DERS ADI

: MİMARLIK - TOPLUM DİYALOĞU

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3599 MİMARLIK - TOPLUM DİYALOĞU SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ BURCU GÜLAY TAŞÇI

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Bu ders mimarlık disiplini ile toplum arasındaki ilişkiyi ele almakta, bu ilişki bağlamında eğitimin önemine dikkat çekmeyi amaçlamaktadır. Dünya genelinde son dönemde hızla yaygınlaşarak uygulanan toplum için yapılı çevre eğitimi çalışmaları dersin genel çerçevesini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimarlık disiplininin toplumsal boyutunu kavrama
2   Toplum mimarlık diyaloğunun gelişmesinde eğitimin rolünü tartışabilme
3   Yapılı çevre eğitiminin toplum için önemini yorumlayabilme
4   Dünyada toplum için yapılan yapılı çevre eğitimi uygulamalarından örnekler verebilme
5   Toplum katılımlı mimarlık çalışmalarına ilgi duyma, bu çalışmalarda aktif bir birey olarak görev alabilme, meslek dışındaki bireylerle işbirliği içinde çalışabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse giriş. Dersin amacının ve kapsamının anlatılması Okunacak makalelerin verilmesi
2 Mimarlık disiplininin toplumsal boyutu Toplum-mimarlık diyaloğu hakkında tartışma
3 Toplum mimarlık diyaloğunda eğitimin yeri Okunacak makalelerin verilmesi
4 Herkesi kapsayan bir mimarlık eğitimi nasıl olabilir Yapılı çevre eğitiminin tanımlanması Okunacak makalelerin verilmesi
5 Yapılı çevre eğitimi konusunda dünyada yapılan çalışmalar Öğrencilere sunum yapacakları araştırma konusunun verilmesi (ülkelere göre farklılaşan yapılı çevre eğitimi)
6 Yapılı çevre eğitiminde sürdürülebilirlik teması (ingiltere örneği) Öğrencilerin hangi ülke hakkında araştırma yapacaklarının kesinleştirilmesi
7 ARA SINAV Okunacak makalelerin verilmesi
8 Öğrenci sunumları: Avrupa'da toplum mimarlık çalışmaları-yapılı çevre eğitimi (UIA çalışmaları, Finlandiya , Ingiltere, Almanya, irlanda ve diğer ülkeler) Öğrenci sunumları ve tartışma
9 Öğrenci sunumları: Amerika'da yapılı çevre eğitimi (AIA çalışmaları ve eyaletlere göre değişen uygulamalar) Öğrenci sunumları ve tartışma
10 Öğrenci sunumları: Diğer ülkelerde yapılı çevre eğitimi Öğrenci sunumları ve tartışma
11 Toplum katılımlı mimarlık ve planlama çalışmaları Okunacak makalelerin verilmesi
12 Katılımın önemi Katılımda eğitimin yeri ve önemi Almanya, Japonya örneklerinin tartışılması Katılım hakkında tartışma
13 Örnek bir atölye çalışmasının gerçekleştirilmesi (Grup Çalışmaları) Çocuk, yaşlı, engelli gibi bir grup katılımcı ile atölye ortamında çizim ve maket aracılığı ile o gruba özgü bir problemi çözmeye çalışma
14 Atölye çıktılarının sınıfça değerlendirilmesi, yorumlanması Öğrenci sunumları ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Gülay Taşçı, B. (2014). Çocuk-mimarlık çalışmalarının değerlendirilmesi ve ilköğretim için yapılı çevre eğitim programı önerisi (sosyal bilgiler dersi için), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.

Yardımcı kaynaklar:
Adkins, C. ve Simmons, B. (2003). Outdoor, experiential and environmental education: converging approaches, 12 Aralık 2013, http://www.ericdigests.org /2003-2/outdoor.html.

Baraldi, C. (2003). Planning childhood. Children in the city. Home, neighbourhood and community (1. Baskı) içinde (184-205). Londra: RoutledgeFalmer

Bell, S. (2006). Scale in children s experience with the environment. Children and their environments, learning, using and designing spaces (1. Baskı). içinde (13- 25). New York: Cambridge University Press.

Bishop, J., Eileen, A. S. ve Joan, K. (1992). Children, environment and education: personal views of urban environmental education in Britain. Children's Environments 9, (1), 80-109, 17 Haziran 2011, http://www.colorado. edu/journals/cye/

Borgen, J.S ve Brandt, S. (2008). Architectural education for young people in Europe. A comparative study in seven European countries. Norway - Country Report, 8 Nisan 2013, http://www.nifu.no/files/.../NIFUrapport2008-51.pdf.

Carolyn, T. (2007). Engaging youth in planning, architecture, and historic preservation - Hyde Lecture University of Nebraska, 27 Haziran 2011, http://www.planning.org/ncpm/events/2007/pdf/hydelecture.pdf.

Dewey, J. (2013). Deneyim ve eğitim, (3. Baskı). Ankara: ODTU Geliştirme Vakfı Yayıncılık

Dillon, T. (2004). Learning through the built environment, 18 Ağustos 2011, http://www2.futurelab.org.uk/resources/publications-reportsarticles/webarticles/ Web -Article572.

Education at Commission for Architecture and the Built Environment, (b.t). 7 Mart 2011, http:/www.cabe.org.uk/education/about

Evans, S. ve Griffiths, M. (2000). Education and the built environment in Wales. A seminar held at Techniquest, 21 Şubat 2012, http://www.civictrustwales. demon.co.uk.

Fattore, T. ve Malins, T. (2005). Participatory research with children: a case-study, 25 Eylül 2011, http://www.aracy.org.au/publicationDocuments/pres_participatory _ Research_with_Children_A_Case_study2_2005.pdf.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sözlü anlatım, tartışma, atölye çalışmaları, bireysel ödevler ve sunumlar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5
6
7


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Araştırma aşamasından sonra öğrenciler konulara yönelik sunum hazırlayacak. Sunumların bittiği hafta, sunumu yapılan konuda ödev teslimi yapılacaktır. Ödev (%10) ile sunum (%15) birlikte değerlendirilecek olup, başarı notun %25'ini oluşturacaktır.

Değerlendirme Kriteri

ARA SINAV % 25 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3)
Ödev/Sunum % 25 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
FİNAL % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Öğrencilerin konulara ve ilgili kaynaklara hazırlanmış olarak derslere katılmaları beklenmektedir.
3. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
4. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
5. Öğretim üyesi kısa sınavlar/ödevler yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar ödev/sunum notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

burcu.gulay@deu.edu.tr 232 301 84 95

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 13:30-16:30.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 2 16
Uygulama 2 2 4
Vize sınavına hazırlık 1 6 6
Final sınavına hazırlık 1 10 10
Diğer kısa sınavlara hazırlık 0 0 0
Ödev hazırlama 1 20 20
Sunum hazırlama 1 6 6
Diğer ( atölye hazırlık) 1 4 4
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 5 1 5
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Ödev teslimi ve sunumlar 3 2 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 81

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1111
ÖK.211111
ÖK.311111111
ÖK.411111
ÖK.5111111111111