DERS ADI

: HEMŞİRELİK BAKIMINDA LİDERLİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 2083 HEMŞİRELİK BAKIMINDA LİDERLİK SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ GÜLŞAH GÜROL ARSLAN

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu derste öğrenci;
Hemşirenin profesyonel rol ve sorumlulukları bağlamında kuramsal bilgilerini bakım uygulamalarına yansıtarak ve hasta gereksinimlerinin karşılanmasında karar vericilik rolünü kavrar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hemşirelik bakım organizasyonunu açıklar
2   Hastanın hemşirelik bakım gereksinimlerini bilir
3   . Hasta bakımında ekip yaklaşımının önemini bilir
4   Hasta bakımına yönelik liderlik becerilerini kullanabileceği planlamaları yapar

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Gürol Arslan
2 Hemşirelik Bakım Kavramı Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Gürol Arslan
3 Hemşirelik Bakım Davranışları Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Gürol Arslan
4 Hastanın bakım gereksinimlerinin belirlenmesinde klinik karar verme Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Gürol Arslan
5 Hastanın Tedavi sürecinin planlanması ve yürütülmesi Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Gürol Arslan
6 Hastanın Bakımında Kültürel Değerlerinin Farkına Varılarak Karar Verebilme Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Gürol Arslan
7 Intravenöz Kateteri Olan Hastanın bakımına karar verebilme Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Gürol Arslan
8 Ara sınav Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Gürol Arslan
9 Üriner Sistem Boşaltımına Yönelik Hastanın bakımına Karar Verebilme Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Gürol Arslan
10 Oral Alımı Olmayan Hastanın bakımına Karar Verebilme Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Gürol Arslan
11 Deri Bütünlüğünü Sürdürülmesinde Hastanın bakımına Karar Verebilme Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Gürol Arslan
12 Barsak Boşaltım Alışkanlığını Sürdürülmesinde Hastanın bakımına Karar Verebilme Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Gürol Arslan
13 Solunum Desteğinin Sürüdürlmesine Yönelik Hasta bakımına Karar Verebilme Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Gürol Arslan
14 Değerlendirme Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Gürol Arslan

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Alpar Ş.E., Bahçecik N., Karabacak Ü. Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul Tıp
Kitabevi. 3. Baskı, İstanbul, 2013.
2. Deliveli Ö. (Danışman: Aktel M.) Yönetimde Yeni Yönelimler Bağlamında Lider Yöneticilik. S.D.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi AD Yüksek Lisans Tezi. Isparta, 2010.
3. Aştı T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık. İstanbul, 2012.
4. Ay F.A. Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri. 3. Baskı, İstanbul, 2011.
5. Bakan İ., Büyükbeşe T. (2010) Liderlik Türleri Ve Güç Kaynakları na İlişkin Mevcut-Gelecek Durum Karşılaştırması: Eğitim Kurumu Yöneticilerinin Algılarına Dayalı Bir Alan Araştırması. KMÜ Sosyal ve Ekonomi k Araştırmalar Dergi si, 12(19): 73-84.
6. Birol L. Hemşirelik Süreci. Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd.Şti., 10. Baskı, İzmir, 2011.
7. Craven R.F., Hirnle C., Jense S. (Çev.Edit. Uysal N, Çakırcalı E.) Hemşirelik Esasları: İnsan Sağlığı ve Fonksiyonları. Palme Yayıncılık. Ankara, 2015.
8. Çelik V. (1998) Eğitimde Dönüşümcü Liderlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4). https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/821-2012021117642-celik.pdf (E.T: 10.03.2015)
9. Köşgeroğlu N. Hemşirelik ve Estetik: Hemşire Olmak Hayata. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul, 2013.
10. Ocakçı A.F., Alpar Ş.E. Hemşirelikte Kavram, Kuram ve Model Örnekleri. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul, 2013.
11. Özcan A. Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Sistem Ofset Bas. Yay. San. Tic. Ltd.Şti. Ankara, 2006.
12. Özçelik Z., Karaduman B., Bafra K., Yıldırım A. Çelik S.Ş., Ülker S. Hemşirelikte Haklar ve Sorumluluklar. THD Yayını. Odak Ofset Matbaacılık. Ankara, 2006.
13. Özkan H.A. Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. Akademi Basın. İstanbul, 2014.
14. Pektekin Ç. Hemşirelik Felsefesi. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul, 2013.
15. Velioğlu P. Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Akademi Basın ve Yayıncılık. İstanbul, 2012.
16. Seviğ Ü., Tanrıverdi G. Kültürlerarası Hemşirelik. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul, 2012.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Örgün öğretim. Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, grup çalışmaları, vaka çalışmaları ve sunumu, beyin fırtınası.

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Açıklamalar:
Dersin değerlendirilmesinde yarıyıl içi hesaplamaların belirlenmesinde vize notunun %50 si ve final notunun % 50 si ders başarı notu olarak belirlenecektir.

Final Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu + %50 final notu=100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir.
Minimum Final Notu: 100 tam not üzerinden en az 50 olmalı
Bütünleme Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu + %50 final notu=100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir.
Minimum Final Notu: 100 tam not üzerinden en az 50 olmalı

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgilerini birleştirme becerileri değerlendirilecektir.
Öğrencilerin hazırlamış oldukları ödevlerin değerlendirilmesi ara sınav notu olarak kabul edilecektir.

Dersin değerlendirilmesinde yarıyıl içi hesaplamaların belirlenmesinde vize notunun %50 si ve final notunun % 50 si ders başarı notu olarak belirlenecektir.

Final Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu + %50 final notu=100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir.
Minimum Final Notu: 100 tam not üzerinden en az 50 olmalı
Bütünleme Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu + %50 final notu=100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir.
Minimum Final Notu: 100 tam not üzerinden en az 50 olmalı

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr.Öğr.Üyesi Gülşah GÜROL ARSLAN
e-mail: gulsah.arslan@deu.edu.tr
Tel: 0-232-412 47 72

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555
ÖK.25555555
ÖK.35
ÖK.455555