DERS ADI

: ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 3057 ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ ZORUNLU 5 6 0 13

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT MURAT BEKTAŞ

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu ders, temel sağlık hizmetleri felsefesi doğrultusunda çocuk sağlığına ilişkin temel bilgi ve ilkeleri, pediatri hemşireliğine ilişkin rol ve işlevleriyle bütünleştirerek sağlıklı/hasta çocuk ve ailesini bütüncül bir yaklaşımla ele almayı, çocuk ve ailesinin sağlığının geliştirilmeyi, korunmayı ve sürdürülmeyi amaçlar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çocuk hemşireliğinin felsefesini, rol ve işlevlerini bilme
2   Dünya da ve Türkiye de çocukların durumunu bilme- Çocuk haklarıyla tartışabilme
3   Dönem özelliklerine göre çocuğun büyüme gelişme özelliklerini(fizyolojik, mental, psikososyal) değerlendirebilme, normalden sapmaları tanımlayabilme ve sağlık ekibi ile paylaşabilme
4   Hastanın bakım gereksinimlerini(veri toplama, verileri analiz etme, sonuç kriterleri, tanı, girişim, değerlendirme) karşılayabilme
5   Çocuk ve ailesinin sağlığı geliştirme, sürdürme, korumaya yönelik gereksinimleri belirleyebilme ve karşılayabilme
6   Yaşa uygun fizik muayene yapabilme, değerlendirebilme, normalden sapmaları tanımlayabilme ve sağlık ekibi ile paylaşabilme
7   Sıvı elektrolit dengesini bilme, değerlendirebilme, normalden sapmaları tanımlayabilme ve sağlık ekibi ile paylaşabilme
8   Hastanın ilaç istemini yorumlama ve uygulayabilme
9   Çocukluk çağında sağlıklı beslenmeyi ve beslenme bozukluklarında hemşirelik bakım ilkeleri bilme
10   Sistemlere göre sık görülen çocuk hastalıklarını bilme ve uygun hemşirelik bakımı yapabilme
11   Kronik hastalıkların çocuk ve aile üzerine etkisini tanımlayabilme ve uygun hemşirelik bakımını gerçekleştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

HEF 2036 - İç Hastalıkları Hemşireliği
HEF 2038 - Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çocuk Hemşireliğinin felsefi, rol ve işlevleri Dünya'da ve Türkiye'de çocuğun durumu ve çocuk hakları Yaş dönemlerine göre büyüme ve gelişme özellikleri Çocuklarda öykü alma ve Fizik muayene
2 Çocuklarda Öykü Alma ve Fizik Muayne
3 Yaş Dönemlerine Göre Büyüme ve Gelişme Özellikleri Yaş Dönemlerine göre Çocuk ve Ailesinin Sağlığını Geliştirme
4 Çocuklarda sıvı-elektrolit/asit baz dengesi/dengesizlikleri ve hemşirelik bakımı
5 Pediatride ilaç uygulamaları ve hemşirenin sorumlulukları
6 Yaş dönemlerine göre çocuk ve ailesinin hastaneye yatmaya yönelik tepkileri ve hemşirelik bakımı Kronik hastalıkların çocuk ve aile üzerine etkisi ve hemşirelik bakımı
7 Beslenme Bozuklukların Hemşirelik Yaklaşımları
8 I. Ara Sınav Solunum Sistemi sorunu/hastalığı olan çocuk ve hemşirelik bakımı
9 GenitoÜriner Sistem sorunu/hastalığı olan çocuk ve hemşirelik bakımı
10 Kardiyo-vasküler sistemi sorunu/hastalığı olan çocuk ve hemşirelik bakımı
11 Onkolojik-hematolojik sistem sorunu/hastalığı olan çocuk ve hemşirelik bakımı
12 Nörolojik sistem sorunu/hastalığı olan çocuk ve hemşirelik bakımı
13 Endokrin sistem sorunu/hastalığı olan çocuk ve hemşirelik bakımı
14 GİS sorunu/hastalığı olan çocuk ve hemşirelik bakımı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Çavuşoğlu H (2013). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. 1-2 cilt. Sistem Ofset,Ankara.
2- Törüner E.K, Büyükgönenç L.(2012). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık.
3-Yiğit R.(2009). Çocukluk Dönemlerinde Büyüme ve Gelişme.Sistem Ofset, Ankara.
4-Dağoğlu T, Görak G (2002). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri.
5.Savaşer S, Yıldız S (2009).Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık., İstanbul
6. Marilyn J Hockenberry, David Wilson, Catherine Jackson (Editor). Wong's Nursing Care of Infants and Children (Mosby) Hardcover (2006).
7- Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B. editörler. (2013). Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derslere katılım, sunum, tartısma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dersin değerlendirilmesinde yarıyıl içi hesaplamaların belirlenmesinde vize not ortalamalarının % 50, uygulama not ortalamasının % 50 alınarak hesaplanacaktır. Yarıyıl başarı not ise yarıyıl içi notunun % 50 ve final notunun % 50 alınarak belirlenecektir.

Değerlendirme Kriteri


Dersin değerlendirilmesinde yarıyıl içi hesaplamaların belirlenmesinde vize not ortalamalarının % 50'si, uygulama not ortalamasının % 50'si alınarak hesaplanacaktır. Yarıyıl başarı not ise yarıyıl içi notunun % 50 ve final notunun % 50 alınarak belirlenecektir.

Ders Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu (%50 1. Ara sınav+ %50 uygulama)+%50 final notu

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Murat Bektaş - murat.bektas@deu.edu.tr
Öğr. Gör. Dijle Ayar - dijleozer87@gmail.com
Öğr. Gör. İlknur Bektaş -ilknurbektas23@gmail.com
Araş. Gör. Aslı Akdeniz Kudubeş - asliakdeniz@hotmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

hergün 12.30-13.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 5 70
Uygulama 14 6 84
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 45 45
Final Sınavına Hazırlık 1 52 57
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 330

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555555
ÖK.2555555555555
ÖK.355555555555
ÖK.45555555555
ÖK.555555
ÖK.65
ÖK.7
ÖK.8
ÖK.9
ÖK.10
ÖK.11