DERS ADI

: ENGELLİLERE YÖNELİK MEKANLAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5029 ENGELLİLERE YÖNELİK MEKANLAR SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı tasarım eğitimi almış kişilere engelsiz yaşam çevreleri tasarlama bilincinin aktarılması ve herke için tasarım konusunda duyarlılığın kazandırılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Engelsiz tasarım olgusunu tanımlayabilme
2   Engelsiz tasarım kriterlerini örnekler üzerinde yorumlayabilme
3   Engelsiz tasarım ilkelerini farklı bina tipleri üzerinde uyarlayabilme
4   Örnek binaları engelsiz tasarım kriterleri çerçevesinde irdelayabilme
5   Yasal düzenlemeleri ve uygulamaları engelsiz tasarım kriterleri doğrultusunda eleştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş bilgilerinin verilmesi, dersin yönteminin tanıtılması, seminer konularının açıklanması;
2 Engellilik olgusu, tanımları, sınıflandırmalar;
3 Engelsiz yaşam çevreleri, engelsiz tasarım, örnekler üzerinden değerlendirmeler;
4 Engelsiz tasarım: Standartlar, uygulamalar;
5 Engelsiz tasarım: Yasal düzenlemeler, yönetmelikler;
6 Engelsiz tasarım: Uluslararası sözleşmeler, uygulamalar;
7 Yerinde inceleme: Engellilere uyumlu kentsel tasarımlar;
8 Yerinde inceleme: Engellilere uyumlu bina örnekleri;
9 İnceleme raporlarının sunulması ve tartışılması;
10 Öğrenci sunumları ve tartışma: Kamusal bina örneklerinde engelsiz tasarım;
11 Öğrenci sunumları ve tartışma: Kamusal bina örneklerinde engelsiz tasarım;
12 Öğrenci sunumları ve tartışma: Tasarımda uyarlanabilirlik;
13 Öğrenci sunumları ve tartışma: Yaşlı konutları
14 Öğrenci sunumları ve tartışma: Rehabilitasyon merkezleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı Kaynaklar: Engelliler ve engelsiz tasarım ile ilgili tüm makale, rapor, kitap ve tezler.
Referanslar: ADAAG (American Disability Act Accessibility Guide)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Görsel malzemelerle desteklenen kuramsal bilgi aktarımı
2. Belirlenen temalar doğrultusunda çalışma konularının öğrenciler tarafından, katılımcı ve tartışmalı biçimde görsellerle sunulması
3. Öğrenci çalışmaları için gerekli alan araştırmaları
4. Örnek uygulamalar üzerinden değerlendirmeler ve tartışmalar.








Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.40 + DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.40 + DKT * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sunum: Ö.Ç.1, Ö.Ç.2, Ö.Ç.3, Ö.Ç.4
Ödev: Ö.Ç.2, Ö.Ç.3, Ö.Ç.4, Ö.Ç.5
Rapor: Ö.Ç.2, Ö.Ç.4, Ö.Ç.5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ilkim.kaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri


Daha sonra bildirilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 6 2 12
Uygulama/Sunum 8 2 16
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Sunum Hazırlama 1 30 30
Teknik Gezi-Rapor 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 30 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.111
ÖK.21
ÖK.311
ÖK.411
ÖK.511