DERS ADI

: MİMARLIK VE RENK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 2537 MİMARLIK VE RENK SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ EBRU GÜLLER

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Fiziksel çevrenin vazgeçilmez öğelerinden biri olan renk, fiziksel özellikleri, insan üzerinde yarattığı fizyolojik ve psikolojik etkileri ve mekanda üstlendiği işlevi doğrultusunda insanın çevresiyle etkileşimini yönlendirir. Bu nedenle mimarlık ve renk alanında önerilen dersin temel amacı, rengin mimaride bir tasarım elemanı olarak ele alınmasını sağlamak ve öğrencilere tasarımda rengin nesnel ve bilimsel kullanım yaklaşımlarını aktarmaktır. Bu doğrultuda dersin içeriğini, renk kavramı, rengin algılanış sistemi, rengin insan üzerindeki etkileri, mimarlık ve renk tasarımı oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Renk kavramına ait temel bilgileri edinme, tanım ve terminolojisine hakim olma,
2   2. İnsanda rengin algılanış sistemini öğrenme,
3   3. Rengin insan üzerindeki fizyolojik ve psikolojik etkilerini bilimsel çalışmalar üzerinden edinme,
4   4. Mekan algısında renk etkilerini bilimsel çalışmalar üzerinden öğrenme,
5   5. Mimarlık ve Renk başlığı altında farklı örnekler üzerinden kullanıcı gereksinimlerine yönelik işlevsel, estetik ve simgesel renk kullanım bilgisini edinme,
6   6. Kent ölçeğinden yapı ölçeğine kadar cephede, dış mekanda ve iç mekanda renk tasarım ilkelerini edinme,
7   7. Farklı kullanıcılara yönelik farklı yapı örnekleri (eğitim ve sağlık yapıları gibi ) üzerinden renk kullanımını değerlendirme,
8   8. Edinilen bilgileri iki veya üç boyutlu küçük tasarım uygulamaları üzerinden deneyimleme,
9   9. Mimari tasarım elemanı olarak rengi nasıl etkin kullanabileceğini öğrenme,
10   10. Temel düzeyde estetik açıdan renk seçiminde ve renkleri biraraya getirmede duyarlılık kazanma.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sunum eşliğinde öğrencilerle interaktif gerçekleştirilecek renk algısına yönelik farkındalık çalışması, renk varlığı, etkileri ve önemi
2 Görsel algı ve renk konusunda belgesel izleme
3 Renk kavramı -Tanım ve terminoloji bilgilerinin aktarımı
4 İnsanda rengin algılanış sistemine dair genel bilgilendirme
5 Rengin insan üzerindeki etkilerinin aktarımı
6 Renk tercihi konusunda yapılmış bilimsel çalışmaların incelenmesi
7 Mimarlık ve Renk başlığı altında mekan algısında renk etkilerinin aktarımı
8 Mimarlık ve Renk başlığı altında yapılı çevrede renk tasarım ilkelerinin aktarımı
9 Ara sınav
10 Ödev sunumları ve kritikler
11 Ödev sunumları ve kritikler
12 Ödev sunumları ve kritikler
13 Ödev sunumları ve kritikler
14 Ödev sunumları ve kritikler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
Adams Morioka, Terry Stone (2006). Color Design Workbook, Rockport Pub.
Best, J. (Ed.). (2017). Colour design: theories and applications. Woodhead Publishing.
Birren, F. (1976). The need for color and light in future man-made space, color for architucture. New York: Macmillan Pub. Co. Inc.
Birren, F. (1982). Light, color, and environment (Revised edition). New York: Van Nostrand Reinhold.
Çukur, D. ve Güller, E. D. (2011). Erken çocukluk döneminde görsel algı gelişimine uygun mekan tasarımı, Aile ve Toplum Eğitim, Kültür ve Araştırma Dergisi, 7(24): 25-36.
Dostoğlu, N. ve Şahin, B. E. (2015). Okul Öncesi Eğitim Yapılarında Renk Kullanımı, Mimarlık,381, 8 Ocak 2018,
Güller, E. (2007). Sağlık yapılarında renk olgusunun özel dal hastaneleri hasta yatak odası örneklerinde araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül.Üniversitesi.
Linda Holtzschue, 2009, Rengi anlamak, çev: Fuat Akdenizli, Duvar Yayınları, İstanbul
Mahnke, F. H. (1996). Color, enviroment and human response. New York: Van Nostrand Reinhold.
Mahnke, F. V & Mahnke, R. (1996). Color and light in man made enviroments. New York: Van Nastard Reinhold.
Meerwein, G., Rodeck, B. and Mahnke, F. H. (2007). Color communication in architectural space (4th German, 1st English edition). Basel, Boston, Berlin: Birkhauser Veriag AG.

Diğer ders materyalleri: İnternet, konuyla ilgili belgeseller, tasarım alanında dergiler, renk kartelaları, boyalar, vb.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, edinilen bilgilerin önceden belirlenmiş anahtar kelimeler üzerinden öğrencilerin yaptığı araştırmalar ile pekiştirilmesi ve örnekler üzerinden inceleme-değerlendirme çalışmaları yapılması şeklinde kurgulanmıştır. Ayrıca, öğretim üyesinin dönem boyunca küçük ödev/uygulamalar/gezi-gözlem çalışmaları yaptırma hakkı saklıdır. İki veya üç boyutlu tasarım uygulamaları ile öğrencilerin renk tasarım ilkelerini deneyimlemesi sağlanabilir. Öğrencilerin dersteki değerlendirmelere aktif katılımı önemlidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5
6
7


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav %25 + Ödev / Sunum %25 + Final Sınavı %50

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar, öğrencilerin derslerde edinilen, tartışılan bilgileri yorumlama becerisini ölçmeyi ve renk tasarım ilkelerini uygulayabilmelerini hedefler. Sorular açık uçlu veya çoktan seçmeli test şeklinde olabilir ve küçük renk tasarım uygulamaları içerebilir.
Ödevler ve öğrenci sunumları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, problemi ele alışı ve özgünlüğü, tasarımın niteliği ve sunum formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir. Sunum sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verilen yanıtların kalitesi de dikkate alınacaktır.
Öğretim üyesi, dönem başında sunumlar için öğrenci grupları oluşturabilir. Grup sunumları bir işbirliği çabası gerektirir. Her grup üyesinin grup çalışmasına yaklaşık olarak eşit katkı sağlamasını garantilemek grubun sorumluluğundadır.

Ara Sınav %25 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Ödev/Sunum %25 (ÖÇ6, ÖÇ7, ÖÇ8, ÖÇ9, ÖÇ10)
Final Sınavı %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6, ÖÇ7, ÖÇ8, ÖÇ9, ÖÇ10)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
4. Öğretim üyesi kısa sınavlar/ödevler yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd. Doç. Dr. Ebru GÜLLER
Tel: 0 232 301 84 52
E mail: ebru.guller@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 2 16
Uygulama 5 2 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 2 22
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 77

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.311
ÖK.411
ÖK.5111
ÖK.611
ÖK.711
ÖK.8
ÖK.9
ÖK.10