mekan ve Doku konusunun verilmesi ve sınıf içi çalışma
9 UYGULAMA 4 Ödev 4: Sınf içi çalışma ve değerlendirme
10 SEMİNER 5 Mimari Mekan ve Renk Ödev 4: Teslim ve değerlendirme Ödev 5: Mimari Mekan ve Renk konusunun verilmesi ve sınıf içi çalışma
11 UYGULAMA 5 Ödev 5: Sınf içi çalışma ve değerlendirme
12 SEMİNER 6 Mimari Sunum Teknikleri Ödev 5: Teslim ve değerlendirme Dönem Sonu Projesi konusunun verilmesi
13 DÖNEM SONU PROJESİ UYGULAMASI Dönem İçi Ödevleri Portfolyo Teslimi Dönem Sonu Projesi: Sınf içi çalışma ve değerlendirme
14 DÖNEM SONU PROJESİ UYGULAMASI Dönem Sonu Projesi: Sınf içi çalışma ve değerlendirme
15 DÖNEM SONU PROJESİ TESLİM VE DEĞERLEBDİRMESİ Dönem Sonu Projesi: Teslim ve değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Lesson for the students in Architecture, Herman Hertzberg,1991
- Experiencing Architecture, Steen Eiler Rasmussen,1964
- Yaşanan Mimari, Steen Eiler Rasmussen, Ömer Erduran,1994
- Analysing Architecture, Simon Unwin, 2009
- The Eyes of the Skin, Juhani Pallasmaa,1996
- ABC of architecture, James F. O'Gorman,1998
- Thinking architecture, Peter Zumthor,1999
- Architecture, Andrew Ballantyne, 2002
- 101 things I learned in architecture school, Matthew Frederick, 2007
- What Is Architecture , Paul Shepheard,1994
- Proportion, Richard Padovan, 2002
- Dynamic Daylighting Architecture, Helmut Köster, 2004
- Body, memory, and architecture, Kent C. Bloomer, Charles,1977
- Questions of perception, Steven Holl, Juhani Pallasmaa, 2006

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Mimari mekanın bileşenlerine dair bilgi ve kuramsal taban eğitmenler tarafından hazırlanan sözlü ve görsel sunumlar üzerinden aktarılır. Öğrencilere bu bilgileri analiz edecekleri ve uygulayacakları tasarım görevleri verilir.

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dönem içi ödevleri değerlendirmesi (%70) ile dönem sonu projesi değerlendirmesinin (%30) toplamıdır.

Değerlendirme Kriteri

Yıl içi ödevler % 70 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3)
Yıl sonu projesi % 30 (ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Her derse çizim ve maket malzemeleri ile gerekli araç ve gereçlerin getirilmesi zorunludur.
Öğrencinin derslere devamlılığı ve sınıf içi uygulamalar aracılığıyla derse aktif katılımı şarttır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

inci.uzun@deu.edu.tr , 0090 232 301 84 89

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 13 2 26
Ders anlatımı 13 1 13
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Ara sınav (vize) hazırlık 1 4 4
Final Sınavına hazırlık 1 8 8
Diğer kısa sınavlara hazırlık (Tasarım Uygulama ödevi için hazırlık) 1 5 5
Ara sınav %25 1 2 2
Tasarım Uygulama Ödevleri %25 1 1 1
Final Proje-Sınav %50 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 86

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555