DERS ADI

: TARİHİ YAPILARIN KONSERVASYONU

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5145 TARİHİ YAPILARIN KONSERVASYONU ZORUNLU 2 2 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR MÜJGAN KARATOSUN

Dersi Alan Birimler

Restorasyon Yüksek Lisans
Restorasyon Doktora

Dersin Amacı

Mimari mirasın korunmasında yapıların tarihi, estetik ve teknik özelliklerinin korunarak yaşatılması amaçlanmaktadır. Bu ders kapsamında konunun teknik boyutu ele alınmaktadır. Dersin amacı restoratör mimar yetiştirilen bu programda öğrencinin taş, ahşap, toprak esaslı malzemeler vb. geleneksel yapım malzemelerinin kullanım alanları, yapı strüktürü içindeki yeri, bozulma nedenleri ve konservasyon teknikleri hakkında teorik bilgi alt yapısı ile donatılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihi yapılardaki malzemeyi analiz edebilme
2   Tarihi yapı malzemelerine müdahale edebilme
3   Tarihi yapıların restorasyonunda uygun malzeme kullanım kararını verebilme
4   Tarihi yapıya ilişkin restorasyon projesi hazırlayabilme
5   Tarihi yapılarda malzeme sorunlarını ve çözümlerini algılayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Taş malzeme türleri, yapısal özellikleri ve kullanım şekilleri
2 Taş yapıların bozulma nedenleri, hasar tespit yöntemleri ve konservasyon teknikleri
3 Taş yapıların bozulma nedenleri, hasar tespit yöntemleri ve konservasyon teknikleri
4 Ahşap malzeme türleri, yapısal özellikleri ve kullanım biçimleri
5 Ahşabın bozulma nedenleri ve konservasyon teknikleri
6 Ahşabın bozulma nedenleri ve konservasyon teknikleri
7 Sınav
8 Toprak esaslı malzemelerin (kerpiç, tuğla vb.) yapısal özellikleri, kullanım şekilleri, bozulma nedenleri ve konservasyon teknikleri
9 Toprak esaslı malzemelerin (kerpiç, tuğla vb.) yapısal özellikleri, kullanım şekilleri, bozulma nedenleri ve konservasyon teknikleri
10 Bezeme türleri, geleneksel bağlayıcılar, harç ve sıvaların yapısal özellikleri ve bozulma nedenleri
11 Bezemeler, geleneksel bağlayıcılar, harç ve sıvaların konservasyon teknikleri
12 Bezemeler, geleneksel bağlayıcılar, harç ve sıvaların konservasyon teknikleri
13 Yapısal ve strüktürel sorunlar içeren tekil örneklerin incelenmesi
14 Yapısal ve strüktürel sorunlar içeren tekil örneklerin incelenmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı kaynaklar:

Ashurst J. & Dimes F. G., Conservation of Building and Decorative Stone, 1990
Ashurt N., Cleaning Historic Buildings (Cleaning Materials and Processes)
Croci G., The Conservation and Structural Restoration of Architectural Heritage, 1998
Feilden B. M., The Conservation of Historical Buildings, 2001
Weaver M. E. & Matero. M.E., Conserving Buildings, 1997

Referanslar:

Levi, A. E., Karatosun, M., Köşklük, N., "İzmir Kenti Bakımlı Cepheler Projesi- Alsancak 1448 ve 1449 Sokaklar Cephe Renovasyonu", Ege Mimarlık, 51, 17-19, 2004

Karatosun M.ve Levi A.E., "Kuşadası Kent Kimliğinde Sokak Çeşmeleri: Koruma Sorunları ve Öneriler" Geçmişten Geleceğe Kuşadası Sempozyumu-II, Kuşadası, 261-268, 2010

Levi, A. E., Kayın, E., Akkurt, B. H., Karatosun, B. M., Kıray T. M., Köşklük N., "Bornova-Edwards (Murad) Köşkü Restorasyon Çalışmaları", Ege Mimarlık, 60, 14-19, 2007

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derse katılım, okuma ve tartışma, seminer.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav %40 (ÖÇ1, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final %60 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mujgan.bahtiyar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra bildirilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 2 10
Sunum Hazırlama 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 30 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavı 1 15 15
Vize Sınavı 1 15 15
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 166

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.1111
ÖK.211
ÖK.311
ÖK.411
ÖK.51