DERS ADI

: MEKANSAL OKUMALAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5108 MEKANSAL OKUMALAR SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR DENİZ GÜNER

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Mekân olgusunun tarih içindeki değişen anlamlarına, farklı disiplinlerdeki alımlanışına ve mimarlık kuramı içerisinde başat rol almaya başlamasına odaklanan ders, mimari mekân olgusunun zaman içindeki dönüşümünü teorik yaklaşımlar üzerinden aktarmayı hedeflemektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mekan konsepsiyonunun çok-katmanlı yapısını tanımlayabilmek
2   Mekan olgusunun mimarlık, sanat, felsefe ve bilim alanındaki çoklu anlamlarına tanışık olmak
3   Çeşitli mekan alımlanışları arasındaki dönemsel farkları ayırt edebilmek
4   Mekan olgusunu dönüştüren toplumsal, ekonomik, politik, kültürel etkenleri ve parametreleri betimleyebilmek
5   Mimari mekan olgusuna dair güncel kuramsal yaklaşımlara odaklanan araştırmalarını görsel, yazılı ve sözlü olarak formüle edebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve genel çerçevenin çizilmesi. Ders içeriğinin aktarımı, derse ilişkin kaynak ve okumaların dağıtılması
2 Mekansal Dönüş - Sınır / Zaman / Temsil / Cinsiyet / Sayısallık
3 18. yy'da İç Dünya'nın Kuramsal İcadı - İç Dekorasyon ve Kimlik
4 19. yy'da Mekan Olgusunun Estetik ve Algısal İnşası
5 Erken 20. yy'da Mimari Mekan Olgusunun Tarihyazımsal İcadı
6 20.yy ortasında Modern Mekan'ın İcadı
7 Geç 20.yy'da Modern Mekan'ın Eleştirisi Olarak Yer Olgusunun İcadı
8 Geç 20.yy'!da Eleştirel Teori'nin Mekan Olgusuna Etkileri
9 Erken 21. yy'da Sayısal ve Hesaplamalı Kuramların Mekan Olgusuna Etkisi
10 Öğrenci Sunumları / Mekan Kuramlarını Okumak I
11 Öğrenci Sunumları / Mekan Kuramlarını Okumak II
12 Öğrenci Sunumları / Mekan Kuramlarını Okumak III
13 Öğrenci Sunumları / Mekan Kuramlarını Okumak IV
14 Öğrenci Sunumları / Mekan Kuramlarını Okumak V

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bachelard, Gaston. The Poetics of Space. Boston: Beacon Press, 1969.
Certeau, Michel de. The Practice of Everyday Life. Translated by Steven Rendall. Los Angeles: University of California Press, 1984.
Colomina, Beatriz. Privacy and Publicity: Modern Architecture as Mass Media, Cambridge, MA: The MIT Press, 1996.
Forty, Adrian. Words and Buildings: A Vocabulary of Modern Architecture. New York: Thames & Hudson, 2000.
Giedion, Sigfried. Space, Time and Architecture. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1954.
Ikonomou, Eleftherios , Harry F. Mallgrave, eds. Empathy, Form and Space: Problems in German Aesthetics, 1873-1893. Santa Monica, CA: The Getty Center , 1994.
Jeanneret, Charles-Edouard. Towards a New Architecture. Translated by Frederick Etchells. New York: Dover, 1986.
Lefebvre, Henri. The Production of Space. Cambridge, MA: Blackwell, 1991.
van de Ven, Cornelis. Space in Architecture. Amsterdam: Van Gorcum Assen, 1978.







































Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyeleri tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumlarının irdelendiği tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir. Öğrenciler seçtikleri araştırma konusu hakkında bir final raporu hazırlayacak ve sunacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ödev / Sunum % 40 + Final Sınavı % 50 + Derse Aktif Katılım %10

Değerlendirme Kriteri

Çalışma raporu ve sunumlar, öğrencinin konuyu ve problemi ele alışındaki özgünlüğüne, araştırma, rapor ve sunumlardaki derinliğine ve yeterliliğine göre değerlendirilecektir.
Derse katılım, öğrencinin devamlılığına, dersteki tartışmalara aktif katılımına ve analiz çalışmalarındaki performansına bağlı olacaktır.
Ödev/Sunum %40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Derse Aktif Katılım %10

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derse katılım zorunludur.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Deniz GÜNER
Tel: 0 232 301 84 96
E mail: deniz.guner@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 2 18
Öğrenci Sunumları 5 2 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Final Sınavına Hazırlık 1 16 16
Ödev Hazırlama 1 16 16
Ödev Hazırlama 1 16 16
Final Sınavı 1 10 10
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1111
ÖK.2111111
ÖK.3111111
ÖK.4111111
ÖK.51111