DERS ADI

: 20. YÜZYIL MİMARLIĞINDA SAYDAMLIK, KAVRAM VE UYGULAMALAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5128 20. YÜZYIL MİMARLIĞINDA SAYDAMLIK, KAVRAM VE UYGULAMALAR SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR İLKNUR TÜRKSEVEN DOĞRUSOY

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencilerin 20. yüzyıl mimarlığının önemli karakterini oluşturan saydamlık olgusunun çeşitli boyutları ile ilgili eleştirel bakış açısı, yorumlama ve araştırma becerisi kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimarlıkta saydamlık olgusunu yaratan fiziksel ve algısal boyutları ayrıştırabilme,
2   Mimari üründe saydamlık özelliklerini yaratan faktörleri sıralayabilme,
3   Saydamlık açısından 20. yüzyıl mimarlık tarihindeki gelişmeleri tarif edebilme ve güncel gelişmelerle olan ilişkisini kurabilme,
4   Saydamlık ile Modernizm, modernleşme, temsiliyet, kimlik, sembolizm kavramları arasındaki ilişkileri kurabilme,
5   Mimarlık alanındaki saydamlık ile ilgili güncel gelişmeleri araştırarak eleştirel bakış açısı ile sunabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amaç ve hedeflerinin aktarılması, Mimarlıkta saydamlık kavramına giriş.
2 Algısal ve fiziksel saydamlık kavramları. Mimarlıkta fiziksel saydamlık, kitlesel ve mekansal saydamlık. Açıklık tasarımı ve saydamlık ilişkisi
3 Resim ve mimarlıkta saydamlık. Kübist resim ve erken dönem modern mimarlık üzerinden okumalar.
4 Aydınlanma felsefesine bakış. 19. yüzyıl bilimsel ve teknolojik gelişmeleri, mimarlığa etkileri. 20. yüzyıldaki gelişmelere altlık oluşturan 19. yüzyıl mühendislik yapıları üzerinden okumalar.
5 20. yy'da saydamlığın gelişimini ivmelendiren avangard hareketler ve mimarlar.
6 20. yy'dan günümüze mimarlıkta saydamlığın kimlik, temsiliyet ve sembolik değerleri
7 Öğrenci sunumları
8 Öğrenci sunumları
9 Öğrenci sunumları
10 Öğrenci sunumları
11 Öğrenci sunumları
12 Öğrenci sunumları
13 Öğrenci sunumları
14 Öğrenci sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Rowe C. & Slutzky, R. (1997). Transparency, Birkhauser Verlag: Berlin.
Scully, V. (1980). Modern Mimarlık, İstanbul: Çevre Yayınları.
Türkseven, İlknur (1996). The Effects of Glass on Building and Space Design, Yayımlanmamış Master Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Wiggington, M. (2002). Glass in Arhitecture, Phaidon Press: USA.
Yapı dergisi, sayı 291/2006 Saydamlık ve Rafael Vinoly, Şengül Öymen Gür, sf. 42-47
Arredamento mimarlık, sayı 2005/12 , Mimarlıkta saydamlık, sanat-teknoloji arakesitinde James Carpenter, İlknur Türkseven Doğrusoy, sf. 107-113

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler / Uygulama
Derslerin konuyla ilgili kuramsal bilgi aktarımları ve powerpoint gösterimleri yapılacaktır.
2. Ödevler
Öğrenciler kendi araştırma konularını belirleyerek araştırma dosyası ve sunum hazırlayacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.30 +DKT * 0.20 +YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.30 +DKT * 0.20 +BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sunum: % 30
Tartışmalara aktif katılım: % 20
Final değerlendirme (makale sunumu) % 50

Değerlendirme Kriteri

Sunum: % 30, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ5
Tartışmalara aktif katılım: % 20, ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5
Final değerlendirme (makale sunumu): % 50, ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu bulunmaktadır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ilknur.turkseven@deu.edu.tr 0090 232 301 8453

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Örnek olay çalışması 8 2 16
Ders Anlatımı 6 2 12
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 2 16
Final Sınavına Hazırlık 1 60 60
Sunum Hazırlama 1 20 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.111
ÖK.21
ÖK.311
ÖK.41
ÖK.511